Gå til innhold

Nikon e-serie linser på Nikon D40?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt et Nikon D40 kit. Har stående et gammelt Nikon Fe kamerahus med 2 Nikon serie E linser som jeg ikke har brukt på mange år. (36-72 mm og 75-150 mm).

De passer på kamera og jeg er klar over at autofokus ikke virker. Men det ser heller ikke ut som om lysmålingen virker og blitzen går ikke på (gjør kanskje uansett ikke det i manuell, eller?)

Er det overhodet noen vits i å bruke sånne linser? Ser man f.eks når motivet er passe lyst?

Det er som sagt mange år siden jeg har brukt speilrefleksen, og jeg brukte den vel mest på automatikk så vidt jeg husker, men jeg tror jeg måtte fokusere selv bare at lyset stilte seg riktig. Men jeg skal sette meg litt inn i ting og tang etter hvert.

PÅ e-serielinsene velger man blenderåpning på en egen ring på linsa. Ser at det ikke er noe sånt på linsa som følger med kit-et, men har forstått at man kan stille det et eller annet sted. Vil de innstillingene man gjør på e-serielinsene "virke" på det nye kamera?

Hvis jeg vil kvitte meg med det gamle utstyret og kjøpe en ny linse med autofokus, hvor er det best å gjøre det?

Og er det overhodet noen som kan være interessert i sånne linser i dag?

Håper på noen gode tips.

Hilsen Venche

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De passer på kamera og jeg er klar over at autofokus ikke virker. Men det ser heller ikke ut som om lysmålingen virker og blitzen går ikke på (gjør kanskje uansett ikke det i manuell, eller?)
For det første: Om jeg ikke tar feil er vel dette objektiver med manuell fokus (rett meg om jeg tar feil), så man kan ikke si at autofokus ikke virker når der ikke er noen.

Lysmålingen virker ikke, med mindre du skaffer deg et D200.

Blitsen går på om du går inn i menyene og stiller om fra TTL til M (og altså velger blitsstyrke selv), og deretter trykker på knappen så den popper opp.

Er det overhodet noen vits i å bruke sånne linser? Ser man f.eks når motivet er passe lyst?
Du må stille kameraprogrammet til M, og velge blender og lukker selv. Så tar du et bilde, kikker på det på skjermen, endrer innstillingene (blender, lukker, ISO og blitsstyrke) og prøver igjen. Det går med litt trening!

Vil de innstillingene man gjør på e-serielinsene "virke" på det nye kamera?

Ja, du stiller blender som på ditt gamle kamera.

Ser at det ikke er noe sånt på linsa som følger med kit-et, men har forstått at man kan stille det et eller annet sted.

Jepp, still kameraet på A, og snurr på tommelhjulet for å endre blender.

Hvis jeg vil kvitte meg med det gamle utstyret og kjøpe en ny linse med autofokus, hvor er det best å gjøre det?

Tror ikke du får så forferdelig mye for dem, men du kan jo prøve å selge dem om du vil (på foto.no?). Kanskje like greit å beholde dem og leke med dem. Kanskje du til og med får lyst å prøve ditt gamle kamera igjen?

Ja, jeg. Jeg har en haug med MF-objektiver, og jeg bruker dem masse! (Men jeg trenger ikke flere...)
Lenke til kommentar
Hei

Jeg har kjøpt et Nikon D40 kit. Har stående et gammelt Nikon Fe kamerahus med 2 Nikon serie E linser som jeg ikke har brukt på mange år. (36-72 mm og 75-150 mm). 

Det er som sagt mange år siden jeg har brukt speilrefleksen, og jeg brukte den vel mest på automatikk så vidt jeg husker, men jeg tror jeg måtte fokusere selv bare at lyset stilte seg riktig. Men jeg skal sette meg litt inn i ting og tang etter hvert.

PÅ e-serielinsene velger man blenderåpning på en egen ring på linsa. Ser at det ikke er noe sånt på linsa som følger med kit-et, men har forstått at man kan stille det et eller annet sted. Vil de innstillingene man gjør på e-serielinsene "virke" på det nye kamera?

Håper på noen gode tips.

Hilsen Venche

8884325[/snapback]

Jeg har også kjøpt D40 .. og har lyst å forsøke litt eksperimentering med gamle manuelle objektiver - så om du vil selge så ta kontakt. Har dog egentlig mer lyst på fastopptikk - dvs objektiv med fast brennvidde - f.eks 50mm eller 85mm.

Er litt spent på hvor lett det er å få til å bruke disse sammen med et digitalkamera bygd for maksimal automatikk og forbrukervennlighet :-)

Gunnar

Lenke til kommentar

Jeg råder deg til å ta vare på 75-150mm i alle tilfeller- dette er et veldig bra zoomobjektiv- E-serie eller ei. Selv om du må være påpasselig med å få til eksponeringen manuelt uten lysmåler, gir dette objektivet deg masse muligheter. Det er skarpt som bare det, og gir deg f3.5 over hele zoomomfanget.

E-serie optikk er urettmessig uglesett på av enkelte. Ja, det var prisgunstig optikk, men E-serien som hadde metallringene er i mine øyne fremdeles bedre bygget og mykere i fokuseringen enn det meste som serveres i dag. 100mm 2.8 er også en høydare fra E-serien, særdeles kompakt!

Jeg har linket til noen bilder jeg har tatt med E-serie optikk på D70s (uten lysmåling)

Bilde1

Bilde2

Bilde3

Bilde4

Lenke til kommentar
For det første: Om jeg ikke tar feil er vel dette objektiver med manuell fokus (rett meg om jeg tar feil), så man kan ikke si at autofokus ikke virker når der ikke er noen.

Takk for svar gjelder og dere andre

Til det skumle fjellet: Å nei! Selvsagt ikke. Stupid question! :blush: Sånn går det når man ikke har brukt speilrefleks siden det forrige årtusen.

Jeg skal eksperimentere litt med de gamle linsene og se om jeg får til noe. Innstillingene på D40 er annerledes enn de jeg hadde på mitt gamle FE kamera, i tillegg har jeg glemt en del om hvordan det virket, håper det demrer etter hvert.

Flotte bilder de som var på tatt med gamle e-serielinser som en eller annen sendte link til.

Kommer vel til å bruke det medfølgende objektivet til øyeblikksbilder og teste ut de andre når jeg har tid til å eksperimentere litt. Kommer vel kanskje uansett ikke til å drasse et stort zoomobjektiv rundt så ofte.

Så får jeg se etter hvert om jeg kjøper et tilpasset zoomobjektiv. Det hadde sikkert vært kjempekjekt til sitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...