toth Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Øh.. hvorfor ikke gjøre det den vanlige veien, og gifte dere _først_? Fordi vi ikke lever på 60'tallet Å gifte meg kan gifte seg kan man gjøre når som helst. Det er en fest. En symbolsk handling. En veldig fin en sådan! Men hva er forskjellen på ugift og gift? Den er veldig liten. Kanskje dama har en ny ring på fingeren og et nytt etternavn. Og kanskje er man 90.000 kroner fattigere. Forskjellen på før barn og etter barn er en del større. Jeg har lyst på barn nå. Ikke om 1 år og 10 mnd når bryllupet og svangerskap er overstått. Så da utsetter jeg heller bryllup og tar det jeg ønsker meg mest først. Tror du misforsto hvorfor jeg spurte, det var ikke av tradisjonshensyn. Jeg tenkte mer i retning sikkerhetsnett, rettigheter, fordeler for ungen.. Praktiske hensyn altså. Poenget mitt er egentlig bare at om dere vet dere skal ha barn, og vet dere skal gifte dere, hvorfor ikke gifte seg først / bare gifte seg med en gang? Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Fordi min utvalgte ikke har lyst å gifte seg på et kontor. Han vil ha stort selskap med mange gjester, stort lokale, mye mat +++ Slikt krever planlegging. Det med rettigheter var verre før. Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Bruker det ikke som plaster, jeg sier ikke det, men jeg velger ikke å la lykken gå fra meg, det var det jeg mente. Går lykken fra deg om du ikke forlover deg etter 2mnd? Selvsagt ikke, men jeg ser heller ingen vits i å vente om det er riktig, det var riktig for meg å omfavne den lykken, og dét det innebærer, og forlovelse var og er en del av dette for meg. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Det med rettigheter var verre før.Det er strengt tatt likedan enda, lovendringene trer først i kraft i juni eller juli. Selv da har samboere vesentlig dårligere rettigheter enn gifte når det gjelder arv. Endret 19. mai 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 I forhold til barnet er det jo akkurat det samme om foreldrene er gifte eller samborere... Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 I forhold til barnet er det jo akkurat det samme om foreldrene er gifte eller samborere... Nei, det er ikke det. Om ikke det skjer noe - ja. Men skjer det noe, eller vi snakker økonomi, foreldrerett og slikt v/eventuelt brudd osv, så har det noe å si. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 I forhold til barnet er det jo akkurat det samme om foreldrene er gifte eller samborere... Nei, det er ikke det. Om ikke det skjer noe - ja. Men skjer det noe, eller vi snakker økonomi, foreldrerett og slikt v/eventuelt brudd osv, så har det noe å si. Hvor er forskjellen? Hvis f.eks Mor dør, far dør, de splitter opp eller lignende. Hvor er forksjellen i forhold til barnets rettigheter mtp på sine foreldre?? Lenke til kommentar
Leper Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 I forhold til barnet er det jo akkurat det samme om foreldrene er gifte eller samborere... Nei, det er ikke det. Om ikke det skjer noe - ja. Men skjer det noe, eller vi snakker økonomi, foreldrerett og slikt v/eventuelt brudd osv, så har det noe å si. Hvor er forskjellen? Hvis f.eks Mor dør, far dør, de splitter opp eller lignende. Hvor er forksjellen i forhold til barnets rettigheter mtp på sine foreldre?? Hvis f.eks far dør, og de ikke var gift, er det ingen selvfølge at mor arver alt. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 I forhold til barnet er det jo akkurat det samme om foreldrene er gifte eller samborere... Nei, det er ikke det. Om ikke det skjer noe - ja. Men skjer det noe, eller vi snakker økonomi, foreldrerett og slikt v/eventuelt brudd osv, så har det noe å si. Hvor er forskjellen? Hvis f.eks Mor dør, far dør, de splitter opp eller lignende. Hvor er forksjellen i forhold til barnets rettigheter mtp på sine foreldre?? Hvis f.eks far dør, og de ikke var gift, er det ingen selvfølge at mor arver alt. Her snakker jeg da om barnets rettigheter. Hvis far dør, de er ikke gift, har barnet fortsatt rett på nøyaktig like mye som om de hadde vært gift. Det har derfor ingenting å si får barnets rettigheter, noe som blir påstått. Dette er feil, feil og enda litt mer feil. Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Hvis de er gift uten testamente, får kona alle midler, som kan brukes til å forsørge barnet. Hvis de ikke er gift, er det ingen garanti for at samboeren sitter igjen med hverken penger eller forvaltningsrett til disse, og de kan f.eks miste boligen barnet bor i. Hvordan angår ikke dette barnet? (jada, man bør skrive testamente, men det er forskjell på gift og ikke) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Hvis de er gift uten testamentet får barnet samtlige midler, med unntak av en fjerdedel, som går til ektefellen. Kona kan riktignok sitte i uskifte (man lar være å dele boet etter mannen, og hun får rå over det) med felles bolig m. innbo, bil og fritidseiendom som har vært til felles bruk, frem til hun evt. blir samboenede eller gift på nytt - dersom han ikke har særkullsbarn. Tidligere har samboere ikke hatt denne retten. Det nye som trer i kraft nå snart er at hun har rett til det samme som i forrige avsnitt selv om de "bare" er samboere, dersom de har barn sammen. Dette gjelder også dersom barnet er unnfanget, men ikke født. Samboer blir dermed sikret noe bedre etter lovendringen, men samboere har fortsatt ingen automatisk arverett slik ektefeller har - dersom de ikke har barn sammen, og han ikke har testamente, arver hans slektsarvinger alt. Overraskende mange har ikke testamente. Selv om han skriver testamente, kan han ikke testamentere mer enn en tredjedel av det han eier til sin samboer, dersom han har barn fra tidligere. Barna har da krav på to tredjedeler av arven, opgrenset oppad til 1mill per snute. Samboer kan dermed fort sitte igjen med lite/elle ingenting, selv om avdøde har ønsket at hun skulle bli tilgodesett. Unntakt er dersom de har vørt samboere i fem år, da kan hun få det samme som en ektefelle - men det kreves fortsatt testamente. Ektefeller derimot, arver automatisk en fjerdedel av avdøde, likevel minst fire ganger folketrygdens grunnbeløp - uansett hvor mange andre arvinger avdøde har. I tillegg er ektefelle nummer to i arverekken (etter avdødes barn), og arver dermed alt dersom avdøde ikke har barn og ikke skrev testamente. En samboer i samme situasjon arver kr 0. Et giftemål styrker demed først og fremst partners rettigheter, og ikke barnets. Det kan jo være noe å tenke på for samboere uten testament, særlig dersom de ikke har felles barn. Endret 19. mai 2009 av NgZ Lenke til kommentar
Bolivar Skrevet 20. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Skal på hyttetur med kjæresten idag og det er 3 måneder i forholdet, nokon tips til kva eg kan gjere for å lage ei koslig stemning? Noko eg kan ta med eller noko? Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Yatzy er obligatorisk på hyttetur Lage en god viltmiddag? Lenke til kommentar
stasomfaen Skrevet 20. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Skal på hyttetur med kjæresten idag og det er 3 måneder i forholdet, nokon tips til kva eg kan gjere for å lage ei koslig stemning? Noko eg kan ta med eller noko? Stikke ut i skogen og fyre opp et bål og grille pølser og diverse? Litt hyggelig det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Skal på hyttetur med kjæresten idag og det er 3 måneder i forholdet, nokon tips til kva eg kan gjere for å lage ei koslig stemning? Noko eg kan ta med eller noko? Godt humør og sexlyst Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Godt humør og sexlyst hører ikke de sammen uansett egentlig? en får iallefall ikke bedre sexlyst av å være i dårlig humør. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Godt humør og sexlyst hører ikke de sammen uansett egentlig? en får iallefall ikke bedre sexlyst av å være i dårlig humør. Joda, men kan være greit å ha godt humør når man ikke er kåt også da Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 20. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Da har vi endelig fått bekreftet det vi ønsket oss, i begynnelsen av august flytter vi inn i ny leilighet. Jippi! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Da har vi endelig fått bekreftet det vi ønsket oss, i begynnelsen av august flytter vi inn i ny leilighet. Jippi! Heldiggris! Gratulerer Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 20. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 20. mai 2009 Da har vi endelig fått bekreftet det vi ønsket oss, i begynnelsen av august flytter vi inn i ny leilighet. Jippi! Heldiggris! Gratulerer Takk for det. Sitter her og er nesten litt i ekstase. Dette er en stor dag. Vi får eget kjøkken! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå