Gå til innhold

Første DSLR - Nikon D40 eller D80?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har lenge tenkt på å skaffe med et DSLR kamera :D . Har aldri hatt et speilreflekskamera før. Har lest en del tester av disse kameraene. Har 6 store å kjøpe kamera for nå. Men lurer litt på om jeg skal spare til å kjøpe D80. Er veldig nybegynner på dette med foto så jeg har ikke lyst til å svi av så mye penger på dette enna :whistle: .

Ble litt skeptisk til D40 nå testen på akam.no sa at det var (veldig) tregt autofokus på kit-objektivet. Har også hørt at kit-objektivet til D40 ikke var allverden da. Vil helst ikke bruke 8-9 tusen på ett kamera hvis det ikke er så veldig stor foskjell på disse. Vet det er et bedre kit-objektiv på D80, men utgjøre det noen særlig forskjell på bildene?

Trenger bare ikke være en av disse kameraene heller da... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D40X er en litt bedre utgave av D40, men jeg var aldri i tvil og valgte D80 selv om dette for meg også var det første speilreflex kameraet. Har du begrenset budsjett, så er muligens huset mindre viktig enn hva du kommer til å brenne av på glass..

Har kjøpt objektiver og filtere nå til tre ganger D80 husets verdi...

En syk hobby, akkurat som Hjemmekino og High End Hi-Fi...

/L

Lenke til kommentar
Vet det er et bedre kit-objektiv på D80, men utgjøre det noen særlig forskjell på bildene?

8882908[/snapback]

Til det spørsmålet du stiller: Ja, ja og atter ja. Den aller største forskjellen mellom forskjellige kameraer ligger nemlig i kvaliteten på optikke, så den betyr nesten alt for resultatet.

For å kunne svare skikkelig på spørsmålet om hvilket kamera du bør velge, så må vi vite mye mer om hvilke typer bilder du kommer til å ta mest av, og om det finnes noen spesielle typer bilder som er viktige for deg å kunne ta av og til. Hvis vi ikke vet det, så kan vi bomme totalt på rådene vi gir deg. Det er fort gjort å anbefale noen det en selv har/ønsker seg, i steden for det du faktisk trenger.

Lenke til kommentar

Gisse: som jeg sa i første post. Jeg har 6 store (6000kr). Litt jobbing i sommerfeiren så blir det fort 2500kr til da, men da må jeg vente helt til etter sommerferien med å kjøpe kamera :hrm: .

PMnormal: Det er nok mest naturbilder, kanskje noe sportsbilder(Er aktiv skiskytter, syklist osv.) Da er det nok viktig med et litt kjapt kamera da..

Lenke til kommentar

8882908[/snapback]

Fagpressen har kåret Pentax K10D til beste kamera i USA, Europa og Japan. I tillegg skryter de fleste fototidsskrifter om dette kameraet.

Mitt tips er allikevel å fleske til på Nikon sitt D40 tilbud. Det kameraet med blitz til 3999,- er bra valuta for pengene. Dersom du vil spare til en D80 så havner du i samme prisklasse som Pentax K10D. Da ville jeg seriøst vurdere litt flere alternativer enn kun Nikon.

Lenke til kommentar

Bildekvaliteten er nokså lik på D40 og D80, foruten at D80 har flere pixeler. Så skal du croppe eller forstørre til A2 velger du D80. Med tanke på at du er nybegynner og har stramt budsjett vil alt annet enn å anbefale D40 være galt. D40 gir deg pr dags dato mest valuta for pengene, og i din situasjon får du bruke kameraet i sommer, noe jeg ser på som veldig positivt mtp videre fotokunnskaper. Etter sommern når lommeboka er tjukk nok kjøper du ny linse.

Lenke til kommentar
Var på fotovideo i trondheim i dag og fikk anbefalt Canon EOS 350D med Sigma 18-200m til 7750,- framfor NIkon D40. Er det et bra kjøp eller? Det er jo bare 950 kr billigere enn D80 med kitobjektivet 18-70.

Ville heller gått for D80 jeg. Evt. du kan jo gjøre som et par forum-brukere her, kjøpe D40 og oppgradere til D80 etter en uke ;o)
Lenke til kommentar
Var på fotovideo i trondheim i dag og fikk anbefalt Canon EOS 350D med Sigma 18-200m til 7750,- framfor NIkon D40. Er det et bra kjøp eller? Det er jo bare 950 kr billigere enn D80 med kitobjektivet 18-70.

