Gå til innhold

hvilken bærbar bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

godag!

trenger noen tips fra noen som har mer peiling på markedet enn meg:

skal gå til anskaffelse av ny bærbar, er villig til å bruke 12 - 14000, og

har følgende krav:

*256 ram

*Mobile cpu

*cd-cdrw/dvd (combo ok)

*operativsystem inkl.i pris + en ok software pakke

hva vil jeg få, og hva er DITT tips til valg av maskin!?

mvh,

e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Vet nøyaktig hvordan du føler deg; det er en jungel i det bærbare markedet.

Etter lenge å ha sondert markedet og vurdert stort sett de fleste laptoper som er på markedet her i Norge endte jeg opp med en Asus M2400E.

Vurderte lenge Dell, Whitebox, Zepto, Acer og Compaq. De fleste falt ut av min liste da jeg ser på laptop som noe som skal være lett å ta med seg, både størrelse og vekt. Dessuten skal den tåle å reises med. For meg er ikke en bærbar den maskinen jeg skal spille UT2003 eller andre grafikkort-krevende applikasjoner på. Til det har jeg den stasjonære maskinen.

Men den skal kjære 2d-applikasjoner som AutoCAD, Photoshop, DVD og mindre krevende spill.

Derfor er Asus-maskinen helt genial; 2,1 kg, aluminium-lokk og ellers hva du ber om. Dessuten er det designmessig kanskje det nærmeste du kommer Apple's Powerbook.

www.h-odegaard.no/ og www.quad.no selger maskinene her i landet.

Lykke til,

Jostein

Lenke til kommentar

Thea,

AutoCAD er et program de fleste maskiner vil kunne kjøre uten store anstrengelser. Hvis du derimot begynner med 3D og rendering vil det stille større krav til maskinen.

På min Asus M2400E jobber jeg med AutoCAD uten problemer. Den er og kraftig nok for 3D programmer som ADT, FormZ og 3D Studio men i slike programmer vil man vel aldri kunne ha en kraftig nok maskin.

Den største svakheten med bærbare og AutoCAD er skjermstørrelsen. Har du derimot en ekstern skjerm er det bare å koble den til og jobbe som normalt.

Uansett vil jeg anbefale Asus-maskinen for sin bærbarhet, materialkvalitet,ytelse og pris, men husk å oppgradere minnet til min. 512mb hvis du skal jobbe med grafiske programmer.

Lykke til!!

Jostein

Lenke til kommentar

Hei

Nå har jeg fått tilbud om den nye D8820 til 19000kr.

Prosessor (CPU)

Intel Pentium 4 2,8 GHz (533MHz FSB), 512KB cache

Minne (RAM) 512MB DDR SDRAM (maks. 1024)

Chipset, hovedkort SiS 645DX + SiS 962

Harddisk

60GB (4200 rpm rotasjonshastighet)

Skjermtype

15" LCD, TFT SXGA+

Oppløsning

1400x1050 punkter, 32-bit farger

Utgang for ekstern skjerm 15-pin D-sub (standard analog)

Maks. oppløsning ekstern skjerm 1600x1200 punkter, 24-bit farger, 85 Hz

Skjermkort, type

ATI Mobiliy Radeon 9000, AGP4X

Skjermkort, minne

64 MB DDR

Den veier 3.6kg da...

MEn er det likevel et godt kjøp?

Takk,

Thea

Lenke til kommentar

Performance tilbudet til Dell 8200 virker bedre, men jeg er usikker på hvilken jeg skal velge. Står på vippen mellom en billigere utgave av Fsc 8820 og Dell. Dell maskinen har bedre spec og lavere pris, men det sies mye dritt om Dell

Hilsen en som bestiller om noen dager

Lenke til kommentar

Dell-maskinen er helt sikkert en god bærbar, men lider veldig av gammelt design og som du selv nevner; det er en tungvekter.

Mye er sagt om Dell's service uten at jeg har noen erfaring med det. En pekepinn er det vel allikevel når så mange klager på service og leveringstid.

Min anbefaling er at du oppsøker et par av firmaene som selger de maskinene du er interessert i, slik at du kan se og ta på selve maskinen, evnt. om du kjenner noen som har en bærbar som kan være aktuell for deg. Men som sagt i tidligere post; ikke utelat Asus M2400E, den er kraftig, svært godt designet og veldig bærbar.

Med vennlig hilsen

Jostein

Lenke til kommentar

Jeg vil på det sterkeste anbefale å ikke kjøpe Fujitsu-Siemens-maskinen. Denne har en vanlig skrivebordsprosessor istedet for en mobil-prosessor som de fleste bærbare har. Billig, og mye ytelse for pengene; ja, men på minussiden bruker den mer batteri, genererer mer varme (som i sin tur fører med seg mer viftestøy og strømforbruk). Sist men ikke minst gjør den maskinen tyngre. 3,6 kg er etter min mening ikke bærbar, men slepbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...