Gå til innhold

Artister fjortenåringer liker også

Gjest

Anbefalte innlegg

Men hva kan få folk til å sitte og digge Bob Marley låter de ikke forstår en dritt av? Og si at det er så sinnsykt bra og ha Bob Marley som MSN-avatar osv ;P

8885447[/snapback]

Fordi noen er kun opptatt av rytme og melodi, og gir beng i teksten.. :)

Selv er jeg meget opptatt av tekster. Siden du nevner No Woman No Cry(ja, jeg er fan, og har en svær Marley-poster midt i stua ;) ), mange tror(irriterende nok for meg) at det betyr "ingen dame, ingen sorg", fordi de ikke hører etter på resten. På jamaica-engelsk betyr nemlig "no" både no og don't. Så det Bob synger, er "(nei) kvinne(kjære), ikke gråt".

"A more accurate rendering of the title in Jamaican patois would be "No, woman, nuh cry". The "nuh", which makes a shorter vowel sound for "no", is the equivalent of the contraction "don't"."

http://en.wikipedia.org/wiki/No_Woman_No_Cry

Sangen handler rett og slett, etter min tolkning, om at han skal dra fra sin kjære, for å fortsette sin ferd mot ett eller annet("my feet is my only carriage", "I've got to push on through") og han beroliger henne og sier at alt ordner seg.

Håper det hjalp. :)

8885542[/snapback]

Takk, det trengte jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hvorfor går mange Bob Marley fans rundt meg marihuana-klær når de ikke har prøvd hash. Det er jo ikke stoffet de digger. Det er musikken :S

8885497[/snapback]

For min egen del.. Jeg har bl.a en plakat av Marley, og jeg kjøper bevisst artifakter som IKKE inneholder referanser til Marihuana, rett og slett fordi jeg er fan av Marley, men mot narkotika. :)

Forøvrig røkte Marley og andre rastafarians Marihuana av andre grunner enn norsk ungdom gjør, så jeg har faktisk mer forståelse for hans røyking enn for andres. For rastafaris er det et sakrament, som vin og brød for kristne. Selv om jeg hadde vært avholds, hadde jeg akseptert at de fulgte sin tradisjon og hellige sakramenter, så lenge det ikke skader andre.

8885580[/snapback]

Jeg har 50cent plakat hvor han holder en pistol i hånden.

Det er en del av imaget hans.

Liker jeg musikken liker jeg han det kommer fra og det som følger med han.

Selv om ikke 50cent lager musikken sin selv da:p

Lenke til kommentar

Men hva kan få folk til å sitte og digge Bob Marley låter de ikke forstår en dritt av? Og si at det er så sinnsykt bra og ha Bob Marley som MSN-avatar osv ;P

8885447[/snapback]

Fordi noen er kun opptatt av rytme og melodi, og gir beng i teksten.. :)

8885542[/snapback]

Jeg er veldig opptatt av rytme og melodi, men når det gjelder teks og vokal er det veldig lite viktig for meg. Men Bob Marley sanger synes jeg er veldig kjedelige, og de er sanger som har kjedelig rytme og kjedelig melodi, og ingen kan si noe imot det.

Men takk for en bra post (som jeg ikke quote hele av), jeg forsto teksten, og jeg mener at i Bob Marley, sanger så er det teksten som teller, over alt annet. Og jeg blir provosert av de som ikke forstår dem men fortsatt sier "Bob Marley er så SINNSYKT bra", jeg tror hva som får dem til å si det er at han er spesiell og at han er et slags ikon.

Så hvorfor går mange Bob Marley fans rundt meg marihuana-klær når de ikke har prøvd hash. Det er jo ikke stoffet de digger. Det er musikken :S

8885497[/snapback]

For min egen del.. Jeg har bl.a en plakat av Marley, og jeg kjøper bevisst artifakter som IKKE inneholder referanser til Marihuana, rett og slett fordi jeg er fan av Marley, men mot narkotika. :)

Forøvrig røkte Marley og andre rastafarians Marihuana av andre grunner enn norsk ungdom gjør, så jeg har faktisk mer forståelse for hans røyking enn for andres. For rastafaris er det et sakrament, som vin og brød for kristne. Selv om jeg hadde vært avholds, hadde jeg akseptert at de fulgte sin tradisjon og hellige sakramenter, så lenge det ikke skader andre.

8885580[/snapback]

De var veldig imot alt annet rusmidler, men mariuanha skulle visst bringe dem nermere gud :)

Lenke til kommentar

8885625[/snapback]

Da får vi bare være uenige i det. :) Selv om det er forskjell på pistol for posing/image, og forherligelse av marihuana. Det dumme er at "vanlige" marihuana-røykere bruker Marley som et slags forbilde, uten å ta med bakgrunnen for hvorfor han røykte. Dermed putter de Bobs ansikt på rullepapir, vannpiper og gud vet hva, og folk som ikke vet bedre får inntrykk av at Bob var et regulært hasj-hue. Noe som er feil, og jeg vil derfor ikke bidra til den usanne myten, ved å inkludere marihuana-hentydninger på mine eventuelle plakater/skjorter etc.

