Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan koble strøm til forsterker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha noe strøm til forsterkeren din så MÅ du nok koble den til batteriet. Ikke glem sikring nært batteriet. Sikringen skal forresten beskytte kabelen, ikke forsterkeren. Så størrelse på sikring må stå i stil til størrelse på kabel

Lenke til kommentar

Du kobler plusskabelen til plussen på batteriet og minuskabelen til minusen på batteriet, eller til karosseriet, karosseriet har kontakt med minus på batteriet.

Skal forsterkeren være i bagasjerommet så er bolten som holder fast reservehjulet en grei jordingsplass.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Du kobler plusskabelen til plussen på batteriet og minuskabelen til minusen på batteriet, eller til karosseriet, karosseriet har kontakt med minus på batteriet.

Skal forsterkeren være i bagasjerommet så er  bolten som holder fast reservehjulet en grei jordingsplass.

8887231[/snapback]

 

 

Når du sier minus, så mener du det samme som jording?

 

 

Må jeg koble fra batteriet eller noe sånn? bare å ta av pluggene da eller? tenker det går jo strøm der..

Lenke til kommentar

Det kan være en fordel å koble av en av polene mens man kobler på ekstra kabelsko på batteripolene. Grunnen til dette er at de fleste som har skrudd av en av polene ser at det slår gnister mellom skoen og polen. Dette skaper små spenningspulser fremfor en konstant spenning, og mye elektronikk liker ikke dette veldig godt. De fleste kobler direkte på batteriet krever at man skrur av skoen som står direkte på polen for å kunne koble på flere kabelsko.

Lenke til kommentar
Det kan være en fordel å koble av en av polene mens man kobler på ekstra kabelsko på batteripolene. Grunnen til dette er at de fleste som har skrudd av en av polene ser at det slår gnister mellom skoen og polen. Dette skaper små spenningspulser fremfor en konstant spenning, og mye elektronikk liker ikke dette veldig godt. De fleste kobler direkte på batteriet krever at man skrur av skoen som står direkte på polen for å kunne koble på flere kabelsko.

8887348[/snapback]

 

dette vil ikke skje om du har tatt ut sikringen i kabelen er min erfaring;)

Lenke til kommentar

Ta av minuspolen på batteriet før du gjør noe som helst. Hvis ikke kan/vil du få deg en ubehagelig overraskelse. Når den er borte, kan du koble av og styre med + polen som du vil. Når du kobler på igjen gjør du det i omvendt rekkefølge, pluss først, minus til sist. Da skal du være på trygg grunn.

 

Ellers er det bare å gå fram som beskrevet, har aldri prøve å koble GND (jord) til minus på batteriet selv, men det bør og gå an. Enkleste er nok å finne et punkt (skrue) i nærheten av forsterkeren som har direkte kontakt med karosseriet (metall).

Lenke til kommentar

Det er akkurat det samme om man fjerner pluss eller minuspolen, eller hvilken rekkefølge de kobles på. Poenget er bare at èn av dem bør være frakoblet når man jobber med å koble på ekstra kabelsko slik at man slipper at spenningen går av-på-av-på-av-på i hele strømnettet i bilen mens man kobler.

 

Forøvrig finnes det ikke noen "jord"-funksjon elektrisk sett. Jord er bare en referanseverdi man setter i skjemaer og i koblingene, og sier at "der er det 0V!". Jord er altså ikke et komponent, og heller ikke en kobling. Man kan si at plusspolen på batteriet er jord, og da vil det være -12V på minuspolen, fordi det er 12V negativ differanse mellom minuspolen og jord(+-polen). Det man vanligvis gjør i en bil (dvs. alltid) er at man sier at minuspolen er jord, altså 0V, og da blir plusspolen 12V. Jord, 0V, GND, osv. da tilsvarende minuspolen på batteriet og man kan derfor følgelig koble tingene sine direkte mot minuspolen for jord om man vil det. Følger man ledningen fra minuspolen vil man før eller senere finne en stor skru som går rett i chassis. Det er her all strømmen fra det som jordes til chassis kommer seg frem til batteriet.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Du er sikker på dette med pluss/minus (ingen forskjell på rekkefølge)? Har sett flere steder, profesjonelle bilstereoforhandlere etc. der dette blir nevnt som en regel å følge. I tillegg til egen erfaring der det kommer ganske så mye gnister om jeg prøver styre med plusspolen mens minus er på. Er dette jeg snakker om med "faren" altså, tenker ikke på det rent tekniske nå, tenker på ens egen sikkerhet... Men det ser jo ut som du kan dine ting her, så skal ikke dra det lenger/påstå noe jeg har mindre peiling på :).

Lenke til kommentar

Koble på den polen hvor du har mest ledninger å knøvle på først. Enkelt og greit. Har man en jordpol med ingen ekstrasko som skal festes samtidig med at skoen festes på polen mens en plusspol med 5-10 sko som skal festes samtidig med at den festes på polen, tar man minusen sist.

 

Det er en viss fare for at gnist kan antenne hydrogenblanding som ligger over batteriet, men dette er relativt skjeldent (aldri med andre ord) på et noe stabilt batteri som holdes oppladet. Dette gjelder somoftest når man har et tomt batteri og skal koble på startkabler. Da er det svært viktig at man kobler plussen på batteriet først, og deretter kobler minusen til chassis for å unngå at det slår gnister rett over batteriet.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Prøver du å skru av plusspolen først, med en fastnøkkel, og samtidig støtter deg på noe metall så kan det godt hende du merker det. For å si det på den måten.

 

Minus kobles fra først og kobles på sist.

Lenke til kommentar
Prøver du å skru av plusspolen først, med en fastnøkkel, og samtidig støtter deg på noe metall så kan det godt hende du merker det. For å si det på den måten.

8890614[/snapback]

Poeng. Min bil har plastskru på plusspolen, slik at jeg trenger ikke bruke nøkkel for å skru den løs. Jeg ser da en klar fordel med å sku av plussen først, i.o.m at den er en slags hurtigkobling.

 

Skift-/fastnøkkel mellom to batteripoler; tro det eller ikke - den brenner rett av.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Prøver du å skru av plusspolen først, med en fastnøkkel, og samtidig støtter deg på noe metall så kan det godt hende du merker det. For å si det på den måten.

 

Minus kobles fra først og kobles på sist.

8890614[/snapback]

 

Nei, du merker ikke det. Altfor lav spenning.

Lenke til kommentar
Prøver du å skru av plusspolen først, med en fastnøkkel, og samtidig støtter deg på noe metall så kan det godt hende du merker det. For å si det på den måten.

 

Minus kobles fra først og kobles på sist.

8890614[/snapback]

 

Nei, du merker ikke det. Altfor lav spenning.

8895037[/snapback]

 

 

Er ikke spenningen som er farlig;) er strømmen, + du klarer å ta livet av deg på 12V til bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...