Gå til innhold

Returrett, har funnet feil.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sendte:

Jeg har funnet feilen. Det var pinner bøyd på socketen, men pinnen er tvilsomt bøyd av meg siden de er bøyd på to forskjellige steder.

Link til diskusjon.no:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=783918&hl=

Jeg fikk svar:

Hei.

Mener du at vi har bøy pinnene eller at den er slik fra produsent?

Jeg sendte:

Jeg tror ikke det er dere, men det er ikke meg heller.

Jeg fikk svar:

Hei.

Det er synd det. Men jeg får dessverre ikke gjort noe med det.

Lenke til kommentar

Latterlig svar... Kan vel ikke stemme?

"Det er synd det. Men jeg får dessverre ikke gjort noe med det." Mest useriøse skriftlige responsen jeg har sett av en nettsjappe.

Dessuten.... ikke la det være noen tvil ifht om du har forsårsaket det el ikke.

Lenke til kommentar
Dessuten.... ikke la det være noen tvil ifht om du har forsårsaket det el ikke.

8888052[/snapback]

Hvorfor ikke? Han har jo selv innrømmet at han ikke vet om det er han selv som har forårsaket skaden? Det at noen her hevder at det "virker lite sannsynlig" basert på hva han har skrevet hittil er ikke grunnlag for å kreve noe som helst.

Generelt sett bør man anta at hvis en slik feil var tilstede da han fikk varen burde han ha oppdaget det ved innsetting av prosessoren.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke? Han har jo selv innrømmet at han ikke vet om det er han selv som har forårsaket skaden? Det at noen her hevder at det "virker lite sannsynlig" basert på hva han har skrevet hittil er ikke grunnlag for å kreve noe som helst.

8888464[/snapback]

Fordi dette er ikke et spørsmål om sannsynlig tvil. Man vet i så og si alle tilfeller om man har skadet piner i en prosessorsocket eller ikke. Det er ikke vits i å så tvil om hvorvidt man har forsårsaket det eller ikke, hvis det ikke er noen grunn til å anta at man har forårsaket skaden selv.

Generelt sett bør man anta at hvis en slik feil var tilstede da han fikk varen burde han ha oppdaget det ved innsetting av prosessoren.

8888464[/snapback]

Studerer du pinene i prosessorsocketen før du setter i prosessoren på et flunka nytt hovedkort? Tror ikke det er mange i verden som gjør dette. Man finner det ut når man har feilsøkt etter at pc'en ikke funker, og det er vel det som har skjedd i dette tilfellet også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Av egen erfaring vet jeg hvor lite som skal til før man skader socket-775.

Det er nok med en *svak* berøring av socket, så har du "rotet til" pinnene.

Ikke uvanlig at man "slipper" CPU litt på skrå i socket, og da er det fort gjort at det går galt.

I dette tilfellet kan jo Komplett "la nåde for rett" og erstatte hk'et, men det er vel ikke mulig å bevise når skaden har skjedd. Sånn sett har da Komplett's kundebehandler ikke akkurat feil i sin uttalelse.

Utifra trådstarters opplysning virker det mindre sannsynlig at skaden har skjedd ved montering, men det blir uansett ren spekulasjon å anta årsaken.

Det er nok ytterst få som sjekker socket med tanke på slike feil før montering vil jeg tro. :hmm:

(Notere seg for seinere).

Lenke til kommentar

Det er faktisk lett å bøye pinnene på den 775 socket... av erfaring (Montert utallige 775 maskiner) må man legge CPU rett ned på socketen... har sett flere som har satt CPU på "skrå" ned i socketen som lett kan resultere i bøyde pinner.

Har aldri vært borti bøydepinner fra produsentens side, og regner med at dette hovedkortet ble kjøpt nytt og tvilsomt at leverandør har åpnet esken og tatt ut hovedkortet?

