^fmj Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Leste for noen dager siden en artikkel i vg eller dagbladet om at problemet med piratkopierte varer øker i omfang. Blant annet en type Colgate som var helsefarlig å bruke. De var blitt så gode til å piratkopiere emballasje at eksperter i noen tilfeller hadde vanskeligheter med å skille kopien fra originalen. Hvor vil jeg med dette? Mitt spørsmål er følgende: Sett at Ola Normann kjøper et parti med parfyme fra en importør fra f. eks Kina, denne parfymen blir markedsført som ekte og alt ser ut til å være iorden. Ola Normann mottar dette partiet og selger det i sin butikk. En kunde oppdager at varen ikke er ekte og anmelder Ola Normann. Kan Ola Normann risikere å bli dømt i en slik situasjon? Det er jo håpløst å gardere seg mot en slik situasjon, når eksperter har vanskeligheter med å skille falsk og ekte vare. Colgate - saken Endret 19. juni 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 (endret) Så lenge ikke engang eggsperter klarer å skille kopi fra original kan det ikke kreves at den jevne Ola Normann skal klare det heller ( Men selvsagt, kjøper du en parfyme som normalt ville kostet mange tusen kroner, i en forfallen stall i en bakgate bør bjellene ringe i hodet ditt ) Endret 18. juni 2007 av Vizla Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Jo, mitt spørsmål er følgende: Hvis Ola Normann f.eks importerer noe parfyme, som blir solgt som ekte vare, men som senere viser seg å være falsk. Kan Ola Normann bli anmeldt for dette? 8886142[/snapback] Ja, han kan bli anmeldt. Om han vil bli straffet er noe annet. Men har han kjøpt et merkevare parfyme fra obskure selgere ligger han nok tynt an. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 Nå tenkte jeg på kjøp over nett, fra en eller annen eksportør. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Oppdatert litt, slik at problemstillingen kommer bedre frem. Lenke til kommentar
LightSabre Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Hvis det blir stoppet i tollen blir det ihvertfall destruert, ditt tap. Hvordan det er med straffeforfølgelse er jeg ikke sikker på. Hvis du selger videre vil vel en eventuell kjøper kunne kreve pengene tilbake eller nytt produkt av deg om det skulle bli oppdaget at det er piratprodukter. Så må du eventuelt ta saken videre med eksportøren (det er du som er importøren) i feks Kina for å få dekket dine utlegg. Om folk blir skadet er det vel også du som står ansvarlig. Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Ble spurt om å kjøpe en R.Olex klokke for ett par hundre kroner. Smart, de som selger har jo egentlig ikke gjort noe ulovlig. Eller? Kanskje litt Off-Topic Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Det er hvertfall ulovlig å selge piratkopierte varer i Norge. Endret 20. juni 2007 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå