Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den store kjærlighetstråden v3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dere heter det samme fra før av altså? Artig en!

 

Jeg har 4 navn fra før av. Har dobbelnavn + mors pikenavn + fars og mors etternavn. Synes det er upraktisk å ha så mange navn, så mine barn skal slippe å ha dobbelt etternavn. Selv kvitter jeg meg også med begge mine "etternavn" når jeg gifter meg.

 

Nei, altså, jeg har ett etternavn, han har to etternavn (det ene er mellomnavn, men for enkelthetens skyld sier jeg to etternavn) etter hver forelder. Vi velger å slå sammen disse slik at vi begge blir hetende "fornavn + hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn". F. eks jeg blir hetende Yvonne + hans etternavn + hans etternavn + mitt etternavn. Vi diskuterer dog å kutte ut hans ene etternavn, slik at vi "kun" får to etternavn, det har vi ikke bestemt oss for enda.

 

Vi er ergo litt utradisjonelle antar jeg, siden mitt etternavn blir vårt offisielle etternavn, mens hans etternavn blir kun som mellomnavn å regne.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Har du byttet navn i folkeregistret , eller har du bare "byttet"?

 

Nei, ikke enda, vi må vente til ferien er over. Eneste grunnen til at vi ikke har gjort det fullstendig offisielt sånn sett er pga passene våres (vi har ikke råd til nye akkurat nå, så vi må vente litt).

Lenke til kommentar
Kan man ta andres etternavn uten å være gift?

 

Hvis færre enn 200 har navnet må du ha tillatelse til å få det tror jeg. Hvis det er et populært etternavn mange har trenger du ikke tillatelse fra de andre som bærer navnet. Jeg hadde nok fått lov til å skifte etternavn til Olsen eller Hansen uten særlig problemer.

 

Men å skifte navn på facebook er gratis:P Jeg har flere venner som heter Fuckface, pokerface og sexyass som ikke bærer det samme etternavnet i folkeregisteret. Fryktelig barnslig men fullt mulig.

Lenke til kommentar
Hvis færre enn 200 har navnet må du ha tillatelse til å få det tror jeg. Hvis det er et populært etternavn mange har trenger du ikke tillatelse fra de andre som bærer navnet. Jeg hadde nok fått lov til å skifte etternavn til Olsen eller Hansen uten særlig problemer.

 

Men å skifte navn på facebook er gratis:P Jeg har flere venner som heter Fuckface, pokerface og sexyass som ikke bærer det samme etternavnet i folkeregisteret. Fryktelig barnslig men fullt mulig.

Jeg måtte søke opp. :p

 

 

 

 

 

Navn som flere enn 200 personer her i riket har som etternavn, kan tas som etternavn av andre uten samtykke fra dem som allerede har det.

 

Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret.

 

§ 10. Alminnelige begrensninger

 

Selv om de øvrige vilkår er oppfylt, skal en melding om å ta, endre eller sløyfe navn ikke godtas dersom vedkommendes personnavn ellers kan bli til vesentlig ulempe for vedkommende eller andre sterke grunner tilsier det.

 

Personer over 18 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år: 1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn.

http://www.lovdata.no/all/hl-20020607-019.html

 

 

Facebook, ja.. hehe :!:

Lenke til kommentar
Jepp, det er lov såvidt jeg forsto ihvertfall. Riktignok har kjæresten min et relativt sjeldent etternavn, dog det er flere enn 200 som heter det, så det blir ikke noe problem sånn sett. ;)

:)

 

Jeg gleder meg til å få fjernet mitt og kunne overta kjæresten sitt. Men jeg kommer nok ikke til å gjøre det før vi er gift. Det ville føltes rart.. for min del! :)

Endret av Zela
Lenke til kommentar
Så det betyr at jeg helt lovlig kan ta samboers etternavn siden vi har vært samboere i over to år?

 

Ikke det at jeg vil gjøre det, klarer å holde meg til vi er gift. Folk ville begynt å lure hvis jeg plutselig tok hans etternavn.