Lenke til kommentar
Fordi dette er ikke et spørsmål om sannsynlig tvil. Man vet i så og si alle tilfeller om man har skadet piner i en prosessorsocket eller ikke. Det er ikke vits i å så tvil om hvorvidt man har forsårsaket det eller ikke, hvis det ikke er noen grunn til å anta at man har forårsaket skaden selv.

Han sier jo selv at han ikke vet og at det like gjerne kan ha vært han selv som har gjort det. Det hjelper ikke at noen her vurderer det som "lite sannsynlig".

Studerer du pinene i prosessorsocketen før du setter i prosessoren på et flunka nytt hovedkort? Tror ikke det er mange i verden som gjør dette. Man finner det ut når man har feilsøkt etter at pc'en ikke funker, og det er vel det som har skjedd i dette tilfellet også.

8888573[/snapback]

Ja, det gjør jeg. Og jeg har montert en del hundre prosessorer. Det er det første man sjekker. Hvis man ikke gjør dette har man ikke undersøkt varen slikt det kan forventes at man skal gjøre. Jeg vet også hvor lett det er å bøye disse pinnene og det er like sannsynlig at han kan ha gjort det selv som at det har vært en feil ved varen. Hvis han ikke har undersøkt varen kan han ikke etterpå hevde at han har krav på en retur, særlig ikke når feilen er typisk for feil bruk av varen (dvs. at brukeren ikke hadde nødvendige kunnskaper eller utviste nødvendig forsiktighet).

Lenke til kommentar
fikk fikset på det ene stedet, den andre virker det som selve pinnen er ødelagt

8889301[/snapback]

Bra og kjedelig på en gang da :\ Du fikk fikset den ene, det er bra, men så lenge den andre ikke er riktig så er det veldig kjedelig, men om den er for lang, kan du ikke bare dytte litt lett på den, og se om den bøyer seg litt nedover.

Lenke til kommentar
den er helt ødelagt selve pinnen på den nå. Virker som den andre bare var dratt litt opp. mens her var den presset ned. virker som det er verre å få fikset :(

8889344[/snapback]

Det må være første gang jeg har hørt om noen som klarer å presse EN pinne midt i prossesorsokkelen ned. Om du tar en tannpirker med "krok" eller "hake" så kanskje man kan dra den opp litt...

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Hvis han ikke har undersøkt varen kan han ikke etterpå hevde at han har krav på en retur, særlig ikke når feilen er typisk for feil bruk av varen (dvs. at brukeren ikke hadde nødvendige kunnskaper eller utviste nødvendig forsiktighet).

8889028[/snapback]

Det er ingen krav til undersøkelsesplikt i forbrukerkjøp.

Til trådstarter: Logg deg inn på komplett.no, gå til ordren din og opprett en retursak der. Si at du ønsker å reklamere, og forklar problemet i detalj, og at dette må være en produksjonsfeil (hvis du mener det er det). Dette er riktig fremgangsmåte for reklamasjoner.

Lenke til kommentar

Han sier jo selv at han ikke vet og at det like gjerne kan ha vært han selv som har gjort det. Det hjelper ikke at noen her vurderer det som "lite sannsynlig".

Ja, dette er en unødvendig uttalelse fra forbrukers side. Han har funnet skade på kortet han sier han ikke kan minnes å ha forårsaket selv, og da er det bare å reklamere. Han har heller ingen bevisbyrde ifht å ikke ha forårsaket skade. Ved forbrukerkjøp er det SELGER som har bevisbyrde for at det er kjøpers feil at produktet ble ødelagt. "sannsynlig" er vel det store deler av lovverkets bedømmelser tar utgagnspunkt i så generelt sett er det en betydningsfull faktor, men sant nok, ikke her.

Siden du hyppig undersøker nye HK forventer jeg at bøyde piner på nye HK er en feil som oppstår en del, og å dermed anta at en som ikke kan minnes å ha skadet noen piner da ta på seg byrden for skaden på kortet synes jeg høres helt urimelig ut.

... og som det blir påpeket her, det er ingen undersøkelsesplikt fra forbrukers side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...