Gå til innhold

Artister fjortenåringer liker også

Gjest

Anbefalte innlegg

Det handler om at de er usikker på seg selv sikkert. :p neida, men jeg tror at de artistene du har nevnt er faktisk veldig fengende musikk. De var jo tross alt "pop" på sin tid og har gjort det veldig stort. Fjortissene har det også veldig ofte med og høre på det "alle andre" hører på til en viss grad...

Vet ikke om det finnes noen virkelig god konklusjon hvorfor de hører på akkurat disse artistene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det finnes noen virkelig god konklusjon hvorfor de hører på akkurat disse artistene.

8887494[/snapback]

Jo.

2Pac er G. Og han er veldig misforstått blant denne gruppen, men fortsatt veldig populer. Bob Marley er liksom den trygge veien, i tilleg til at han er veldig respektert, så da har man liksom god musikksmak om man hører på bob Marley og han er tidløs. Og ikkeminst at han røyket Mariuanha, og: Narkotika = Kult.

Lenke til kommentar
Så hvorfor går mange Bob Marley fans rundt meg marihuana-klær når de ikke har prøvd hash. Det er jo ikke stoffet de digger. Det er musikken :S

8885497[/snapback]

Hvorfor er det mange som går med Che Guevara T-skjorte når de ikke engang vet hvem han er og hva han gjorde?

Det henger nok sammen, det er sikkert "kult".

Jeg tviler sterkt på at det er mange med "14iss smak" innenfor musikk, som henger i musikkforumet.

Det er også vanskelig å peke ut noen spesielle band uten å "såre" noen som er fan av den typen musikk.

Men det jeg merker naboer og slikt hører på, som er rundt 14, er mer Hip-Hop og RnB.

Musikksmaken til de aller fleste er nok i konstant utvikling, ettersom man vokser opp og blir påvirket av andre.

Folk "mobber" meg for at jeg hører på elektronisk musikk, da trance. Hvor tragisk er det ikke at folk aksepterer musikksmaken til hver enkelt?

(det er ikke slik at jeg tar meg nær av folk som snakker negativt om musikken min, men det er snakk om toleranse)

Lenke til kommentar
Hvor mange Bob Marley album har egentlig disse fjortizzene? Mange har absolutt ingenting. De har bare lastet ned alle albummene fra nettet. Han er yndlingsartisten dems, men har de støttet han på noen måte? Nei. "Joda, tror de kanskje når de kjøper hashklær, men de pengene går faen meg ikke til han som har laget musikken.

Nå skal det av rent opplysningsmessige årsaker nevnes at den gode Bob ikke har vært i stand til å ta i mot noen penger siden det skjebnesvangre år 1981 da, men er med på poenget ditt likevel.. ;)

Poenget mitt med denne posten er å vise hvor mye disse fjortizzene vil at folk skal tro de liker musikken, men innerst inne bryr de seg ikke en dritt. De liker bare det de hører og vil at andre skal se det. Musikk blant fjortizzer i dag handler mer om stil enn det å like musikken.

Takk

Jokkulf

8887320[/snapback]

Tror vi er på samme plan her, om jeg oppsummerer med at folk(fjortiser eller ei) ikke er "ekte" fan, om de aldri ville hørt på musikken alene, men kun når andre er tilstede for å observere at de hører på akkurat den artisten.. ;)

Utover det mener jeg ikke at man må kunne biografien til en artist utenant for å kalle seg fan. Digger man musikken, så digger man musikken. Om man er 14 eller 70, har 0 eller 14 album, liker man det man faktisk liker, det man får utbytte av, og føler seg tilfredsstilt av å lytte til, det som utfyller et behov. Behovet være seg noe å vrikke hoftene til, noe å grine til, kjøre bil til eller lage mat til.

Endret av toth
Lenke til kommentar

n må kunne biografien til en artist utenant for å kalle seg fan. Digger man musikken, så digger man musikken. Om man er 14 eller 70, har 0 eller 14 album, liker man det man faktisk liker, det man får utbytte av, og føler seg tilfredsstilt av å lytte til, det som utfyller et behov.

