Gå til innhold

Inhumant å bli sendt tilbake til Afghanistan

Anbefalte innlegg

Kan lese mer på Dagbladet.no

Hva synes dere om dette? Mens de sitter trygt her i Norge (noen hadde gått fra Trondheim til Oslo...mao, mye å gjøre om dagene) så sender vi ut styrker til deres land. Har en kompis på 20 som skal til Afghanistan nå i Juli/August.

Hvorfor skal vi sende våre sønner til Afganistan og risikere livet for at afganere selv skal leve livet sitt i Norge? Skulle nordmenn under krigen flykte til england for å drive dank mens engelskmennene sloss for vår frihet? Uhørt!

Reis hjem og gjør noe for landet ditt ville jeg sagt.

Sier meg enig i det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan lese mer på Dagbladet.no

Hva synes dere om dette? Mens de sitter trygt her i Norge (noen hadde gått fra Trondheim til Oslo...mao, mye å gjøre om dagene) så sender vi ut styrker til deres land. Har en kompis på 20 som skal til Afghanistan nå i Juli/August.

Hvorfor skal vi sende våre sønner til Afganistan og risikere livet for at afganere selv skal leve livet sitt i Norge? Skulle nordmenn under krigen flykte til england for å drive dank mens engelskmennene sloss for vår frihet? Uhørt!

Sier meg enig i det.

8885186[/snapback]

Skal vedde på at du hadde blitt den første til å pisse på deg med engang Norge hadde kommet i krig.

Har du egentlig satt deg _noe_ inn i deres situasjon?

Hvor skal de krige fra? Blir de med i NATO/de afghanske styrkene får de familiene sine slakta, kjemper de på egenhånd er de automatisk terrorister, ellers hva mer er å gjøre i sånt land? Produsere opium?

Lenke til kommentar

Sier meg enig i det.

8885186[/snapback]

Var jo strengt tatt det som skjedde da.

Lenke til kommentar

Sier meg enig i det.

8885186[/snapback]

Det er delte meninger om hvems frihet de sloss for der borte da. ;)

Sålangt har Enduring Freedom/Nato bombet ihjel nesten 400 uskyldige sivile.

Hvis disse skulle reist hjem så burde de vel kjempe imot okkupasjonsstyrken, slik gode nordmenn gjorde under krigen? Spesiellt hvis de mistet noen av sine kjære i overnevnte bomberaid.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Se her ja.

Skal vedde på at du hadde blitt den første til å pisse på deg med engang Norge hadde kommet i krig.

Jøss, er Sosialistisk Ungdom alltid like saklig? Ser at dere støtter marsjen de tok gjennom Norges land fordi de nå skal bli sendt tilbake til deres eget land. Noe FN sier er trygt.

Har selv vært i militæret, så hadde Norge blitt utsatt for en krigs situasjon så hadde jeg blitt innkalt.

Hvor skal de krige fra? Blir de med i NATO/de afghanske styrkene får de familiene sine slakta, kjemper de på egenhånd er de automatisk terrorister, ellers hva mer er å gjøre i sånt land? Produsere opium?

Bedre de enn mine venner og familie. Er lett å være en "radikal" ungdom, Blitz, o.l. når det aldri berører noen rundt deg.

Lenke til kommentar
Se her ja.

Jøss, er Sosialistisk Ungdom alltid like saklig? Ser at dere støtter marsjen de tok gjennom Norges land fordi de nå skal bli sendt tilbake til deres eget land. Noe FN sier er trygt.

Har selv vært i militæret, så hadde Norge blitt utsatt for en krigs situasjon så hadde jeg blitt innkalt.

Sosialistisk Ungdom er mer enn meg. Jeg representerer ikke SU på dette forumet, så ja, de er nok litt mer saklig enn meg.

Det er noe mer forskjell mellom å være i luksusmilitæret i Norge og chilln dagen lang framfor krigen i Afghanistan.

Bedre de enn mine venner og familie. Er lett å være en "radikal" ungdom, Blitz, o.l. når det aldri berører noen rundt deg.

8885543[/snapback]

Bedre de enn dine familier? Hva prater du om? Hvis du tror at enten disse blir sendt tilbake, ellers blir din familie ranet, knivdrept og voldtatt, så bør du virkelig prøve ut knappen "Slå av" på PCen din og komme deg litt ut.

Og hvordan vet du om dette berører meg eller ikke? Er ikke noe morsomt når du prater tull fra ende til ende uten å vite noen ting om personen.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Jeg må si det er forståelig. Hadde Jeg risikert å bli drept vist jeg ble sendt tilbake til Afghanistan hadde jeg selvsagt gjort mitt beste for å bli værende i Norge. Og det tror jeg gjelder de alle fleste.

