Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Salg av piratkopierte varer *update*

^fmj

Anbefalte innlegg

Leste for noen dager siden en artikkel i vg eller dagbladet om at problemet med piratkopierte varer øker i omfang. Blant annet en type Colgate som var helsefarlig å bruke. De var blitt så gode til å piratkopiere emballasje at eksperter i noen tilfeller hadde vanskeligheter med å skille kopien fra originalen.

Hvor vil jeg med dette? Mitt spørsmål er følgende:

Sett at Ola Normann kjøper et parti med parfyme fra en importør fra f. eks Kina, denne parfymen blir markedsført som ekte og alt ser ut til å være iorden. Ola Normann mottar dette partiet og selger det i sin butikk. En kunde oppdager at varen ikke er ekte og anmelder Ola Normann.

Kan Ola Normann risikere å bli dømt i en slik situasjon?

Det er jo håpløst å gardere seg mot en slik situasjon, når eksperter har vanskeligheter med å skille falsk og ekte vare.

Colgate - saken

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge ikke engang eggsperter klarer å skille kopi fra original kan det ikke kreves at den jevne Ola Normann skal klare det heller ;) ( Men selvsagt, kjøper du en parfyme som normalt ville kostet mange tusen kroner, i en forfallen stall i en bakgate bør bjellene ringe i hodet ditt )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Jo, mitt spørsmål er følgende: Hvis Ola Normann f.eks importerer noe parfyme, som blir solgt som ekte vare, men som senere viser seg å være falsk. Kan Ola Normann bli anmeldt for dette?

8886142[/snapback]

Ja, han kan bli anmeldt. Om han vil bli straffet er noe annet. Men har han kjøpt et merkevare parfyme fra obskure selgere ligger han nok tynt an.

Lenke til kommentar

Hvis det blir stoppet i tollen blir det ihvertfall destruert, ditt tap. Hvordan det er med straffeforfølgelse er jeg ikke sikker på.

Hvis du selger videre vil vel en eventuell kjøper kunne kreve pengene tilbake eller nytt produkt av deg om det skulle bli oppdaget at det er piratprodukter. Så må du eventuelt ta saken videre med eksportøren (det er du som er importøren) i feks Kina for å få dekket dine utlegg.

Om folk blir skadet er det vel også du som står ansvarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...