Jeg er heller ikke grunnleggende enig med deg i at man må like personen bak musikken og det denne står for. Om det viser seg at Michael Jackson er pedofil, vil jeg avsky ham som pesten, men kan ikke nekte for at jeg fortsatt vil finne et par av låtene hans fengende.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig opptatt av rytme og melodi, men når det gjelder teks og vokal er det veldig lite viktig for meg. Men Bob Marley sanger synes jeg er veldig kjedelige, og de er sanger som har kjedelig rytme og kjedelig melodi, og ingen kan si noe imot det.

8885687[/snapback]

Og eg som trudde at smaken var som baken, og at folk faktisk kan ha vidt forskjellige syn på kva som er ein god rytme og god melodi... :cry:

Lenke til kommentar

8885625[/snapback]

Da får vi bare være uenige i det. :) Selv om det er forskjell på pistol for posing/image, og forherligelse av marihuana. Det dumme er at "vanlige" marihuana-røykere bruker Marley som et slags forbilde, uten å ta med bakgrunnen for hvorfor han røykte. Dermed putter de Bobs ansikt på rullepapir, vannpiper og gud vet hva, og folk som ikke vet bedre får inntrykk av at Bob var et regulært hasj-hue. Noe som er feil, og jeg vil derfor ikke bidra til den usanne myten, ved å inkludere marihuana-hentydninger på mine eventuelle plakater/skjorter etc.

Jeg er heller ikke grunnleggende enig med deg i at man må like personen bak musikken og det denne står for. Om det viser seg at Michael Jackson er pedofil, vil jeg avsky ham som pesten, men kan ikke nekte for at jeg fortsatt vil finne et par av låtene hans fengende.

8885733[/snapback]

bra innlegg jeg er helt enig. Og nå kom jeg på en ny grunn til at så mange ungdom liker Bob Barley var fordi han røyket mariuanha så mye og det er kult å drive med narkotika når man er bob marley. Jeg legger det i dårlig musikksmak å vurdere artister etter identitet og sånn, men rent smakmessig legger jeg det enda dråligere å syynes Bob Marley er kul fordi han drev med dop. Og hvor blir det av alle de andre store reggae-artistene? Det er bare bob marley bob marley bob marley <3<3<33

Lenke til kommentar
Men Bob Marley sanger synes jeg er veldig kjedelige, og de er sanger som har kjedelig rytme og kjedelig melodi, og ingen kan si noe imot det.

Må bare si meg sterkt uenig her!

Et par kjappe eksempler fra Marley på (i mine ører) fantastiske melodier og rytmer:

Buffalo Soldier

Could you be loved

Redemption song

Reggae i seg selv handler jo endel om rytmer, så det er klart de er viktige og fine for dem som liker reggae, f.eks å danse til.. :)

Lenke til kommentar

Ook. når det gjelder Buffalo soldier, er melodien litt ok, men veldig treig og kanskje mest en skikkelig "laydback" sang å sette på i bakgrunnen. Men når jeg tenkter på sanger med rytme og melodi liker jeg sanger man må følge med på og virkelig høre på og digge, -ikke ha i bakgrunnen.

Lenke til kommentar

Ja for musikk er kun forbeholdt de som vet alt om artisten og gjennomanalyserer tekstene til det ytterste. Selvfølgelig skal man ikke like musikken fordi melodien er fengende. Det er jo rett og slett et hån mot både artist og musikk.

Lenke til kommentar

Ja for musikk er kun forbeholdt de som vet alt om artisten og gjennomanalyserer tekstene til det ytterste. Selvfølgelig skal man ikke like musikken fordi melodien er fengende. Det er jo rett og slett et hån mot både artist og musikk.

8885832[/snapback]

ååå, du missforstår sånn :mad:

Lenke til kommentar

8885832[/snapback]

ååå, du missforstår sånn :mad:

8885837[/snapback]

Å, jada :p

Forklar!

Lenke til kommentar

Jeg er selv fjorten, snart 15. Jeg merker klart at folk på trinnet ikke har peiling på musikk. "Metallica er satanmusikk" roper de :ermm: "AC/DC synger om satan" sier de.

Jeg vil kort og godt si at de ikke har peiling. :hrm:

Så jeg spør: "Hva hører du på da?"

Til svar får jeg: "Bra musikk."

Så sier jeg: "Og den finner du på Energy og VG-lista?"

Så ser han/hun dumt på meg og sier: "Jeg hører ikke på satanistmusikk som deg!"

