Gå til innhold

Urgamle objektiver passer til D40 og ikke D80

Anbefalte innlegg

Fant en side der det listes opp hvilke objektiver passer til hvilke kamerakropper (ja hus) - ser ut som D40 og D40x er laget slik at samtlige av de gamle manuelle objektivene passer i fatningen uten å gjøre skade (noe som ikke går med f.eks D80) - problemet er da at en ikke har lysmåling og må innstille alt manuelt. På den andre siden ¨åpner det seg et bruktmarked for D40 eiere som ikke D80-folkene kan gjøre seg nytte av. Noen fordeler selv om ikke huset har autofokus da..

linken: http://www.aiconversions.com/compatibilitytable.htm

Endret av GunnarDa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville forundre meg om Nikon har muligheten for mekanisk overføring av blenderdata på sin aller rimeligste modell, siden de kun har tilbudt den luksusen på sine proffmodeller de siste 15 år. Unntaket er D200, men det er jo nesten en proffmodell. Den mekaniske overføringen forsvant etter modellen F70, og har aldri vendt tilbake. Derfor vil jeg virkelig bli overrasket hvis plutselig D40 skulle tilby et så fordyrende element, når de til og med har fjernet fokusmotoren på det kamera, og fordi det bryter en ny grense mht pris. Desverre.

Hvis det ikke er slik, så kommer nok jeg til å være i markedet for et brukt D40 hus i fremtiden, utelukkende for å bruke det sammen med gammel Nikkor-glass. Så heldig er nok ikke jeg, og da gjelder det dere andre også.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det ville forundre meg om Nikon har muligheten for mekanisk overføring av blenderdata på sin aller rimeligste modell, siden de kun har tilbudt den luksusen på sine proffmodeller de siste 15 år. Unntaket er D200, men det er jo nesten en proffmodell. Den mekaniske overføringen forsvant etter modellen F70, og har aldri vendt tilbake. Derfor vil jeg virkelig bli overrasket hvis plutselig D40 skulle tilby et så fordyrende element, når de til og med har fjernet fokusmotoren på det kamera, og fordi det bryter en ny grense mht pris. Desverre.

Hvis det ikke er slik, så kommer nok jeg til å være i markedet for et brukt D40 hus i fremtiden, utelukkende for å bruke det sammen med gammel Nikkor-glass. Så heldig er nok ikke jeg, og da gjelder det dere andre også.

8885386[/snapback]

Hehe.. nå er det da ingen som påstår at blenderdata overføres mellom objektiv og hus heller. Det som står er at objektivet kan skrus på huset - men at alt må instilles manuelt. Det som er nyheten er at ingen ting vil bli skadet dersom du skrur objektivet på huset til D40 i motsetning til mange forgjengere bl.a D80.

Lenke til kommentar

Må bare gi min støtte til GunnarDa her.

http://photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=00LQ8S

Jeg har også lest om dette før (men ikke prøvd selv). Er det noen som klarer å finne noen bilder og gode forklaringer hva det er som fysisk ikke passer inn når man prøver å sette et pre-AI-objektiv på et Nikon-DSLR? Jeg klarer ikke finne bilder, bare forumpåstander.

EDIT: Forresten fant jeg også denne kompatibilitetstabellen hos Thom Hogan. Han har vel en viss kredibilitet.

Endret av Det Skumle Fjellet
Lenke til kommentar

Ja, ja. Slik går det når man sitter og leser med et halvt øye, sent på natt.

Åkke som, da får jeg slutte meg til dem som ikke tror at det er fysisk umulig å bruke gammel optikk på D80. Det gikk i alle fall greit på D70, og har ikke hørt at D50-eiere har hatt det problemet heller. Det bør derfor være logisk at også D80 har samme mulighet, og naturligvis D40. Det er dog mulig at noen spesielle objektiver kan skade speil etc, uten at jeg vet om noen spesifike objektiver som gjør det.

Mitt forrige innlegg var kanskje et resultat av en ren ønsketenkning fra min side. Det hadde nemlig vært utrolig kult hvis D40 hadde hatt den egenskapen. Kanskje Nikon kunne vært så snille å laget en spesialversjon for oss som liker å bruke gamle glugger. En av årsakene til at jeg migrerte til Canon for et par år tilbake, var nettopp at full utnyttelse av gammel AI-S ikke var mulig på konsumentmodellene. Ikke engang D100 hadde den muligheten. Jeg ble rett og slett sur på Nikon, og følte meg sviktet. At D200 kan det hjelper ikke så mye, siden huset alene koster 12,5k.

Please Nikon, lanser en D40AI-S (fint modellnavn?) for oss fattige gamlegutta.

Lenke til kommentar
Ja, ja. Slik går det når man sitter og leser med et halvt øye....klipp

..

Please Nikon, lanser en D40AI-S (fint modellnavn?) for oss fattige gamlegutta.

8886664[/snapback]

De som liker gammelglugger liker vel også å vri på knapper og eksperimentere med innstillinger... og sånn sett burde D40 åpne opp for en del muligheter - du skrur på gammel-objektivet uten risiko for skader - og så stiller du inn lukkerhastighet i kameraet og fokus og blender på objektivet .. tar et par skudd og stiller inn iso og exponering til du har et bra bilde. Er det ikke slik det fungerer?

Er det noen her som har forsøkt denne metoden?

Lenke til kommentar

På meg så det ut som at det på bildet var frest bort litt fra den gamle linsen der hvor kontaktpunktene på kameraet er...

Kan det ikke være at evt gamle linser kan kortslutte noen i kamerahuset... Festepunktet er i metall og om det tar bort i flere kontakter samtidig vil det vel kortslutte? Dersom de freser bort så mye at det ikke blir kontakt så går det vel greit...

Ser ut som det er en bortfresing som gjøres på konversonen.

Lenke til kommentar

Såvidt meg bekjent, er det slik at den tappen som brukes til mekanisk styring av blenderen i "nyere" hus, kolliderer med fatningen på pre-AI-objektiver. Om man ikke er forsiktig kan man knekke denne tappen. Derav bortfresing ved konvertering.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Nå blir jeg veldig nysjerrig på hva Nikon har gjort med D40!

Edit: Fant ut av det. Det er ikke armen for mekanisk nedblending som krasjer med pre-AI objektiver, slik jeg trodde, men den tappen som stikker opp av fatningen på høyre side (om man holder kameraet mot seg). Den brukes for å sjekke om objektiver med blenderring er stilt til minste blender. Et pre-AI-objektiv kræsjer med denne.

På D40 har Nikon tydeligvis droppet denne mekaniske testen, siden den ikke brukes av G-type objektiver, og man kan derfor montere et pre-AI-objektiv på D40 uten problemer.

Da sitter jeg igjen med følgende spørsmål: hvordan reagerer en D40 om man monterer et D-type objektiv, og så setter blenderringen til noe annet enn minste blender??

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Nå blir jeg veldig nysjerrig på hva Nikon har gjort med D40!

Edit: Fant ut av det. Det er ikke armen for mekanisk nedblending som krasjer med pre-AI objektiver, slik jeg trodde, men den tappen som stikker opp av fatningen på høyre side (om man holder kameraet mot seg). Den brukes for å sjekke om objektiver med blenderring er stilt til minste blender. Et pre-AI-objektiv kræsjer med denne.

På D40 har Nikon tydeligvis droppet denne mekaniske testen, siden den ikke brukes av G-type objektiver, og man kan derfor montere et pre-AI-objektiv på D40 uten problemer.

Da sitter jeg igjen med følgende spørsmål: hvordan reagerer en D40 om man monterer et D-type objektiv, og så setter blenderringen til noe annet enn minste blender??

8890799[/snapback]

Ja, jeg lurer også på hvordan D40 vil oppføre seg med disse manuelle objektivene. Jeg får min D40 i dag, men jobber med å skaffe meg gammeloptikk. Med det var jo en bruker som nylig kjøpte D40 og hadde noen fine gamle i samlingen sin... har du testet?

Lenke til kommentar

8890799[/snapback]

Tja, hvis du snakker om den lille "pinnen" som stikker ut av fatningen på høyre side sett forfra, så ser det ikke ut som den faktisk gjør noe som helst på min D80 når jeg monterer på et AF-D-objektiv... Objektivet har et lite spor freset inn i seg som den passer inn i, men det er ikke noen mekanisme på objektivet som trykker den inn eller noe sånt når jeg vrir på blenderringen.

Skal jeg tippe, så vil jeg tro AF-D-objektivene overfører den informasjonen elektronisk i stedet for mekanisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...