Ville heller gått for D80 jeg. Evt. du kan jo gjøre som et par forum-brukere her, kjøpe D40 og oppgradere til D80 etter en uke ;o)

8919838[/snapback]

Hehe.. har ikke så mye penger jeg da.. Da blir det nok en D80 på meg da :dribble:

Lenke til kommentar

8919800[/snapback]

Nå er fotovideo "gift" med Canon, og importør av Sigma. Med andre ord, ta anbefalingene fra dem med en klype salt, siden de vil anbefale det de har størst profittmargin på ;)

Sigmaobjektivet har i hvert fall ikke fått så fryktelig mye skryt. EOS 350D er et teknisk bra kamera som fremdeles holder stand, men du bør sjekke om det sitter bra i hendene før du eventuelt kjøper det. Etter min personlige mening har 350D (tett fulgt av 400D) den dårligste ergonomien av alle speilreflekskameraene i "under-10000"-klassen.

D80 er et større hus med kraftigere grep og mye bedre søker. Men så betaler du også en del for det.

D40 med kitobjektiv og SB-400 blits (gjennom Nikons "Flashback"-kampanje) er kanskje det alternativet som gir deg mest kamera for pengene, men vær klar over at det er et hus med noen begrensninger, spesielt med tanke på tilgjengelig optikk. Det har ikke innebygget autofokusmotor, hvilket betyr at mye av Nikons optikk som er avhengig av dette (alle AF-D- og AF-G-objektiver) ikke gir deg autofokus på D40.

Pentax K10D er også et utrolig bra hus som gir mye for pengene. Det er robust, ergonomisk og har en god søker og er kanskje det mest brukervennlige huset i klassen, men Pentax selger ikke så bra i Norge (ennå) og det kan være litt vanskeligere/mer tidkrevende å få tak i optikk.

Lenke til kommentar
Hehe.. har ikke så mye penger jeg da.. Da blir det nok en D80 på meg da :dribble:

Hvis du ikke har gjort det ennå, bør du også kikke på Pentax K10D som StigVidar nevnte... Evt. søstermodellen Samsung GX-10, som i praksis er samme kameraet med annen merkelapp. Sistnevnte får du for 7700 på det rimeligste (EU-modell), førstnevnte ligger på ca 8000 (ca 9000 for norsk modell).
Lenke til kommentar

Nei, har ikke gjort noe kjøp enda.

Sutekh: Fikk ikke sett så mye på Pentax siden selgeren var litt vel ivrig på at jeg skulle prøve canon kameraet framfor pentax. D40 er det jo litt begrenset utvalg med optikk da, så jeg vart litt usikker. Grepet på EOS 350/400D var ganske greit egentlig. (Har ikke så store hender) Men den lille stunden jeg fikk holde i D80 kjentes det bedre ut. Pentaxen fikk jeg ikke prøve. Har hørt at K10D er dyrere en D80 da.

k-ryeng: Var den prisen på K10D med objektiv eller må jeg kjøpe det i tillegg?

Edit: leif

Endret av LarsAndre
Lenke til kommentar
Har hørt at K10D er dyrere en D80 da.

Joda, litt, men som du ser ikke så veldig mye heller. Som sagt er Samsung-modellen akkurat samme kameraet, muligens med noen små firmware-endringer, men ikke noe som har gitt utslag på tester som jeg har lest. Det er som EU-modell faktisk rimeligere enn D80...
Var den prisen på K10D med objektiv eller må jeg kjøpe det i tillegg?

Det er med et helt kurant 18-55-objektiv. Bedre enn Nikon 18-55, dårligere enn Nikon 18-70. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Nei, har ikke gjort noe kjøp enda.

Pentaxen fikk jeg ikke prøve. Har hørt at K10D er dyrere en D80 da.

8920054[/snapback]

Himmel og hav. De har åpenbart en annen politikk enn FotoVideo i Bergen. De både anbefaler og selger en god del K10D.

Prisforskjellene på D80 og K10D/GX10 er noen hundrelapper fra eller til, og det er ingen tvil om at du får mest for pengene ved å velge en av de søstermodellene. D80 er også et glimrende kamera hvis du har en god grunn til å velge det, for eksempel hvis du er fan av Nikon. Det er egentlig jeg, men jeg bruker Canon og ville valgt Pentasung i denne situasjonen.

De overdrives av og til litt når det gjelder tilgjengelighet av optikk og ekstrautstyr. Så vidt jeg forstår har Fovi et godt utvalg på lager, og de fleste tredjepartsprodusentene har også optikk med Pentax KAF-bajonett. Det er ikke like lett å gjøre impulskjøp, men slikt bør man ikke gjøre uansett. Man bør investere sine penger med både hjerte og hjerne, og i alle fall ikke med underlivet :!:

Lenke til kommentar
De overdrives av og til litt når det gjelder tilgjengelighet av optikk og ekstrautstyr. Så vidt jeg forstår har Fovi et godt utvalg på lager, og de fleste tredjepartsprodusentene har også optikk med Pentax KAF-bajonett. Det er ikke like lett å gjøre impulskjøp, men slikt bør man ikke gjøre uansett. Man bør investere sine penger med både hjerte og hjerne, og i alle fall ikke med underlivet :!:

Og selv om bruktmarkedet er en del mindre i Norge, finnes det fremdeles eBay hvis man tør det. Der er det mye større utvalg, da Pentax er _litt_ større i utlandet...
Lenke til kommentar

Og selv om bruktmarkedet er en del mindre i Norge, finnes det fremdeles eBay hvis man tør det. Der er det mye større utvalg, da Pentax er _litt_ større i utlandet...

8921065[/snapback]

Helt riktig. Skal vi tolke oppmerksomheten her på forumet, så er de i rask vekst her også. Skulle ønske Aronsen var mer aktiv med å få GX10 ut i butikkene, slik at vi ikke er henvist til nettbutikker for å få tak i det.

Egentlig er det bare Nikon som har et godt bruktutvalg i Norge. Jeg har store problemer med å finne brukt Canon-optikk som jeg er interessert i også, selv om det dukker opp en 17-40 med gjevne mellomrom på fotodotten.

Et godt barometer er butikken til Antonio. Der er det klar overvekt av Nikon, og det dukker ofte opp skikkelige godbiter for fotografer som meg. Canon EF står det derimot dårlig til med, og Toto selv klager ofte over at han ikke får tak brukt EF-optikk. Derfor holder ikke det argumentet med bruktmarkedet for Canon like godt vann som det for Nikon, noe som både er trist og irriterende for meg. Tror nok det skyldes at selv om Canon er store, så er det Nikon som tradisjonelt har hatt best grep på det seriøse entusiastmarkedet i Norge. De som kjøper og bytter ut spennende optikk i Norge ser i alle fall ut til å være Nikon-brukere.

Lenke til kommentar
Nå er fotovideo "gift" med Canon, og importør av Sigma. Med andre ord, ta anbefalingene fra dem med en klype salt, siden de vil anbefale det de har størst profittmargin på ;)
Støtter Sutekh på dette. Har vel nesten aldri hørt, verken fra kunder eller noen her på forumet, at Fotovideo har anbefalt noe annet enn en Canon-Sigma kombinasjon.

Canon er bra de, men når Fotovideo og Canon er såpass nære samarbeidspartnere, så blir det feil å ta deres anbefalninger som fasit. Sigma er heller ikke dårlig, men det finnes gode alternativer. Sigma 18-200 er et veldig anvendelig objektiv, men spesielt godt optisk er det ikke.

For ordens skyld... jeg jobber altså for en konkurrent. Men det fører også til at jeg hører mer om hva som foregår på innsiden av bransjen, og "sladder" fra kunder som går videre til oss av flere forskjellige grunner.

Skal man bedømme Fotovideo sin anbefalning om Canon EOS 350D + Sigma 18-200 mot Nikon D80 med 18-135, så er D80 pakken et langt bedre valg. Både kamerahus og optikk er av en helt annen klasse. Derfor er anbefalningen som Lars Andre fikk, nok et bevis på at Fotovideo er så pro-Canon, at man bør være forsiktige med å tro for mye på anbefalningene som deres "fotorådgivere" gir.

Lenke til kommentar
D80 er også et glimrende kamera hvis du har en god grunn til å velge det, for eksempel hvis du er fan av Nikon. Det er egentlig jeg, men jeg bruker Canon og ville valgt Pentasung i denne situasjonen.