8887782[/snapback]

Jeg hadde heller ikke hatt lyst til å bli sendt til ett fremmedland, jeg ikke har noen som helst tilhørlig het. Det overlater jeg til de frivelige, men at vi skal bruke det som en grunn til å sende de tilbake til hjemmlandet deres, vil jeg ikke si meg enig på.

Selvsagt gjør de alt de kan for å bli igjen i Norge. Det hadde dere og gjort, alle som en, så slutt i bitch om at Ali Mohammed vil gå 123123 mil framfør i bli flydd hjemm. Er kan han få mat, her kan han leve, her kan han oppdra barna sine. (Dog, ikke i ett 100% voldsfritt / Mobbefritt miljø, men i det minste vil de være vekke fra Talbian sine klør. Med mindre foreldrene er hardbarka fundementalister.)

Lenke til kommentar
Det er klart de er skuffet, de har kjøpt en kjempedyr asylcharttertur til Norge hvor de hadde blitt lovet at naive nordmenn skulle gi dem alt de pekte på og god inntekt resten av livet uten å jobbe.

8890254[/snapback]

Hvor har du fått det fra?

I krig flykter alle, selv den norske kongen flyktet. Skjønner at hatet ditt er stort, men la oss holde oss til virkeligheten. Vi vet at myndighetene der handler om penger, har du penger, har du beskyttelse. Hvis disse da hadde hatt nok penger, ville de jo fått beskyttelse i landet de allerede tilhører, og hadde ikke trengt å komme hit og sultestreike.

Og hvordan vet du at de tenkte "nordmenn er naive, la oss utnytte dem"? Jeg kan ikke huske at verken jeg, eller noen i familien min tenkte det da vi flyttet hit. Du kommer med rent oppspinn som ikke er sant engang. Har du vært der nede? Vet du hvordan levekårene der er? Nei, akkurat, derfor bør du undersøke før du kaller alle som har det vanskelig for å være svindlere.

Lenke til kommentar
Det er klart de er skuffet, de har kjøpt en kjempedyr asylcharttertur til Norge hvor de hadde blitt lovet at naive nordmenn skulle gi dem alt de pekte på og god inntekt resten av livet uten å jobbe.

8890254[/snapback]

hmm, her passer det med etpar kloke sitater;

"Hos noen er fordommer og smålighet sterkere enn seksualdriften"

"Man må passe seg for ikke å bli så intolerant at man tilslutt ikke holder ut seg selv"

Lenke til kommentar
I krig flykter alle, selv den norske kongen flyktet. Skjønner at hatet ditt er stort, men la oss holde oss til virkeligheten. Vi vet at myndighetene der handler om penger, har du penger, har du beskyttelse. Hvis disse da hadde hatt nok penger, ville de jo fått beskyttelse i landet de allerede tilhører, og hadde ikke trengt å komme hit og sultestreike.
Jeg har da aldri sagt at man ikke trengte asylinstituttet, det jeg er imot er svindlere som utnytter det. Husk ar disse individene prøver å snike i køen og lar oss bruke midler vi kunne brukt på kvoteflyktninger fra FN. Det betyr at familier må leve lengere i flyktningleire fordi noen tenåringer fra Afghanistan har lest om at Norge er verdens rikeste land.

Hva er det du prøver å si om deres økonomi? Fattige afghanere kommer til Norge fordi det er det billigste reisen de kan foreta fra Afghanistan?

Og hvordan vet du at de tenkte "nordmenn er naive, la oss utnytte dem"? Jeg kan ikke huske at verken jeg, eller noen i familien min tenkte det da vi flyttet hit. Du kommer med rent oppspinn som ikke er sant engang. Har du vært der nede? Vet du hvordan levekårene der er? Nei, akkurat, derfor bør du undersøke før du kaller alle som har det vanskelig for å være svindlere.
Jeg har ikke vært i Afghanistan, men jeg regner med at de har den kulturen de ønsker der nede. Dette er svært forskjellig fra kulturen i Norge.

Utfordring til deg: Hvordan kommer man seg fra Afghanistan til Norge uten å komme innom en rekke andre trygge land først? Dette er beviset på at de ikke er ute etter trygghet, men økonomisk gevinst.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke vært i Afghanistan, men jeg regner med at de har den kulturen de ønsker der nede.

8893917[/snapback]

Hvordan i all verden regner du med det? Har du lest Afghansk historie? Når hadde de sist lang nok fredstid til å skaffe seg "Den kulturen de ønsker seg"?

Lenke til kommentar

Du er til tider svært usaklig og fremstår som rimelig useriøs. Det er ingen god basis for en saklig diskusjon. Man kan si mye om disse Afghanerne og deres motiver, etter alt å dømme kommer de til å bli sendt hjem. Men vi vet ikke hvorfor de er her, det blir bare synsing fra vår side. Å kalle dem for svindlere blir helt feil.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...