 

Ærlig talt har jeg ikke tenkt så mye på det, har egentlig ikke sjekket det så nøye ut, enn så lenge bruker vi bare våre egne etternavn i det daglige til ting har kommet i orden. Har ingen hast, ihvertfall ikke til vi er gift. ;)

 

Jeg gleder meg til å få fjernet mitt og kunne overta kjæresten sitt. Men jeg kommer nok ikke til å gjøre det før vi er gift. Det ville føltes rart.. for min del! :)

 

Vi tar hverandres fordi det er en hyggelig gest, men utover det så synes jeg egentlig at det å ta mannens etternavn er gammeldags, men det er nå så. Hadde vi ikke tatt hverandres etternavn, hadde vi nok valgt å ikke skifte etternavn overhodet.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Vi tar hverandres fordi det er en hyggelig gest, men utover det så synes jeg egentlig at det å ta mannens etternavn er gammeldags, men det er nå så. Hadde vi ikke tatt hverandres etternavn, hadde vi nok valgt å ikke skifte etternavn overhodet.

Gammeldags kan være fint det og. :)

Lenke til kommentar
Vi tar hverandres fordi det er en hyggelig gest, men utover det så synes jeg egentlig at det å ta mannens etternavn er gammeldags, men det er nå så. Hadde vi ikke tatt hverandres etternavn, hadde vi nok valgt å ikke skifte etternavn overhodet.

Gammeldags kan være fint det og. :)

 

Selvsagt, om man liker det. :)

Lenke til kommentar

Ah, søren at vi ikke har vært registrert samboere i to år da, isåfall hadde jeg skiftet etternavn i morgen.

 

Hva er vitsen i det egentlig?? :hmm: Sånn før man er gift, mener jeg.

Føler det er litt sånn "teit".

 

Jeg er tydeligvis også gammeldags av meg. Jeg kommer nok til å skifte etternavn, når den tid kommer. Må si jeg kommer til å savne å skrive NILSEN :thumbs:

Selv om jeg har et veldig vanlig etternavn, så kjenner jeg ingen som heter det, sett bort i fra slekta :hmm:

Lenke til kommentar

For min del er det på en måte noe jeg "gir" til kjærest da, når jeg tar over hans etternavn, og gir barna hans etternavn. Hvorfor må man inngå kompromisser hele tiden? Hvorfor skal man alltid både gi og ta i samme slengen?

 

At jeg tar hans etternavn er en form for "hengivenhet" ( i mangel på bedre ord). Og det er noe jeg vet han setter pris på (jeg har allerede fortalt han at jeg vil ha hans etternavn, og uten bindetrektull og mellomnavn)

Lenke til kommentar
Og det er noe jeg vet han setter pris på (jeg har allerede fortalt han at jeg vil ha hans etternavn, og uten bindetrektull og mellomnavn)

 

bindestrektull kan av og til være greit. Ifølge SSB er det cirka 170 stykker i Norge som heter det samme som meg. derfor var det greit å skifte navn, slenge på en bindestrek og være helt unik ;)

Lenke til kommentar
For min del er det på en måte noe jeg "gir" til kjærest da, når jeg tar over hans etternavn, og gir barna hans etternavn. Hvorfor må man inngå kompromisser hele tiden? Hvorfor skal man alltid både gi og ta i samme slengen?

 

At jeg tar hans etternavn er en form for "hengivenhet" ( i mangel på bedre ord). Og det er noe jeg vet han setter pris på (jeg har allerede fortalt han at jeg vil ha hans etternavn, og uten bindetrektull og mellomnavn)

 

Kompromiss faktisk? Nei, skulle det vært kompromiss hadde jeg ikke tatt hans etternavn overhodet, da hadde vi blitt enige å la være...

 

Faktisk så ønsker han å ta mitt etternavn av "hengivenhet", slik du kaller det, og da ønsker jeg å gjøre det samme tilbake. Jeg tar og gir masse jeg, men det er ikke alltid slik at det som passer for en selv, passer for andre. Kjæresten ville ikke ha noe av at jeg tok hans navn, nei, da ville han ta mitt. Og slik har det blitt. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...