Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hvordan *kremt* foreslår man for samboeren sin at man har lyst på barn? Vi har diskutert det med venner hver for oss, han har nevnt det for meg at han har snakket med kamerater som har barn om temaet og om han kommer til å bli en god far. Han har også over det siste året fått fler meninger om barneoppdragelse, gravide som røyker etc. Har lyst selv, men kanskje ikke akkurat nå. Men om ett år eller to.... Er det bare å poppe ut med spørsmålet, eller bør man være litt mer taktisk? Føler vi snakker veldig "rundt" hverandre om temaet og ingen tørr helt å ta det opp. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hva med å bare spørre : "Når vil du ha barn da?" . Og så ta resten derifra? Det er ikke så veldig vanskelig Og hvorfor skal man gifte seg først? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 *snip* det enkleste er stort sett det beste Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Hva med å gifte dere først? Hvorfor det? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Barn bør unnfanges i trygge omgivelser, ett ekteskap gir ett mye tryggere fundament enn kun ett samboerskap. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Så om jeg og typen løper til byfogdkontoret og signerer noen papirer før han smeller meg på tjukka får barnet vårt tryggere omgivelser? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Rettslig ja. Og folk pleier som regel å være mer forpliktende i ett forhold når de gifter seg. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Et par som har vært sammen i 9 mnd , og gifter seg eller Et par som har vært sammen i 7 år, er forlovet og har bodd sammen i 6 år. Hvem er mest "egnet" til å få barn? Jeg ville ikke holdt en knapp på paret som har vært sammen i 9 mnd iallefall. Lenke til kommentar
Right Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Et par som har vært sammen i 9 mnd , og gifter seg eller Et par som har vært sammen i 7 år, er forlovet og har bodd sammen i 6 år. Hvem er mest "egnet" til å få barn? Jeg ville ikke holdt en knapp på paret som har vært sammen i 9 mnd iallefall. Noe slikt jeg også tenkte. Har dog hørt at faren har litt færre rettigheter til barnet hvis det skal bli slutt etter at det er født, hvis ikke foreldrene er gift, men jeg vet ikke. Det finnes forresten tryggere rammer enn et giftemål mtp. barn. Økonomi, utdannelse, hus/leilighet, osv. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Vi lever i 2009 folkens. Det er færre og færre som gifter seg. Dessuten er det vel litt gammeldags å gifte seg før man får barn. Jeg skal gifte meg når jeg føler meg klar, ikke pga en kul på magen. Jeg hadde spurt henne rett ut, dog litt forsiktig. Hvor lenge har dere vært sammen/samboere? Endret 9. mars 2009 av Turtlis Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Rettighetene til barnet i forbinselse med et brudd er de samme uansett om mor og far er gift, kjærester eller samboere. Men dersom mor dør derimot, kan det være ganske kjipt for far, som ikke har mye han skulle sagt Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Men dersom mor dør derimot, kan det være ganske kjipt for far, som ikke har mye han skulle sagtHvis de er gift, kan han forhindre at hun dør, mener du? Eller hva tenker du på? Arv?Rettighetene når det gjelder barnet blir jo bedre om mor dør - da får han "enerett" på ungen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Hvis de er gift, kan han forhindre at hun dør, mener du? Eller hva tenker du på? Arv?Rettighetene når det gjelder barnet blir jo bedre om mor dør - da får han "enerett" på ungen. nå er ikke jeg kurist men jeg ser for meg at rettighetene til foreldrene er ganske mye sterkere når de er gift enn hvis de kun er sambo og en av de dør. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Nå er ikke jeg jurist heller, men så vet jeg vet/antar, får faren foreldreretten til et barn alene, dersom han og moren var samboere, og hun dør. Sannsynligvis skjer dette om de ikke er samboere og, og evt. andre som ønsker å få ansvaret for ungen (f.eks. besteforeldre på morssiden) må gå rettens vei. Det gjelder andre regler for arv/uskiftet bo for samboere enn for gifte, men jeg kan ikke skjønne at farens rettigheter i forhold til barnet, ved mors dødsfall, er bedre om de er gift, enn om de er samboere. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Men dersom mor dør derimot, kan det være ganske kjipt for far, som ikke har mye han skulle sagtHvis de er gift, kan han forhindre at hun dør, mener du? Eller hva tenker du på? Arv?Rettighetene når det gjelder barnet blir jo bedre om mor dør - da får han "enerett" på ungen. Retten til far for å få beholde barnet jeg tenkte på da;) Lenke til kommentar
mushi Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Er man far, så er man far. Tror neppe at ungen går til foreldrene til mora hvis hun dør, fordi de ikke er gift. Er ungen ikke biologisk farens, er det en helt annen sak. Lenke til kommentar
Hansoen Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Nå brukes det vel sunn fornuft i sånne saker... Uansett er det like trygt for barnet om det er samboere, som det er når foreldrene er gift. Men for foreldrene er det jo noe annet... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Visste det kom til å bli mye diskusjon rundt det jeg sa, men jeg synes uansett at barn burde bli født innenfor ett ekteskap men jeg har heller ingenting imot at samboere føder. Er vel flere som føder utenfor ekteskap enn de som føder i ett ekteskap nå om dagen. Men om man gifter seg så blir det masse mas fra foreldrene og svigers om barn. Og da slipper du å mase på samboeren om barn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå