Gå til innhold

Canon EF SLR-passer nyere objektiver?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei,takk. :)

Glemte å nevne at det ikke er mitt kamera men fattern som har det,jeg spør på en måte for han...(Bildet av kameraet er fra Wikipedia).

Har sett på bruktmarkeder på Foto.no,QXL og Finn.no etter brukte objektiver men uten positivt resultat. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Har sett på bruktmarkeder på Foto.no,QXL og Finn.no etter brukte objektiver men uten positivt resultat.

Du må nok ut av Norge, de som fremdeles sitter på slike kameraer vet enten ikke at de har dem (eller optikken) lenger, eller så vet de at de ikke er verdt spesielt mye og gidder ikke selge dem. Det er jo gode kameraer, for all del, men siden fatningen gikk ut for 15-20 år siden, er det ikke bare enkelt å få tak i utstyr, og verdien er mest affeksjonsverdi...

Ebay er nok et bra sted å lete, utvalget er litt større, og det er neppe de store luringene som prøver å selge deg slik optikk :o) Noen er sikkert overpriset dog, fordi de tror optikken passer på nye kameraer.

Lenke til kommentar

Litt ironisk at ikke EF-optikk passer til Canon EF kamerahus, men slik er soga. Det har faktisk blitt solgt en god del Canon i Norge før i tiden også, så det er godt utbud av pent brukt FD-optikk på markedet. Stasi har faktisk ofte inne svært interessante objektiver, så jeg ville ha beholdt kamera. Kjøp inn noe lekker fastoptikk, og du har et nydelig kamera til søndagsbruk.

Modellbetegnelsen FL kjenner jeg ikke til, men fatningen er nok vanlig FD uansett. Som jeg skriver lenger oppe er de ikke vanskelige å få tak i, så det er et veldig takknemlig system å satse på for dem som ønsker å bruke litt film, av og til.

Lenke til kommentar
Litt ironisk at ikke EF-optikk passer til Canon EF kamerahus, men slik er soga. Det har faktisk blitt solgt en god del Canon i Norge før i tiden også, så det er godt utbud av pent brukt FD-optikk på markedet. Stasi har faktisk ofte inne svært interessante objektiver, så jeg ville ha beholdt kamera. Kjøp inn noe lekker fastoptikk, og du har et nydelig kamera til søndagsbruk.

Modellbetegnelsen FL kjenner jeg ikke til, men fatningen er nok vanlig FD uansett. Som jeg skriver lenger oppe er de ikke vanskelige å få tak i, så det er et veldig takknemlig system å satse på for dem som ønsker å bruke litt film, av og til.

8892871[/snapback]

Det som er mest interesant er at eksotiske glass ofte går svært billig til FD bajonett, fordi den har så kort film til bajonett avstand er det ikke mulig å bruke dem til andre systemer med overgang. Derfor er ekstreme tele objektiver eller ultra lysterke fastobjektiver langt billigere på ebay enn tilsvarende fra Pentax og Nikon, som fortsatt er kompatible med dagens Pentax og Nikon, og atpåtil kan brukes på EOS med overgang. Denne muligheten finnes ikke med FD objektiver, så er man eier av et FD kamera finner man svært god FD opptikk for en billig penge.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Som sagt, ta en tur til Antonio Stasi i Bergen eller ring ham. Han har det meste av gamle kameraer og tilbehør til slikt. I det hele tatt, er du interessert i filmkameraer eller filmbasert fotoutstyr så er et besøk hos ham obligatorisk når du er i Bergen. Var der for et par dager siden og det er jo rene museet. Det beste av alt, intet kjøpepress bare en hyggelig kar.

Endret av Hans-Hugo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...