Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke boota fra CDrom, skal installere XP

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en maskin her, 3.6GHz P4 Core Cell, 2GB DDR2-RAM, 13GB harddisk IDE

Den har fra før av Linux Debian, men da dette er en brukt maskin, og jeg ikke har passord til root så jeg må formatere hele greia.

Jeg vil legge inn Win XP PRO på denne.

I Bios når jeg skal velge hvor den skal boote fra får jeg bare opp hardisken, dog får jeg mulighet til å velge "Boot from other devices"

Har prøvd å bytta CD ROM, men samme resultat.

Det er mulighet for å koble til en diskettstasjon for denne, kanskje jeg kan gjøre det å få den til å boote fra den vist win xp kan bootes fra disket... dette er kanskje litt middelalder?

All hjelp mottas med takk :love:

ps noe annet jeg lurer på også.

"Jeg har prøvd å bruke en eldre harddisk med WIN 98 på for å få startet maskina, men under oppstarten av windows får jeg beskjed om at det ikke er nok minne til å starte windows."

HÆ? det er jo 2 giga ram her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forustsatt at du har koblet både harddisk og cd-rom på samme ide kabel så er det viktig at du har satt "jumperen" på både cd-rom og harddisk slik at de begge blir "oppdaget" av maskinen din.

Letteste er å sette "jumperen" på begge til "cable-selective", da skal de oppdages.

Noen maskiner jeg har vært i kontakt med krever at f.eks "jumperen" til cd-rom er satt til "slave" og harddisk "jumper" er satt til "master"

"Jumperene" kan lokaliseres bak på harddisken og bak på cd-rommen.

Lenke til kommentar

Nix dette gikk ikke... hva i huleste tenker jeg nå...

Det må da være mulig å få til dette?

CD rommen er satt som Master på en egen IDE kabel, men ikke snakk om at jeg får stilt den som boot disk i bios..-

Bør jeg resete Bios med jumperen kanskje?

Lenke til kommentar

Lag en MSDOS oppstartdiskett .

Ta harddisken inn i en annen maskin og lag en FAT32 partisjon.

Kopiere I386 mappa fra XP cd inn på denne FAT32 partisjonen.

Sett tilbake i andre maskina og boot fra floppy diskett.

Gå inn på FAT32 partisjonen og kjør fra kommandolinje winnt.exe fra FAT32 partisjonens i386 folder.

Etter win er installert konverter til NTFS med convert C: /FS:NTFS i kommandolinje.

Pass på å lage FAT32 partisjonen "stor nok" fra starten.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...