Greit nok at jeg hører på litt Black Metal og noe heavy musikk, men altså. Jeg sitter jo faktisk ikke og ber til satan (som de tydeligvis tror :hmm: )

Jeg hører faktisk ikke bare på tung, eller svart musikk. Jeg kan faktisk like Marvin Gaye, Eric Clapton, Elvis, eller Bob Marley som tidligere nevnt.

Så hvis du er en av de som har store fordommer mot folk som hører på til dels tung musikk, så tenk deg om før du slenger dritt mot dem.

Lenke til kommentar
Ook. når det gjelder Buffalo soldier, er melodien litt ok, men veldig treig og kanskje mest en skikkelig "laydback" sang å sette på i bakgrunnen. Men når jeg tenkter på sanger med rytme og melodi liker jeg sanger man må følge med på og virkelig høre på og digge, -ikke ha i bakgrunnen.

8885796[/snapback]

Du må huske at musikk brukes i forskjellige settings.

Dream Theater har fantastiske avanserte melodier og rytmer, og er nydelig til sitt bruk. Når man f.eks sitter hjemme alene og kan konsentrere seg fullt om musikken. Men funker den på et dansegulv? Nei, da er "Could you be loved" bedre.

Hva når jeg kjører bil? Da får jeg mye mer ut av Metallica eller Buffalo Soldier på god guff. Man skal strengt tatt følge litt med på veien og, ikke bare stereoen.

Fordi om du mener trege og enkle melodier/rytmer egner seg kun i bakgrunnen, gjør ikke alle andre det. Jeg setter gjerne Damien Rice, Ray LaMontagne eller Sigur Ros på god trøkk hjemme, og legger meg på sofaen og bare lytter. For meg er det en selvfølge at man kan få like mye ut av en av disse som av noe kjappere og mer avansert. Hastighet og kompleksitet er irrelevant for kvalitet, det spørs hva man er ute etter.

Alt til sitt bruk, så ikke skjær ting over så store kammer.. ;)

Lenke til kommentar

hvis teksten er så grusomt viktig; les et dikt. personlig lytter jeg ikke til teksten på de aller fleste sangene (refreng setter seg da), men hører på musikken bak (foran?). skal jeg da ikke få lov å høre på og gjerne snakke om 2pac fordi jeg ikke aner hva han synger om? blir litt for dumt

Lenke til kommentar

Jeg er selv fjorten, snart 15. Jeg merker klart at folk på trinnet ikke har peiling på musikk. "Metallica er satanmusikk" roper de :ermm: "AC/DC synger om satan" sier de.

Jeg vil kort og godt si at de ikke har peiling. :hrm: 

Så jeg spør: "Hva hører du på da?"

Til svar får jeg: "Bra musikk."

Så sier jeg: "Og den finner du på Energy og VG-lista?"

Så ser han/hun dumt på meg og sier: "Jeg hører ikke på satanistmusikk som deg!"

Greit nok at jeg hører på litt Black Metal og noe heavy musikk, men altså. Jeg sitter jo faktisk ikke og ber til satan (som de tydeligvis tror :hmm: )

Jeg hører faktisk ikke bare på tung, eller svart musikk. Jeg kan faktisk like Marvin Gaye, Eric Clapton, Elvis, eller Bob Marley som tidligere nevnt.

Så hvis du er en av de som har store fordommer mot folk som hører på til dels tung musikk, så tenk deg om før du slenger dritt mot dem.

8886230[/snapback]

Jeg tror poenget her var ikke at du hører på metal, men jeg tror det var noe med stilen din eller holdningen din som får folk til å si det til deg. I og med at du jo heter "Metalheart" og i signaturen din står det "Mørk, ond, black metal. Det er tingen det".

Men uansett dette hører kanske til i en annen tråd.

8885796[/snapback]

Du må huske at musikk brukes i forskjellige settings.

Dream Theater har fantastiske avanserte melodier og rytmer, og er nydelig til sitt bruk. Når man f.eks sitter hjemme alene og kan konsentrere seg fullt om musikken. Men funker den på et dansegulv? Nei, da er "Could you be loved" bedre.

Hva når jeg kjører bil? Da får jeg mye mer ut av Metallica eller Buffalo Soldier på god guff. Man skal strengt tatt følge litt med på veien og, ikke bare stereoen.

Fordi om du mener trege og enkle melodier/rytmer egner seg kun i bakgrunnen, gjør ikke alle andre det. Jeg setter gjerne Damien Rice, Ray LaMontagne eller Sigur Ros på god trøkk hjemme, og legger meg på sofaen og bare lytter. For meg er det en selvfølge at man kan få like mye ut av en av disse som av noe kjappere og mer avansert. Hastighet og kompleksitet er irrelevant for kvalitet, det spørs hva man er ute etter.