Enig der. Dårlig musikksmak er å bry seg om musikken man "hører på" av andre grunner synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare minne om at når jeg snakker om "fjortisser" så tenker jeg ikke på alle 14-åringer i Norge. Jeg mener at fjortiss ikke er en alderbeskrivelse, men en tilstand

Ja, jeg er stort sett enig ved hva toth sa en post ovenfor

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Vil tro at de fleste fjortenåringer og ungdommer i de tidligere tenårene generelt setter musikk/melodi fremfor lyrikk. Det er i hvert fall inntrykket jeg har fått... Dette gjelder også en del voksne og eldre ungdommer. Min interesse for en låt vekkes først og fremst gjennom selve musikken. Senere setter jeg meg inn i teksten. Handlingen i en låt og måten det er beskrevet på kan bidra til å øke min interesse for den gjeldende låten. Har hørt enkelte låter og tenkt "Denne er helt okei, hverken mer eller mindre" og siden satt meg inn i teksten, for så å bli fengsla. Selvsagt er det også enkelte tekster jeg ikke har funnet betydningen av, men liker jeg musikken hindrer ikke det meg i å høre på og nyte låten... Musikken i seg selv kan bringe frem så uendelig mange følelser...

Jeg har en femten år gammel lillebror, som i likhet med meg hører på metal. Har ikke inntrykket av at han har satt seg inn i så mange av tekstene, men han brenner alikevel for musikken. Han kjøper CDer til stadighet og nedlaster bare når han skal sjekke ut et band han har hørt om, men ikke noe av... Jeg synes det er bra at noen tenåringer viser interesse for annen musikk enn det de får servert fra hitlistene, selv om de først og fremst skulle høre på det p.g.a melodien... De befinner seg i den verste tenåringstiden, med press fra alle kanter og jevnaldrende som nærmest har fasiten på hvordan en "skal" være og hva en skal interessere seg for. At de til tross for dette velger å høre på musikk de selv brenner for beviser jo bare at de har evnen til å tenke selv, hvilket er positivt...

Men når vi snakker om ungdommer som begynner å høre på et band eller en artist kun fordi det plutselig har blitt "kult" å høre på det, vekker det egentlig mest irritasjon hos meg, selv om det skulle være snakk om en/et i utgangspunktet mindre kommersiell artist/band... En bør være oppriktig og ikke gi seg ut for å like noe en ikke egentlig bryr seg så mye om, om det så skulle være et forsøk på å oppnå større godkjennelse blant sine venner eller simpelthen bare for å skille seg ut... Band T-skjorter for å ta et eksempel er kult, men bare dersom en virkelig liker bandet den representerer.

Jaja. Tror jeg har sagt nok... :p

Lenke til kommentar

Bob Marley sine tekster handler mye om rasediskriminering. Musikken er laid back og koselig, og han synger bra.

Har ikke sett mange småtroll med Marley-t-skjorter ol, så dette er nytt for meg. Småtroll hører gjerne enten på en av to, enten Black Metal (oooh så tøft) eller Trance (fordi de ikke vet bedre....)

Lenke til kommentar
Bob Marley sine tekster handler mye om rasediskriminering. Musikken er laid back og koselig, og han synger bra.

Har ikke sett mange småtroll med Marley-t-skjorter ol, så dette er nytt for meg. Småtroll hører gjerne enten på en av to, enten Black Metal (oooh så tøft) eller Trance (fordi de ikke vet bedre....)

8892153[/snapback]

Jeg vil vel si både metal og trance er underrepresentert i 14is-miljøet i forhold til hiphop/rnb. Ifølge mine observasjoner ihvertfall..

Lenke til kommentar

Går den ann å få fjernet denne tråden fra mine innlegg? Jeg får noia av denne tråden, da den er helt idiotisk.

8896301[/snapback]

Ja,og det hører ikke lenger til i musikkforumet.

Jeg synes flere burde lese førstepost.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...