Gå til innhold

Problemer med 4 GB ram i pcen...

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt men blei ikke helt klok på det jeg leste.

Oppdaterte pcen her om dagen med 2 gb ram, hadde da 2 gb fra før, men når jeg setter i alle 4 brikkene står den bare og loader xp...kommer ikke videre...

Går bra med 3 brikker...

2 og 2 brikker er "like".

Hovedkortet er av typen Asus M2N 32 SLI Deluxe.

Har ikke oppdatert biosen på det...

Rammen er av typen Corsair Twin2X DDR2 6400 og 2 stk 5400.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feil? På helt ny ram? Hmm

Leste noe om at en måtte gjøre noen triks for og få 4 Gb ram til og vikre jeg da...

Har også testa begge de 2 nye brikkene, og de skal funke.

8882685[/snapback]

Ja, virke gjør de sikkert, men KAN jo være feil på disse likavel! Test RAM'en med Memtest du...

Lenke til kommentar

Fikk samme problem med mitt ene P5B kort. Snakket med de jeg kjøpte PC ifra og de sa jeg måtte bruke likt minne. Jeg hadde 677 minne og prøvde å oppgrdere med 533. Når jeg bytta de 2 brikkene med 667 funka det.

Husk at kjører du 32bit er det bedre å oppgradere med 2x 512 brikker så du får totalt 3gb, 32bit klarer ikke allokere mer.

Lenke til kommentar
Har jo testa de 2 nye som jeg skriver over, og de funker bra.

Men er det slik at det er umulig og bruke 4 gb i Win Xp 32 bit da?

8884018[/snapback]

Etter som jeg forsto så kan man sette inn 4gb, men kun få brukt 3 av de. Syntes og huske de sa at om man puttet 4gb (4x 1gb) på 32bit så ville det gå treigere enn 3gb (2x 1gb og 2x 512mb).

Funker ikke med 2stk DDR2 6400 og 2 stk 5400, du må ha 4 stk 6400 eller 4 stk 5400.

Lenke til kommentar
Husk at kjører du 32bit er det bedre å oppgradere med 2x 512 brikker så du får totalt 3gb, 32bit klarer ikke allokere mer.

8882922[/snapback]

Det er vel ikke HELT riktig, men sånn man opplever det.

Et 32-bit os KAN adressere 4GB, da 2^32 = 4 294 967 296 = 4GB. Du får derimot kun rundt 3 tilgjengelig pga os/hw legger beslag på en del.

Lenke til kommentar

8882922[/snapback]

Det er vel ikke HELT riktig, men sånn man opplever det.

Et 32-bit os KAN adressere 4GB, da 2^32 = 4 294 967 296 = 4GB. Du får derimot kun rundt 3 tilgjengelig pga os/hw legger beslag på en del.

8885161[/snapback]

Åssen får en til det da?

Lenke til kommentar

Feilsøking av minne: ta alle modulene ut av maskinen, test en modul i en slott av gangen, dvs teste maskinen 16 ganger.

Feiler alle minnebrikker i samme slot = Hovedkort

Feiler en eller flere minnebrikker i alle slotter = Minne feil

For og få brukt 4 GB minne effektivt i Windows, trenger du 64bit OS, ettersom Windows 32bit tar nesten 1 GB allokert til eget minne + halvparten av skjermkort minne for allokering av vektor graffikk, dvs har du GTX, blir også vel 380 MB tatt til bruk av Windows fra RAM'en.

http://support.microsoft.com/kb/291988

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEmem.mspx

http://support.microsoft.com/kb/929605

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

@ trådstarter:

Jeg regner med at de gamle brikkene sto i slot 1 og 3 (hvor 1 er nærmest CPU), og kjørte i dualchannel. Så har du kanskje satt de nye brikkene i 2 og 4? Det vil jeg i så fall ikke anbefale. På disse systemene er det best å montere hvert par på hver sin kanal. Det skyldes noen nyanserte kalibreringer som utføres under oppstarten, som tilpasser signalene etter brikkenes responstid, o.l. Disse innstillingene kan ikke forandres pr slot, men *hver kanal* kan ha forskjellige settings. Merk at dette ikke henger sammen med de mest "vanlige" timingene, men de mer kompliserte menyene du har i BIOS. Det er best å la dem stå på auto, forresten. Jeg anbefaler altså at du setter det ene paret i slot 1 og 2 - gjerne det antatt dårligste paret.

Lenke til kommentar

8884018[/snapback]

Etter som jeg forsto så kan man sette inn 4gb, men kun få brukt 3 av de. Syntes og huske de sa at om man puttet 4gb (4x 1gb) på 32bit så ville det gå treigere enn 3gb (2x 1gb og 2x 512mb).

Funker ikke med 2stk DDR2 6400 og 2 stk 5400, du må ha 4 stk 6400 eller 4 stk 5400.

8884918[/snapback]

er det ikke mulig at 6400brikkene klokker seg ned til 5400 hastighet om du kombinerer dem?

Lenke til kommentar

8884018[/snapback]

8884918[/snapback]

er det ikke mulig at 6400brikkene klokker seg ned til 5400 hastighet om du kombinerer dem?

8899005[/snapback]

Jeg forsøkte med 2 like i spor 1 og 2, og de to andre i 3 og 4 uten positivt resultat. Er ikke en kløpper i å klokke eller rote for mye i BIOS så jeg bytta de bare tilbake i 2 av samme sorten jeg hadde fra før. Merka stoor forskjell fra 2 til 4gb i Vista, faktisk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...