Alt til sitt bruk, så ikke skjær ting over så store kammer.. ;)

8886309[/snapback]

ja det er du som sier det riktige. Av disse, ville jeg passet helt klart best til DreamTheater+avanserte melodier og rytmer og nydelig til sitt bruk hjemme og konsentrere seg om musikken, men selvom jeg ikke liker Dream Theater så godt, men mange liknende band innen Prog Rock sjangeren. Hver til sitt bruk, men la oss komme tilbake til fjortisser.

Lenke til kommentar

Hører egentlig på musikk etter hvordan humør jeg er i.. Rolig musikk når jeg slapper av og musikk med litt mer fart i når jeg vil våkne litt mer opp. Jeg hører mye på det som dere mener er G, er ikke bare fordi den er "kul", men noen liker den også.

Skal jeg være ærlig virker dette som en slags skryte tråd. Dere framhever hvor spesiel og bra musikksmaken deres er. Dere sier at musikken dere hører på er så avansert og at ingen fjortizzer forstår den fordi de er fjortizzer og følger strømmen. Dere sier Marley er dårlig, kan være at dere heller ikke forstår den?

Lenke til kommentar

Hører egentlig på musikk etter hvordan humør jeg er i.. Rolig musikk når jeg slapper av og musikk med litt mer fart i når jeg vil våkne litt mer opp. Jeg hører mye på det som dere mener er G, er ikke bare fordi den er "kul", men noen liker den også.

Skal jeg være ærlig virker dette som en slags skryte tråd. Dere framhever hvor spesiel og bra musikksmaken deres er. Dere sier at musikken dere hører på er så avansert og at ingen fjortizzer forstår den fordi de er fjortizzer og følger strømmen. Dere sier Marley er dårlig, kan være at dere heller ikke forstår den?

8886982[/snapback]

Nei, det er bare jeg som sier Bob Marley er kjedelig. De andre er imot det, sånn er greia her.

EDIT: eller jo Jokkulf også :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Selleve mellodien fra BoB Marley sanger er da ikke så fantastiske

8885521[/snapback]

Men det er jo bare din mening, det du må gjøre for å forstå hvorfor andre hører på annen musikk enn deg er at du må kunne innse at dere synes forskjellige ting høres bra ut. Og hvordan vet du egentlig at de ikke forstår tekstene? Er ikke så sykt vanskelig å forstå hvis man er interessert.

Lenke til kommentar

Jeg er fjorten år og kan høre på My Chemical Romance eller Bob Marley uten å ha peiling på hva sangene handler om, eller uten å bry meg om hva de handler om. Så lenge musikken høres kul ut. Og, trevakt, jeg synes melodiene fra Bob Marley-sanger er fantastiske.

Lenke til kommentar
Nei, det er bare jeg som sier Bob Marley er kjedelig. De andre er imot det, sånn er greia her.

EDIT: eller jo Jokkulf også  :)

8887092[/snapback]

Jeg sier ikke at Bob Marley er dårlig. Faktisk så har jeg ikke noe grunnlag til å si at han er dårlig. Det eneste jeg mener er at musikken hans er kjedelig og derfor er ikke han noe jeg sitter og hører på dagen lang. Jeg har heller ikke hørt mye av han. Noen av sangene kan også være fine og jeg respekterer derfor folk som hører på musikken hans, men det betyr ikke at jeg ikke kan være uenige med dem.

Egentlig skal dette være en tråd der vi diskuterer dagens fjortizzers musikksmak og ikke en tråd der vi forteller hvor perfekt musikksmak hver enkelt har.

Tilbake til Bob Marley og fjortizzer. Det jeg misliker er fjortizzene som går rundt i hash-klær og nærmest tilber Bob Marley som en gud, uten å vite en dritt om han. De har bilde av han på msn og sier "awww... Bob Marley er bare såååå bra azzz!11!!". Hvor mange Bob Marley album har egentlig disse fjortizzene? Mange har absolutt ingenting. De har bare lastet ned alle albummene fra nettet. Han er yndlingsartisten dems, men har de støttet han på noen måte? Nei. "Joda, tror de kanskje når de kjøper hashklær, men de pengene går faen meg ikke til han som har laget musikken. Selv er jeg for nedlastning til det kommer til et visst nivå. Jeg mener nedlastning er for å teste band/artister. Liker du det, kjøper du albummene. Hvis ikke kommer du ikke til å høre noe særlig på det du lastet ned uansett.

Poenget mitt med denne posten er å vise hvor mye disse fjortizzene vil at folk skal tro de liker musikken, men innerst inne bryr de seg ikke en dritt. De liker bare det de hører og vil at andre skal se det. Musikk blant fjortizzer i dag handler mer om stil enn det å like musikken.

Takk

Jokkulf

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...