SonyHandiCam Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Har kjøpt meg et Sony DCR-DVD105E. Noen som har erfaring med dette kamera som kan fortelle meg (gjerne med teskje ) hvordan jeg kan importere videoklipp til min PC? Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Har jobbet litt med opptak fra et JVC-kamera. Du må 'finalize' DVD-plata. Sett plata i DVD-stasjonen, og kopiér alle VOB-filene fra VIDEO_TS-katalogen til harddisken. Alle enkeltscener opptrer som VOB-filer, de kan legges etter hverandre på Timeline (jeg bruker Magix). Så kan du klippe dem etter ønske og lage meny/brenne DVD. Ikke alle redigeringprogram godtar VOB-filer, men det er MPG2-filer, som eventuelt kan gis navnet MPG i stedet for VOB. Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Alle enkeltscener opptrer som VOB-filer, de kan legges etter hverandre på Timeline (jeg bruker Magix). Så kan du klippe dem etter ønske og lage meny/brenne DVD. Ok, men jeg har også noen BUP og IFO-filer i VIDEO_TS-mappen...Hva slags filer er dette? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 IFO-filene inneheld informasjon om kapittel, menyar, lydspor og undertekstar. BUP-filene er ein backup av IFO-filene. Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Takk for kjapt svar, Torbjørn! Det var service Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Har bestemt meg for å prøve Windows Movie Maker til å redigere/importere. Men dette programmet godtar ikke VOB-filer... Hvordan endrer jeg formatet til MGP? Må jeg bruke et konverteringsprogram eller? *sukk, dette var ikke så enkelt som jeg trudde* Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Sitter og surfer til øyet blir stort&vått her nå...Begynner å skjønne litt mer her (husk jeg er fersking). Ikke alle redigeringsprogrammer konverterer filer, Right? For å gjøre det enkelt for meg selv bør jeg kjøpe et genialt, brukervennlig redigeringsprogram. Gratisprogrammer har vel sine begrensninger.. Noen tips? Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 19. juni 2007 Del Skrevet 19. juni 2007 Er ikke sikker på om WMM leser MPG-filer. Du skal ikke endre formatet, bare endre filnavnet fra -.VOB til -.MPG. Markér filen, trykk F2, og du kan skrive et nytt navn. WMM er kanskje grei til enkel redigering, men du kan vel ikke gjøre ferdig DVD med det programmet. Jeg kan anbefale Magix, med mange muligheter, fra redigering til meny og brenning av DVD. Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Du skal ikke endre formatet, bare endre filnavnet fra -.VOB til -.MPG. Markér filen, trykk F2, og du kan skrive et nytt navn. Har prøvd det. Men filen blir da hetende .vob.mpg Til orientering: Opprinnelig heter vob-filene, eksempelvis VTS_01_0 Kan ikke se at filnavnet gjør det mulig å la meg bytte ut .vob med .mpg... Derfor legger jeg bare til .mpg til det opprinnelige filnavnet. Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 19. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2007 Rettelse: Filnavnet blir stående med .mpg, men når jeg kikker på filens egenskaper ligger den fortsatt som vob-fil Får heller ikke opp noen mpg-filer i video-mappa mi når jeg søker på mpg-filer Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 (endret) Det er bare VTS_01_1.VOB, VTS_02_1.VOB osv fra DVD-platas VIDEO_TS-mappe som er av interesse når du skal redigere. Gi filene helt nytt navn, f.eks Ferie1.mpg, Ferie2.mpg osv. Typen som fremkommer når du klikker 'Egenskaper' for filen, avhenger vel kanskje av hvilket program du har definert som skal lese f. eks. MPG-filene hos deg. Hos meg heter de 'VLC media file' ------- Det er en innstilling et eller annet sted for å få Win til å vise filendelsen. Endret 20. juni 2007 av asoeli Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 20. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2007 Hei igjen! For en tålmodighet du har med meg Asoeli Tenkte jeg bare skulle vise deg hva slags meldinger jeg får når jeg forsøker det du beskriver. Når jeg har endret navn på filene, og sjekker Egenskaper ser det slik ut: http://i199.photobucket.com/albums/aa317/B...gen/vobdump.jpg Når jeg forsøker å importere .mpg-filene inn i WMM får jeg denne beskjeden: http://i199.photobucket.com/albums/aa317/B...gen/wmmdump.jpg Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 For å endre filtype så må du inn i "mappealternativer" i verktøymenyen i min datamaskin feks. Der går du på "Vis" og blar nedover til "skjul filetternavn for kjente filtyper". Fjern haken . Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Hei - meg igjen! Har nå skaffet meg Magix, men er stadig like forvirra .VOB har jeg nå endret til .MPG (Takk til Alastor!) Prøver å laste inn .MPG filene i Magix, men får nå beskjed om at programmet ikke gjenkjenner filformatet (!?!) HJELP!! Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hei, jeg finner VOB-fila fra et DVD-kamera i utforskeren og bare drar den ned på Timeline. Så sier programmet at oppløsningen ikke stemmer med oppsettet (VOB-fila har 704x576), og spør om formatet på video monitoren skal endres. Men det går greit å importere. --- Send meg en PM så skal jeg prøve å hjelpe deg, men nå må jeg dessverre koble fra Internett. Lenke til kommentar
SonyHandiCam Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Hehe, jeg fant ut (helt av meg selv!) at det gikk an å dra filene over Men det ene problemet avløses av det andre.. har nå fått klippet ut en videosnutt som jeg skal laste ned på Photobucket. Videosnutten er en .MVD fil. Dette filformatet godtas ikke. Følgende filformater godtas i Photobucket: 3g2, 3gp, 3gp2, 3gpp, 3p, asf, avi, divx, divx, dv, dvx, flv, gif, moov, mov, mp4, mpeg4, mpg4, mpe, mpeg, mpg, qt, swf, wmv, xvid, rm. Har prøvd å endre filnavn til både MPG og AVI, men får beskjed om at det er noe feil med "kodeksen"......eh, hva er en kodeks?? Lenke til kommentar
Akita Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Hehe, jeg fant ut (helt av meg selv!) at det gikk an å dra filene over Men det ene problemet avløses av det andre.. har nå fått klippet ut en videosnutt som jeg skal laste ned på Photobucket. Videosnutten er en .MVD fil. Dette filformatet godtas ikke. Følgende filformater godtas i Photobucket: 3g2, 3gp, 3gp2, 3gpp, 3p, asf, avi, divx, divx, dv, dvx, flv, gif, moov, mov, mp4, mpeg4, mpg4, mpe, mpeg, mpg, qt, swf, wmv, xvid, rm. Har prøvd å endre filnavn til både MPG og AVI, men får beskjed om at det er noe feil med "kodeksen"......eh, hva er en kodeks?? 8997384[/snapback] Du skal ikke endre filnavnet fra mvd til mpg "manuelt" Klikk på file og velg "Export movie" og velg der mpg. Ender filnavnet og evt hvor du lagrer videosnutten og klikk OK. Fila blir da konvertert til mpg.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Ja, du må exportere filmen til slutt, mvd er prosjektfilen din, den må til slutt rekodes i et format som passer . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå