Gå til innhold

Første DSLR - Nikon D40 eller D80?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fine ord Opticane. Ikke noe tvil om at D80 er mer profesjonellt enn D40.

Når det gjelder førstegangskjøp av D80, kan man være uheldig å gå på en smell hvis fotointeressen dabber av. For å kjøpe D80 bør man være ganske målrettet, og vite hvorfor akkurat det er bedre enn D40 feks.

Endret av moestue
Lenke til kommentar
D80 er også et glimrende kamera hvis du har en god grunn til å velge det, for eksempel hvis du er fan av Nikon. Det er egentlig jeg, men jeg bruker Canon og ville valgt Pentasung i denne situasjonen.

8921024[/snapback]

Du er fan av Nikon, bruker Canon, men anbefaler Samsung og Pentax?

Hva skal vi tro? :nei:

8926129[/snapback]

At jeg er en solid anarkist som tåler å stå med et bein i flere leirer :yes:

Lenke til kommentar

Synes det er positivt med nøytrale brukere, slik som PMnormal. Han er mye mer verdifull for både deg, Opticane, og alle andre brukere som skal kjøpe sitt første DSLR, enn de som skriver innlegg ala "Canon er best, Nikon suger" eller omvendt. Er litt for mange av de, så brukere som PMnormal burde du være veldig glad for at vi har.

Lenke til kommentar

Helt enig, men jeg er da ganske nøytral. Jeg har ikke sagt at noe som helst suger, jeg har ikke erfaring med Canon f.eks. Jeg sier bare hva som er annerledes med D80 i forhold til D40, ting du kan få bruk for. Men jeg er også skråsikker på at hvis man ikke er sånn superfiksert på utstyr og fotografi, men bare vil ta veldig bra bilder og kanskje eksperimentere litt, er D40 et kjempekamera. Som sagt, jeg "representerer" Nikon her, og det er godt mulig jeg hadde likt Canon like bra hvis jeg hadde valgt det.

Lenke til kommentar
Haha, vi ruler, Strupstad.  :devil:

Neida, nå blir jeg nesten kvalm av meg selv, men det er da lov å være fornøyd?

8926885[/snapback]

Absolutt! Ble tusen ganger mer fornøyd når jeg fikk D80, enn når jeg fikk D40!

Er ikke utstyrsfetisjist, men nå vil jeg jo prøve å maksimere potensialet mitt. Det satt D40 en real stopper for.

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig også mer tilfredstillende å jobbe med et litt kraftig, stort og tungt kamera.

8929933[/snapback]

Tja.. det er forskjell i størrelse ja, men alle liker ikke store kamerhus.

8929969[/snapback]

Det er helt klart mange fordeler med et lite hus også. Jeg kunne tenkt meg å ha begge deler, og lurer litt på om brukte 350D'er begynner å bli billige nok snart. Først blir det nok litt mer optikk.

350D med en fast 28mm f/2,8 er jo det idèelle reisekamera for en Canon-bruker.

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig også mer tilfredstillende å jobbe med et litt kraftig, stort og tungt kamera.

8929933[/snapback]

Tja.. det er forskjell i størrelse ja, men alle liker ikke store kamerhus.

8929969[/snapback]

Det har du hlet rett i. Den kompakte størrelsen er noe av det jeg liker best med min 350D.

Så skulle jeg ha valgt idag, så hadde valget sannsynligvis stått mellom D40x og 400D. Men med skikkelig optikk :whistle:

Tom

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne heller hatt både D200 til proffbruk, og D40x til ferie og familie-bruk, men det har jeg ikke råd til. Derfor valgte jeg D80, som virker som en gylden middelvei. Jeg kunne naturligvis ha valgt D40/x, men valgte heller å drasse på 100 gram mer, for å få alle fordelene med D80.

Lenke til kommentar

Det er litt moro å lese alles meninger om hva som er best. Jeg er en D40 bruker som kjøpte det kameraet fordi det var billig og gir utmerket resultat. Jeg tror at pga prisen på DSLR nå er nede i under 4000,- at vi har en ny kategori brukere av denne type kamera. DVS de som ønsker et kamera som tar bedre bilder enn sitt kompakte "canon". Jeg tror ikke mange av disse er så interessert i fotografi at de kommer til å investere 1 til 2 ganger kameraets verdi i objektiver og annet utstyr.

Personlig kommer jeg til å investere i et zoom objektiv i fremtiden, men det må nevnes at jeg med KIT linse allerede har fått kommentarer på hvem som har tatt bildene som jeg har på veggen. D 80 koster i verste fall det dobbelte av en D40, tekniskt sett er det selvsagt bedre, men det er ikke alle brukere som kommer til å nytte seg av de fordelene. Mulig jeg høres ut som en partybrems, men man kjøper ikke en WRC bil selv om en liker Rally! En kjøre faktisk raskere med en normal bil som amatør.

