Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av bærbar gaming/skole pc


Anbefalte innlegg

Da var tiden kommet for innkjøp av studenttidens pc, og jeg har lenge vurdert om jeg skal satse på en kontor/kontor pc eller om jeg skal gå for en gaming/kontor pc. Tror det greieste vil være å gå for en som takler litt gaming, men ikke di hardeste spillene ettersom jeg ikke kommer til å spille noe spesielt.

 

Prisklassen jeg tenker å ligge på er rundt 0-8000kr(ikke høyere, om ikke det er veldig unike tilbud e.l)

 

Har sett ut et par maskiner:

Acer Aspire 5103WLMi 15.4" AMD Turion 64 X2 -noen som vet noe om dette skjermkortet?

 

Acer Aspire 5684WLMi

 

Multicom Compal HEL80i 15.4" WXGA Intel® Core 2™ Duo - denne ligger rett over 8k, men den ser meget interessant ut, lurer også på dette skjermkortet.

 

Multicom S96J Intel® Core 2 ™ Duo Radeon X1600 15.4"

 

og en siste, fra komplett: LG E500 15.4" WXGA,GeForce Go8400,Core 2 Duo T7100,2 GB,160GB,DVD±RW,WLAN/BT,VHP

 

Håper noen har mulighet for å hjelpe meg litt her :)

 

MvH Joachim

Endret av mihcaoj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hatt AMD i alle år og er vandt til at CPU'en blir relativt varm. Plager meg ikke så lenge det ikke går utover ytelsen. :)

 

andre synspunkt?

8884194[/snapback]

 

Det går utover ytelsen i den forstand at CPU klokker seg ned når den blir for varm.

Min går fra 1.8GHz til 800MHz når jeg spiller CS:S, og jeg får et framerate drop på 50 (fra 80 til 20-30).

 

Du vet ikke hvor plagsomt det er før du opplever det selv.

Lenke til kommentar

Har også en AMD prosessor som klokker mellom 1,8GHz og 1GHz. Og dette gir da utslag i for eksempel spill. Problemet mitt er da at den klokker ned selvom CPUen ikke er varm. Den gjør det hele tiden! Har målt at temperaturen er på mellom 30-40 grader (i Everest). Så om jeg var deg, IKKE AMD!

 

OT:

Hjelp?

Endret av mks1001
Lenke til kommentar

Jeg er interessert i så og si det samme og utifra min mikrolille peiling på PC'er ville jeg tatt denne fra Komplett.

 

Men hadde vært kjekt hvis noen med litt bærbar peiling kunne sagt mer om dette hadde vært et lurt valg for eventuelt emneforfatter og undertegnede.

Endret av Stinkey
Lenke til kommentar
Jeg er interessert i så og si det samme og utifra min mikrolille peiling på PC'er ville jeg tatt denne fra Komplett.

 

Men hadde vært kjekt hvis noen med litt bærbar peiling kunne sagt mer om dette hadde vært et lurt valg for eventuelt emneforfatter og undertegnede.

8886506[/snapback]

Den koster 10 000 og går dermed 2000 kroner over budsjettet til emnestarter. Skjermkortet er nytt, M8X00-serien til Nvidia med DX10. Alikevel yter dette skjermkortet dårligere enn for eksempel Nvidia GO 6800 GT og ATI Radeon X1600. Disse skjermkortene finner man i PC-er til 8000 kroner.

 

Prosessoren er grei den. Selv om T7200 som koster en hundrelapp mer eller to yter en del bedre igjen. Den har nemlig 4MB cache som bedrer ytelsen et godt hakk. Men Intel-prosessorene er generelt sett bra og mer å anbefale enn AMD til bærbar.

 

Dermed ville jeg ikke anbefale denne bærbare til trådstarter. Den er pen å se på, og yter forholdsvis bra. Men du får altså ikke alt for mye for pengene. Jeg ville gått for en Compal HEL80 fra multicom.no. Her får man intel-prosessor, Nvidia Geforce Go 6800 GT, og mye for pengene. Jeg kjenner en kamerat som har denne pc-en, og den yter bra! Den er dessuten solid, har ganske bra utsende og støyer lite.

Lenke til kommentar
Har også en AMD prosessor som klokker mellom 1,8GHz og 1GHz. Og dette gir da utslag i for eksempel spill. Problemet mitt er da at den klokker ned selvom CPUen ikke er varm. Den gjør det hele tiden! Har målt at temperaturen er på mellom 30-40 grader (i Everest). Så om jeg var deg, IKKE AMD!

 

OT:

Hjelp?

8884373[/snapback]

 

 

Prøv å disable AMD Cool 'N' Quiet.. Risky - men du slipper at den klokker ned :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...