Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har Canon EOS 20D, og nå begynner jeg å lure på om noe er feil med det.

Problemet er at jeg ikke syns bildene blir helt skarpe med det når det er litt dårlige lysforhold.

Hvis dere ser på _her_ som jeg har lagt ved kan dere se et eksempel.

Bildet er tatt med 2.8 i blender og 1/1000 i lukkertid. Med andre ord: det burde blitt skarpt.

På dette bildet vet jeg at jeg fokuserte riktig, men jeg syns ikke det ble så skarpt som det burde blitt.

Har desverre ikke råfilene til de fotballbildene, så de er skarpa opp et par ganger i photoshop for å få de brukbare.

Her kan man se at ansiktene ikke er så skarpe som jeg skulle ønske de var. 1/1000 i lukkertid der også.

Disse eksemplene har gått på skarpheten, men jeg har også hatt andre problemer.

Forrige helg tok jeg bilder av en håndballcup inne i en hall. Veldig dårlig lys altså.

Opplevde at jeg måtte skru isoen opp på 3200 for å få nogenlunde greie bilder. Det går selvfølgelig utover bildekvaliteten.

Iso 3200 kombinert med 2.8 skal gi ganske høye lukkertider, men allikevel opplever jeg uskarpa bilder og som har et slør rundt seg av bevegelse.

Har ingen av de bildene på min egen pc nå, men dere kan se det litt her: http://www.moss-avis.no/apps/pbcs.dll/gall...Params=Itemnr=1

En annen fra avisa var også der på samme tid som meg, og han kunne fint bruke 1250 i iso og fikk veldig bra bilder. Dette var med samme objektiv. Canon EF 70-200mm f/2.8L. Han brukte versjonen med IS og jeg uten.

Lukkertidene var også for høye til at IS kan gjøre utslag og han hadde det faktisk skrudd av. Brukte 1/400 i lukkertid på de fleste bildene.

Er det noen av dere som har noen ide på hva det kan være? Kan det være elektronikken i kamera som bruker lavere lukkertider enn den skal eller er det jeg som er dårlig til å ta bilder?

Hadde satt veldig pris på om dere kunne tenkt litt på det og prøvd å komme med en løsning :)

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe jeg gjorde i starten (30D) var å tukle med kameraet helt vilt:P

så fant jeg et fint lite hjul som man kunne vri på til høyre for søkeren (sett fra lcd siden) da fikk jeg ganske mange uskarpe bilder, men etter at jeg skudde den tiolbake fikk jeg skarpe bilder:)

vet ikke om dette kan være grunnen men, verdt et forsøk

Lenke til kommentar

Dette hjulet har da ingenting med skarpheten på bildet å gjøre, denne er for å hjelpe folk med dårlig syn slik at man slipper å bruke briller når man tar bilder.

(Et lite forbehold, har ikke tuklet alt for mye med 30D, men er iallefall det på alle andre Canon-modeller jeg har tuklet med)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...