Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den store kjærlighetstråden v3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pleier du også å elske de du blir sammen med?

Nei, jeg har aldri sagt det til noen, men jeg har lest en del poster her på forumet fra folk som ser ut til å ha samme mening som samebror. Dessuten har jeg en femten år gammel søster med kjæreste og venninner som har kjærester.

Lenke til kommentar
Jeg har ALDRI hørt en mann fortelle en kompis at han er glad i han.

Jeg har hatt en kompis som sier det, men da er han greit dritings og bare spøker.

Jeg har en som har sagt det og en som hater slikt kliss - så han er litt moro å erte :p

Tror jeg du er ganske alene om :p

Det tror ikke jeg :p

Pleier du også å elske de du blir sammen med?

For min del har jeg aldri greid det hittil, men vi får se, liker en jente som liker meg nå - men avstand og diverse skaper problemer...

Lenke til kommentar

Jeg har èn god venn jeg kan si at jeg er glad i. Har to til som det gjelder, men de vet det. Selvsagt sagt det på fylla til hverandre, men og med en spøkefull tone.

Han ene holdt en kvarterslang samtale om hvilke sider han likte med meg, og til dels så opp til. Greit nok. Han var dritings, men fyren lot meg faen ikke gå. Trodde jeg skulle dø på meg av forlegenhet der og da, men når jeg tenker på det, så var det egentlig ganske.. koslig.

"Eg respektera ikkje mange menneskje. Eg ser ikkje opp til mange menneskje, men du e eit av dei" :love:

Lenke til kommentar

Så de som IKKE sier sånt til kompisene sine, er ikke så veldig manndig?

Typen min har aldri sagt noe lignende til sine, eller har hørt noen andre si det samme. Det gjør han ikke mer eller mindre manndig enn en person som går å "kliner" med kompisene.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir en mindre macho av å være følsom. En macho mann er jo urbildet på den store sterke mannen med klubba (eller nå til dags et eller annet verktøy) i hånden, og han snakker definitvt ikke om følelsene sine. Likedan er det tåpelig å påstå at man blir "mer mandig" av si til kompiser at man er glad i dem. Slikt føleri har ikke noe med "manddighet" å gjøre, ref f.eks. machomannen i setningen over. At han ikke nødvendigvis blir mindre mandig av det i dag, er en annen sak.

Og jo nymph, dersom man blir "mer mandig" av å gjøre en ting, er det faktisk en logisk konsekvens at det er "mindre mandig" å ikke gjøre det.

Forøvrig en problemstilling jeg aldri tenkt på, da det ikke har vært normalt å si "glad i deg" til hverken venner eller familiemedlemmer (med veldig få unntak) i min omgangskrets. Jeg har en "god, gammel" venn som helt klart havner i "glad i deg kategorien", og vi vet da godt at vi er glad i hverandre uten at vi sier det høyt.

Lenke til kommentar
Herregud, det jeg skrev var at det ikke gjør mannen mindre macho. At det ikke har noen innvirkning i det hele tatt! MIN mening.
Det er det da virkelig ingen som har sagt noe på heller. Du bør kanskje lese de siste innleggene omigjen (start med flabba sitt som er det både jeg og Turtlis snakker om) og få med deg sammenhengen her før du hisser deg opp.
Lenke til kommentar

Jeg sikter til ditt innlegg der det står

Selvfølgelig blir en mindre macho av å være følsom. En macho mann er jo urbildet på den store sterke mannen med klubba (eller nå til dags et eller annet verktøy) i hånden, og han snakker definitvt ikke om følelsene sine.

Og jeg hisser meg ikke opp, beklager hvis jeg skrev på en krass måte.

Jeg mener bare at en mann ikke blir mindre macho i mine øyne, hvis han sier at han er glad i vennene sine. Nå tenker jeg på mine venner da, de sitter ikke og holder hender mens de sier det, men de sier det liksom på en sånn care måte, og klasker hverandre på skuldra eller noe etterpå. Nå har jo dette skjedd mest etter noen "problem".

Edit: men kanskje vi har litt annet syn på macho. Jeg mener ikke at man må jobbe som tømrer for å være manndig ;)

Endret av Nymph
Lenke til kommentar

Aha, ja du virket en smule oppgitt. Mulig "Herregud..." hadde noe med saken å gjøre. :p

Så var kanskje jeg en smule bastant i innlegget mitt også. :hmm: Vet ikke hvorfor jeg trodde du svarte på den delen av innlegget mitt som gjaldt flabbas innleg egentlig. Men uansett:

Imo er "glad i deg" mellom venner "umacho" fordi følelseserklæringer av den typen ikke akkurat er ansett for å være maskulint. Det er ikke akkurat "særmerket for en mann" (sitat ordboka) og komme med slike ytringer.

Man kan selvfølgelig være macho på noen områder og fortsatt ha sine mykere sider og, men en "machomann" må nødvendigvis være gjennomført maskulin (som i å være blottet for myke, ikke tradisjonelt mannlige egenskaper) for å fortjene tittelen. Sannsynligvis av den grunn er det ingen jeg kjenner som macho som et positivt ladet ord, snarere det motsatte. Har man et mer positivt forhold til ordet, bruker man det kanskje når deler av mannen er macho, og man vil gi uttrykk for det på en positiv måte.

Lenke til kommentar
Så de som IKKE sier sånt til kompisene sine, er ikke så veldig manndig?

Typen min har aldri sagt noe lignende til sine, eller har hørt noen andre si det samme. Det gjør han ikke mer eller mindre manndig enn en person som går å "kliner" med kompisene.

det er jo mer og mer vanlig med gutter som bruker sminke og slikt også, så det kan kanskje ses i sammenheng med at flere gutter sier de er glad i kompisene sine og slikt.

Jeg tror fremdeles at storparten av guttene er slik som gutter alltid har vært - De uttrykker ikke følelser overfor mor, far og kompiser med ord.

For 100 år siden var det ikke engang vanlig at en mann klemte kona si foran andre mennesker - det var pinlig og flaut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...