gxi Skrevet 20. juni 2007 Del Skrevet 20. juni 2007 Ehm.. Det er nok korrekt at det er strømmen som er farlig, men det krever spenning for å lage strøm. Du må stikke en pinne med 12Ven rett i hjertet om det skal gi nok spenning til å lage nok strøm til å være farlig i seg selv. Akkurat på dette tidspunktet har jeg 1,6Mohm mellom finger på ene hånda til finger på den andre. Det utgjør på 12V i strøm: 12 / 1 600 000 = 0,000 007 5A som tilsvarer 7,5uA. Det sies at 5mA er det som skal til for å dø (på korrekt sted), og 5mA er nesten 1000 ganger så mye som 7,5uA. Derimot om man har fastnøkkelen, så kan man teoretisk sett lage en eksplosjon som kan være farlig hvis man klarer å lage direktekontakt fra + til -, og det helt tilfeldigvis ligger en blanding av hydrogen og oksygen akkurat der. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Jeg har flere ganger holdt direkte på polene på bilbatteri med fingrene og har ikke merket noen ting, så tror ikke mant trenger å bekymre seg for elektrosjokk på den måten. En ting som kan være litt skummelt er visst motoren står på, blir ganske heftig spenning på coilen, tror det er snakk om 30 000 volt eller så, det merkes nok. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Man må opp mot 100V før man kjenner likespenning. Det vil uansett kjennes helt ulikt 100V vekselspenning f.eks, fordi det ikke er noen veksling av polaritet. Vekselspenning er generelt mye farligere enn likespenning, da man regner effektivverdi når man oppgir spenning, og ikke den faktiske spenningen. På 230VAC har man toppspenning på 320V f.eks, og i teorien vil da 230Ven tilsvare en 320V likespenning i toppene. Tror vi kan slå fast at strøm direkte fra et bilbatteri ikke er farlig normalt sett pga. for lav spenning og dermed blir det for liten strøm. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Tro meg, har testa det flere ganger for folk som ikke tror på det - "Se her.." sier jeg - "NEI! vent du kan ik... hmm.... skjedde ikke noe jo" er som regel reaksjonen Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Hadde det vært farlig å ta på polene, så hadde det nok stått en advarsel på batteriet, og da hadde sannsynligvis ikke vanlige folk hatt lov til å sette inn bilbatteri selv, hadde nok vært krav om faglært elektriker og teknisk godkjenning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå