Rescue me Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Jeg har i det siste blitt veldig fasinert av elektrisitet og kan basisen innenfor det (vet hva transformator er og virker osv). Liker å skru opp elektriske apperater og se hvordan de virker. Skal kjøpe meg en loddebolt i morgen og leke litt med den. Er det noen som har forslag til moromme ting jeg kan gjøre med elektrisitet/elektronikk? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Tja, du kan da alltids kjøpe deg et byggesett og lodde sammen. Ellers så kan du gjøre mye gøy ved hjelp av paralellporten på PCen, styre lys osv. Lenke til kommentar
Holten Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Ellers så kan du gjøre mye gøy ved hjelp av paralellporten på PCen, styre lys osv. 8885803[/snapback] Fortell! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Da må du vel ha madskills i assembler-programmering også. På teknisk fagskole lagde vi fullt fungerende "lyskryss" med lysdioder som var styrt av parallellporten på PC'n og et laaaangt maskinkode-program (som vi selv lagde såklart). Husker ikke en pøkk av det greiene lengre. Endret 17. juni 2007 av Bitex Lenke til kommentar
Patz Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Ellers så kan du gjøre mye gøy ved hjelp av paralellporten på PCen, styre lys osv. 8885803[/snapback] Fortell! 8885812[/snapback] Man må ha _grunnleggende_ programmeringskunnskaper, selv kunne jeg ikke en døyt programmering (utenom batch), men i løpet av noen dager så klarte jeg å lage en enkel stepmotor-styring i Delphi. Å lage et enkelt program for å slå av og på relèer er meget enkelt, krever kun noen få linjer kode. Du trenger en IC med darlington transistorer (for å forsterke strømmen fra paralellporten) og noen relèer. Du kan f.eks. bruke disse: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...?dok=224022.htm Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Åja sånn sett..vi lagde venteloops og registrerte sensorer i "veibanen" så lysene skiftet i riktig rekkefølge og alt mulig sånt. I Assembler. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Kanskje dette er av interesse. Noe jeg lagde for en del år siden: http://www.hardware.no/tester/annet/hauk_del_1/15420 http://www.hardware.no/artikkel/15421 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Hvis du er glad i ting som smeller kan du spisse en blyant i begge ender og koble den til 220 volt... Eller kanskje ikke. Man blir tilgitt all slags mulige og umulige revestreker så lenge man går grunnkurs elektro og ingen blir skadet men jeg hadde ikke turt å prøve en tiendel av alt tullet vi fant på der hjemme. Forøvrig støtter jeg forslaget om byggesett. Du bør kunne finne noe bra hvis du leter på clasern, elfa eller en velassortert hobby/lekebutikk. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Finner masse hobbyelektronikkbutikker hvis du søker på google. Chlas Ohlson har vel også noen få byggesett. Har handlet på electradeshop.com selv. Det kan anbefales. Koselig kar, litt rotete sider, men han holder det han lover. Helt greie byggesett selger han også. Endret 19. juni 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Grille pølser i stikkontakten er en klassiker. Kilde: Min kamerat på elektrolinja. Ingen egen erfaring (selv om jeg har veldig lyst til å prøve). Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Hvis du intreserer deg for mikrokontrollere kan jeg personelig anbefale Basic stamp serien, ikke de biligste men om man kjøper boe bot kittet (1600 kr på elfa) får man med alt man trenger for den slags, det er en enkel robot som man kan programere. eventuelt er det ganske morro med en neonlystransformator, disse er kortslutnignssikre og kjører spenningen opp fra 230 VAC til typisk 2 til 5 kVAC men med liten strøm (25 til 200 mA typisk), velgegnet for og lage lysbuer og grille gamle datadeler som modem og slik. Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) PIC16F84 er en enkel elektronikk venn Programmering av denne lille kjekke saken kan du lære deg på egenhånd. Er ikke super lett, men så absolutt mulig. Programmerings utstyr til denne begynner og bli litt gammelt, men finnes masse av det. Programmet en bruker til og skrive programmene til denne er til og med gratis. MPLab er helt greit og bruke men språket er lav nivå så bitte litt tungt. Kan bruke C til det hvis jeg ikke tar helt feil. http://en.wikipedia.org/wiki/PIC16F84 Finnes uhyre mye morsomt du kan gjøre med denne lille saken. http://www.ke4nyv.com/picprojects.htm Vifte kontrol til pcen med V og temp overvåking med LCD panel. Ingen grenser Endret 19. juni 2007 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
Patz Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 (endret) Electrade har jeg blandede erfaringer med, riktignok flere år siden jeg bestilte derfra, men de brukte jammen lang tid på å få sendt av gårde delene. Basic Stamp kan absolutt anbefales (har faktisk Boe-Bot selv ), jeg bestilte fra www.robotshop.se Veldig enkel og logisk programmering, og enestående gode manualer, manualene ligger også åpent tilgjengelig på hjemmesiden til Parralax. Se forøvrig denne introduksjonsvideoen: http://www.robotshop.se/micro/pdf/Boe_bot_demo_hela.WMV Endret 19. juni 2007 av Patz Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Grille pølser i stikkontakten er en klassiker. Kilde: Min kamerat på elektrolinja. Ingen egen erfaring (selv om jeg har veldig lyst til å prøve). 8897116[/snapback] Tja. Du får en halvkokt pølse, med relativt bra risk for å "gjøre noe dumt". Vi gjorde det i naturfagen i 1. klasse, almen VGS. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå