Gå til innhold

Artister fjortenåringer liker også

Gjest

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig et spørsmål jeg stiller forumfolket. For når jeg tenker på veldig respekterte artister som Johnny Cash, 2Pac, og ikke minst; Bob Marley har jeg inntrykk av at de fleste som hører på dem, sett vekk fra ordnltig fans, at de fleste som hører på dem da er naive ungdom som, jeg egentlig tror ikke vet en dritt om hva noen av sangtekstene handler om. Noe som er spesielt vitktig for artister som de jeg har nevnt her.

La oss ta utgangspunkt i f.eks Bob Marley-sangen, No Woman No Cry. Jeg vet ikke en dritt av hva den handler om, og det tror jeg veldig få på min alder også gjør. Melodien er ikke noe så veldig fantastisk. Jeg mener hvem kan sitte og høre på alt det uten å egentlig forstå noe av det... No woman no cry ..trenchtown ..bla bla bla.

Hva er egentlig budskapet? Hva er det egentlig med ,spesislt når det gjelder Bob Marley, som sjarmerer så mange?

Jeg tror får gutter er det 2Pac fordi han er G, og de fleste ungdom mistolker tekstene hans (ikke det at jeg kan så mye om 2Pac). Og med Bob Marley, som jeg kan mindre om, så er det for jentene fordi han er liksom den trygge retningen.

Selv har jeg ingen grunn til å høre på noen av dem

Ja jeg lagde denne tråden for å starte en diskusjon men jeg håper ordntlige Bob Marley fans kommer og lærer oss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også fått et likt syn på dagens fjortisser. Fjortenåringene på 70/80-tallet hørte på musikk de levde for. De jobbet timesvis for å få råd til de nye LP'ene de hadde lyst på. Hva gjør dagens fjortisser? Jo, de laster ned den nye 2pac sangen på Limewire. Den nye? synd at 2pac døde for over 10 år siden. En på skolen min kom og spurte en venn av meg: "Har du hørt "Gangstaparty" av 50cent" "Nei," sa vennen. Det viste seg at sangen ikke het "Gangstaparty" og ikke var den av 50cent heller.

Selv foretrekker jeg gammel rock, prog rock, metall osv. Jeg kan ikke mye om artistene jeg nettop har skrevet om, men jeg håper poenget mitt kommer klart frem. Flere og flere laster ned musikk fra internett istedenfor å kjøpe CD'ene. Det betyr bare en ting, og det er at disse menneskene ikke bryr seg om musikken. Ikke vet de hva tekstene betyr og ikke betaler de for musikken. Det fører til at musikken blir mer kommersiell som igjen fører til at dagens artister gjør allt for å tjene penger på musikken sin og ikke spille det de brenner for. Vi hører jo helt klart dette på radio i dag :/

Lenke til kommentar

Jeg mener at både musikksmaken min og musikksmaken til trevakt er unik. Min og trevakt sin musikksmak er ganske forskjellig, men alikevell kan vi prate om musikk sammen. Vi liker flere like band og har ulike meninger om andre. På skolen vår er det bare en liten gruppe med slike som oss (folk som eier en egen musikksmak). Resten hører bare på det som er "G", eller det som er radioen. Jeg har også funnet en haug av folk som bare henger på seg den de er med sin musikksmak. Noen ganger kan de løpe rundt på fest og elske trance og hip hop. I andre tilfeller kan de digge blackmetal når de er med blackmetal folk, og når jeg er med de kan de sitte og slappe av med Pink Floyd på øret. Hva faen er det?

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg er en av dem som liker veldig mye forskjellig musikk. Selv om jeg gjør det, har jeg et lidenskapelig forhold til musikk. Så lenge musikken kan gi meg følelser, er det bra musikk.

Av og til kan jeg sette på Vreid og Windir så det ljomer i huset, mens andre ganger chiller jeg helt ut med Matisyahu og Easy All Stars. Er jeg mer i det melankolske humøret blir det ofte Joanna Newsom og Pink Floyd. Andre ganger nyter jeg bare tilværelsen med litt Black Sabbath og Devendra Banhart.