Min sterke anmodning til dere som er mer erfarne her på nettet, ikke anbefal utstyr som folk "ikke trenger", fortell om muligheter og begrensninger :)

Lenke til kommentar

Det er nå helst de som er ganske nye i gamet som er fokusert på å kjøpe masse utstyr. Vi som har vært med en stund prøver ofte å roe ned kjøpelysten hos de yngre. Slik har det egentlig vært siden jeg startet her på forumet. Likevel må vi jo diskutere detter utstyret. Dette er tross alt mest et forum for tekniske diskusjoner, med subkategorier om fotografering og bildekritikk. Vi har derfor et bredt utvalg av aktiviteter, og om noen får kjøpelyst av alt det tekniske pratet, så får det bare være slik. Alle har rett til å bruke lønn/trygd/ukepenger/konfirmasjonspenger nett som de selv ønsker.

Jeg vil likevel hilse en som ikke er så interessert i utstyr velkommen i fotodiskusjonene våre, eller legge inn kommentarer og bilder i bildekritikken. Det er bare til å stikke innom og legge igjen kommentarer om hva du liker og hva du ikke liker, og kanskje legge ut noen av de bildene som i dag henger på veggen.

Ps: Du har allerede en zoom, kitobjektivet ditt. Det du ønsker deg er en telezoom. Du har rett i at de fleste av dagens slr-brukere egentlig bare ønsker noe som tar bedre bilder enn Ixus'en fra i forfjor. De er overhodet ikke interessert i annet enn en zoom, og kanskje to. Det synes jeg er helt flott. Det er langt fra alle som er interessert i dof-lek, og takk og lov for det. Da hadde det blitt en merkelig verden.

Lenke til kommentar

Du må jo være noe for deg selv da, PMnormal. Ikke ment som kritikk til noen andre der ute, og jeg mener ikke å overse noen, men svarene du gir er så utrolig tilfredstillende og utfyllende. Var vel det du, og div. andre, skrev som førte meg til å kjøpe D40, rett og slett fordi det er mer enn godt nok, og jeg heller bruker fremtidige lønninger på objektiver.

Lenke til kommentar

... og når du først får deg et 70-300, 18-200 eller et annet zoom-objektiv, og du merker hvor konge du føler deg når du tar gode bilder, skulle du gjerne ønske at du hadde bracketing til fine HDR-bilder, autofokus på 50mm f/1.8, elleve fokuspunkter i en utrolig stor og deilig søker, en lcd skjerm på toppen slik at du ikke blir forstyrret av det sterke lyst som hele tiden popper opp på den bakre skjermen på D40, batterigrep, flere bilder pr ladning, flere bilder i sekundet, raw+jpeg fine modus, nedblenderknapp, to veldig godt plasserte funksjonshjul, osv osv... the list goes on :)

Lenke til kommentar

... og jeg savner fullformat, stor og deilig søker, fantastiske ytelser på iso 3200/6400, dynamikk som en skikkelig god lysbildefilm.

... eller 39mp, sjaktsøker og prismesøker, utskiftbart bakstykke.... og mye, mye mer. Ingenting av dette har jeg råd til.

Jeg sikler etter en Eos 5D. Hadde gitt den ene nyren for en 85 f/1,2 L og en 50/1,2 L. Konvertert for et Mamiya ZD-bakstykke med 645 AF. Meldt meg til tjeneste for Osama Bin Laden for en Hasselblad H-serie.

Var det noe mer....? Hmmmm. Jo, en Triumph TR6 til å cruise rundt etter fotomotiver om sommeren. Hva ville jeg gitt for den? Jeg er sannelig ikke sikker.

Lenke til kommentar
... og jeg savner fullformat, stor og deilig søker, fantastiske ytelser på iso 3200/6400, dynamikk som en skikkelig god lysbildefilm.

... eller 39mp, sjaktsøker og prismesøker, utskiftbart bakstykke.... og mye, mye mer. Ingenting av dette har jeg råd til.

Jeg sikler etter en Eos 5D. Hadde gitt den ene nyren for en 85 f/1,2 L og en 50/1,2 L. Konvertert for et Mamiya ZD-bakstykke med 645 AF. Meldt meg til tjeneste for Osama Bin Laden for en Hasselblad H-serie.

Var det noe mer....? Hmmmm. Jo, en Triumph TR6 til å cruise rundt etter fotomotiver om sommeren. Hva ville jeg gitt for den? Jeg er sannelig ikke sikker.

8931703[/snapback]

Så var det det med at det ikke er utstyret som gjør bildene da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...