8921024[/snapback]

Du er fan av Nikon, bruker Canon, men anbefaler Samsung og Pentax?

Hva skal vi tro? :nei:

:tease:

Neida, men til tråstarter, jeg hadde D40 i to uker. Jeg byttet til D80 etterpå, fordi jeg følte meg begrenset av D40. Jeg har brukt litt dSLR før, men dette var mitt første kjøp.

For å nevne litt fordeler med D80:

Tro meg, du kommer til å ville kjøpe mer optikk etterhvert, og da er det kjipt å måtte minimere seg til AF-S eller AF-I objektiver, som ofte koster mye mer mot de motorløse utgavene. Jeg vet at du KAN bruke andre objektiver på D40, men du vil seriøst ha autofokus..

3 fokuspunkter på D40, mot 11 på D80 gjør at du kanskje slipper å låse opp utsnittet på f.eks. en tripod når du skal fokusere.

D80 har også større pentaprisme søker, som også gjør at du kan velge om du vil ha små sorte vertikal og horisontal-linjer av eller påslått, som et gjennomsiktig lcd-display.

D80 har display på toppen, og bruker ikke hovedskjermen til instillinger, som kan virke forstyrrende ved f.eks. nattfoto, ved at hovedskjermen skrur seg av og på hele tiden. Har du funnet utsnittet ditt kan det også være deilig å slippe å se inn i søkeren hver gang for å sjekke instillinger.

Et par ting, som kanskje er mindre kjent ned D40, er at mens den riktignok kan bruke selvutløser, nulstiller den seg automatisk til vanlig enkelt-shot for hver gang. Med D80 kan du stille den inn på en selvutløser-modus, så den kun bruker selvutløser for så lenge du vil.

D80 går helt fra ISO100, ISO125, ISO200, ISO250 og oppover, der D40 bare går fra 200 til 400 - 800 - 1600. Det er mulig ISO 100 ikke gir så mye mindre støy enn ISO200, (selv om det faktisk virker sånn) MEN, det er kjekt å ha i de tilfellene du vil ha laaang lukkertid, men ikke får blendet ned nok. ISO200 vil f.eks. overeksponere et nattbilde med 30s lukkertid, der ISO100 ikke vil være følsom nok til å overeksponere det, derfor kan du bruke lengre lukkertider. Det har vært alfa omega for meg, jeg tar mye natt-bybilder, gjerne med lange lysstreker fra biler. D80 har også en modus for natt-landskapsbilder, perfekt for slike motiver som nevnt over.

Du kan få batterigrep til D80, hvis det er ønskelig.

D80 skal visst klare noe rundt 2500 bilder på en ladning, der D40 klarer mellom 500-1000.

Du har bracketing på D80, for lettere å ta HDR-bilder.

Du finner også nedblendingsknapp på D80, for å sjekke dybdeskarpheten og lysstyrken før du faktisk tar bildet.

Hurtigheten på seriefoto er også betraktelig raskere, hvertfall var det det hos meg, da jeg kun fikk rundt 1,5-2 bilder pr. sekund med D40, som er nok til å få avsatsen fra et stup, og deretter plasket. Med D80 fikk jeg dobbelt så hurtig serie-shoot.

Dette med 10 megapiksler mot 6 ser jeg ikke på som et sterkt punkt, men det KAN være fordelaktig hvis du har god nok optikk til det. Du kan også lage litt større utskrifter uten å få piksellering.

D80 er et dyrere kamera enn D40, og stiller seg i en annen klasse enn D40/x, og sorsåvidt 350/400D også. Jeg føler den er mer lik EOS 20/30D, bortsett fra saktere seriefoto, og værbestandighet. Funksjonsmessig er D80 veldig lik D200, som jo er et betraktelig mer profesjonelt kamera enn de billigste.

Jeg tenkte som så at, hvis jeg først skal ha meg speilrefleks, vil jeg ha meg et hus jeg kan vokse med (i mer grad enn med D40). Det føles også litt bedre å ha et hus som kjennetegnes som semi-pro, enn et råbillig et som kategoriseres som et nybegynner-kamera som "alle" kan ta bilder med. Man får også litt lengre penis med D80, hvis det er ønskelig. :whistle:

Hvis du har råd til det, så gjør du klokt i å investere i D80, hvis interessen for foto er seriøs.

Endret av Opticane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...