Lenke til kommentar
Kan man ikke høre på musikken hvis man syns den er kul da?

Må vel ikke vite budskapet.

Så lenge man liker det så hører man på det.

8885194[/snapback]

Der sa du det selv. Kul musikk. Definer kul musikk! Er det det alle hører på som er kult? Er det en spesiel beat som er kul? Eller er kul musikk kanskje det de kule hører på?

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendig synonymt mellom at man laster ned musikk og at man ikke har noe knytning til musikken. Jeg både laster ned og kjøper,og føler jeg går langt mer inn i musikken enn de fleste jeg kjenner. Hører jeg en låt av en ny artist/et nytt band vil jeg øyeblikkelig søke mer informasjon om disse.

Jeg er helt enig i at det er for mange unge som bare skriver et tilfeldig navn og laster ned alt de finner. Så hører de kanskje på musikken mens de er på vei til skolen eller noe,bare for å ikke kjede seg. Men jeg syns det blir veldig feil å si at ingen som laster ned musikk bryr seg om musikken,blir alt for bastant.

Lenke til kommentar

Jeg er 15 år og hører ikke på musikk bare for at den er "kul".

Vel, noen av de hører jeg på for at jeg syns stilen, og typen musikk er bra!

For å si det sånn, jeg hører ikke bare på Rock (Disturbed, Dope, Breaking Benjamin osv) hele tiden. Mange av de gamle artistene har en egen plass i hjertet mitt!

For å nevne noen; Elvis Presley! Han kan jeg "alt" om, har mange CDer, Bilder, og hører på musikken fordi jeg vet hva han synger om, og hvorfor han synger den!

Altså, Elvis har en sjel jeg begynner å kjenne. Og, man må kjenne den sjelen for å like musikken tror jeg.

Johnny Cash, Bob Marley, Bob Dylan, og alle de gamle kjente artistene har en plass i musikk hjertet mitt. Nok en gang, jeg hører ikke på den musikken bare for at den er "kul".

Fikk jeg frem poenget mitt nå tro? :p

Endret av Holten
Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendig synonymt mellom at man laster ned musikk og at man ikke har noe knytning til musikken. Jeg både laster ned og kjøper,og føler jeg går langt mer inn i musikken enn de fleste jeg kjenner. Hører jeg en låt av en ny artist/et nytt band vil jeg øyeblikkelig søke mer informasjon om disse.

Jeg er helt enig i at det er for mange unge som bare skriver et tilfeldig navn og laster ned alt de finner. Så hører de kanskje på musikken mens de er på vei til skolen eller noe,bare for å ikke kjede seg. Men jeg syns det blir veldig feil å si at ingen som laster ned musikk bryr seg om musikken,blir alt for bastant.

8885274[/snapback]

Selv laster jeg også ned når jeg skal utforske ulike band, men jeg sikter til de som bare sitter hjemme og laster ned 100vis av sanger uten å vite hva det er en gang.

Lenke til kommentar
Selv laster jeg også ned når jeg skal utforske ulike band, men jeg sikter til de som bare sitter hjemme og laster ned 100vis av sanger uten å vite hva det er en gang.

8885312[/snapback]

Du sa nå ganske rett fram at om man lastet ned betydde det kun en ting,og det var at man ikke bryr seg om musikken ;) Kun det jeg rettet på. Men er helt enig i at de som kun laster ned for å fylle opp iPoden sin ikke har helt den rette innstillingen til musikk som åndsverk.

Lenke til kommentar

Men hva kan få folk til å sitte og digge Bob Marley låter de ikke forstår en dritt av? Og si at det er så sinnsykt bra og ha Bob Marley som MSN-avatar osv ;P

Lenke til kommentar

Artister som, i mine øyne, er talentløse, slik som Basshunter og Cascada hadde ikke overlevd uten ulovlig nedlasting. Så det er vel noen artister som drar nytte av internett.

Bare min lille tanke.

EDIT: Det med Bob Marley kan kanskje ha noe med at de interesserer seg for rasta-kulturen eller rett og slett tok sin første joint og vil hinte om det til hele verden? Ikke vet jeg. Jeg synes Bob Marley er dritbra, men de fleste sangene forstår jeg ikke dritten av. Kanskje fordi det er direkte chill musikk? Altså at melodiene og den layed-back rytmen får folk til å slappe av?

Endret av fluff
Lenke til kommentar
Men hva kan få folk til å sitte og digge Bob Marley låter de ikke forstår en dritt av? Og si at det er så sinnsykt bra og ha Bob Marley som MSN-avatar osv ;P

8885447[/snapback]

Sannsynligvis fordi dei bryr seg meir om musikken enn om teksten, noko som ikkje nødvendigvis er ein uting.

Lenke til kommentar

8885447[/snapback]

Sannsynligvis fordi dei bryr seg meir om musikken enn om teksten, noko som ikkje nødvendigvis er ein uting.

8885463[/snapback]

Selleve mellodien fra BoB Marley sanger er da ikke så fantastiske

Lenke til kommentar

8885447[/snapback]

8885463[/snapback]

Selleve mellodien fra BoB Marley sanger er da ikke så fantastiske

8885521[/snapback]

Smaken er som baken. Noen synes sikkert det, og det har jeg respekt for. Det jeg ikke har respekt for er folk som hører på "allt"

Lenke til kommentar

8885447[/snapback]

Fordi noen er kun opptatt av rytme og melodi, og gir beng i teksten.. :)

Selv er jeg meget opptatt av tekster. Siden du nevner No Woman No Cry(ja, jeg er fan, og har en svær Marley-poster midt i stua ;) ), mange tror(irriterende nok for meg) at det betyr "ingen dame, ingen sorg", fordi de ikke hører etter på resten. På jamaica-engelsk betyr nemlig "no" både no og don't. Så det Bob synger, er "(nei) kvinne(kjære), ikke gråt".

"A more accurate rendering of the title in Jamaican patois would be "No, woman, nuh cry". The "nuh", which makes a shorter vowel sound for "no", is the equivalent of the contraction "don't"."

http://en.wikipedia.org/wiki/No_Woman_No_Cry

Sangen handler rett og slett, etter min tolkning, om at han skal dra fra sin kjære, for å fortsette sin ferd mot ett eller annet("my feet is my only carriage", "I've got to push on through") og han beroliger henne og sier at alt ordner seg.

Håper det hjalp. :)

Lenke til kommentar
Kan man ikke høre på musikken hvis man syns den er kul da?

Må vel ikke vite budskapet.

Så lenge man liker det så hører man på det.

8885194[/snapback]

Der sa du det selv. Kul musikk. Definer kul musikk! Er det det alle hører på som er kult? Er det en spesiel beat som er kul? Eller er kul musikk kanskje det de kule hører på?

8885235[/snapback]

Kul musikk er det man syns fenger der og da.

Jeg likte 2pac når jeg var 14 pga: Stemmen og rappen, det rimte og det var gøy, stimulerende, kult å høre på. Rytmen, musikken, beaten, instrumentene alt.

DEt er veldig vanskelig å høre på musikk man ikke liker, de som hører på musikk fordi den/de artist(en/ene) er inn for øyeblikket er bare teite. Tror det er vanskelig å høre på musikk man ikke liker.

Eller er kul musikk kanskje det de kule hører på?

haha det er bare teit, ingen som gjør det as.

Lenke til kommentar
Så hvorfor går mange Bob Marley fans rundt meg marihuana-klær når de ikke har prøvd hash. Det er jo ikke stoffet de digger. Det er musikken :S

8885497[/snapback]

For min egen del.. Jeg har bl.a en plakat av Marley, og jeg kjøper bevisst artifakter som IKKE inneholder referanser til Marihuana, rett og slett fordi jeg er fan av Marley, men mot narkotika. :)

Forøvrig røkte Marley og andre rastafarians Marihuana av andre grunner enn norsk ungdom gjør, så jeg har faktisk mer forståelse for hans røyking enn for andres. For rastafaris er det et sakrament, som vin og brød for kristne. Selv om jeg hadde vært avholds, hadde jeg akseptert at de fulgte sin tradisjon og hellige sakramenter, så lenge det ikke skader andre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...