Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Den store kjærlighetstråden v3


Anbefalte innlegg

Jeg har faste utgifter på 11.000 i måneden, så da hadde jeg ikke hatt råd til å gå på resturant i det heletatt ;)

 

EDIT: Ser nå at han bor hos mor. Da er det jo lite aktuellt uansett. Jeg skulle likt å se den jenta på 22-23 som dro på overnattingsbesøk til typen sin dersom hun måtte møte svigers i gangen på vei til tannpussen om kvelden :!:

Med et godt forhold til svigers er jo ikke det noe problem?

 

Forøvrig kan vi ikke måle modenhet etter faste utgifter, da blir man automatisk mer moden av å bo i oslo fremfor mandal, og det blir feil.

Jeg vet dog hva du mener, men det er ikke faste utgifter som gjør moden. Det er forpliktelser. Beløpene i seg selv spiller ingen rolle, det er ansvaret man må ta for å overholde nevnte forpliktelser man vokser på.

 

Forøvrig må jeg utfra ovennevnte si meg uenig med zaroos(?) som mente en student er modnere enn en lærling. Studenter er ofte "flakkende", vet ikke helt hva de vil, uetablerte og forpliktelsesfrie.

Fordi om man trives bedre med nevene i en motor enn rundt en penn, betyr ikke det at den med pennen er modnere eller "bedre". Det er bare tilfeldigvis slik at mekaniker er 4 års utdannelse og advokat mye mer, det sier ikke noe om modningsgraden til de som velger de forskjellige, det sier bare noe om preferansene, interessene og talentene deres.

En som går ut i lære når han er 17/18, vil i de fleste tilfeller være mer moden enn en student når de er rundet 20. Nettopp fordi mens studenten da bor hos mor eller på leid hybel og lever livets glade studentdager, har mekanikeren gjerne flyttet hjemmefra, og påtatt seg "voksne" forpliktelser. Boliglån og billån, strømregninger, matlaging osv.. Klare seg selv i voksenlivet rett og slett.

 

Er jo enkelte folk som aldri vil måtte ha noen forpliktelser og fordi de er fri fra det som binder oss til ting som f.eks jobb eller utdannelse; rike arvinger(eller tilsvarende).

 

En venn av meg er nettopp det(her snakker vi om en med flere mill). Han bodde svært tidlig for seg selv(slutten av 19 årene og i eget hus) og studerte på universitet, men jeg vil ikke karaktirisere han som spesiellt moden pga. at han bodde for seg selv og gjorde alt som skulle til for å klare seg selv(selv om han riktignok var svært selvstendig, så hadde det en del med at han hadde muligheten til å være det gjennom penger).

 

Tror det blir litt feil å binde det med å klare å ha forpliktelser sammen med å det være moden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilbake til aldersforskjell og det å bo hjemme/for seg selv. En aldersforskjell på rundt 5 år er ikke så mye bare den yngste parten har passert 17 - 18 år. Er mor selv og hadde det vært aktuelt ville jeg nok heller at min datter hadde funnet en som var noen år eldre (hun har samboer da.. :thumbup: ) en en "guttunge" som var yngre en henne. Om han bor hjemme eller ikke spiller ikke så stor rolle så lenge han likevel tar ansvar for seg selv. Min mann bodde forstsatt hjemme hos mor og far da jeg traff han, men det var da ikke noe problem siden jeg hadde egen leilighet.... Etter å ha vært sammen en stund skaffet vi oss et sted i sammen og vi er nå fortsatt gift etter snart 25 år.. (Han er forøvrig 3 år eldre en meg ;)

Kjenner ei dame som var rundt 30 som ble sammen med en gutt på 19 - og DET syntes jeg var utrolig sært.. Hun har to barn fra før og det så faktisk ut som han var sønnen hennes han også... Må være rart for sønnen hennes også å ha en stefar som bare er rund 8 år eldre en seg.. men hver sin smak.. Egentlig er det sikkert smart da jo damer som bekjent lever lenger en menn.... kanskje hun slipper å pleie han når han blir gammel :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morsomt, her har alle frøknene kranglet med brutal_mann i dagesvis om at penger ikke spiller stor rolle for kjærligheten, og nå kommer det frem "kunne aldri vært sammen med en student" Funny!^^

 

Hehe.

 

Det er vell fordi selv om de ikke må velte seg i penger, så må de ha litt penger eller slippe å forsørge partneren sin.

 

Har hørt om damer som sjekker skattelistene, før de tar skrittet helt ut. Spesiellt med studenter.

Lenke til kommentar
Jeg har faste utgifter på 11.000 i måneden, så da hadde jeg ikke hatt råd til å gå på resturant i det heletatt ;)

 

EDIT: Ser nå at han bor hos mor. Da er det jo lite aktuellt uansett. Jeg skulle likt å se den jenta på 22-23 som dro på overnattingsbesøk til typen sin dersom hun måtte møte svigers i gangen på vei til tannpussen om kvelden :!:

Med et godt forhold til svigers er jo ikke det noe problem?

 

Forøvrig kan vi ikke måle modenhet etter faste utgifter, da blir man automatisk mer moden av å bo i oslo fremfor mandal, og det blir feil.

Jeg vet dog hva du mener, men det er ikke faste utgifter som gjør moden. Det er forpliktelser. Beløpene i seg selv spiller ingen rolle, det er ansvaret man må ta for å overholde nevnte forpliktelser man vokser på.

 

Forøvrig må jeg utfra ovennevnte si meg uenig med zaroos(?) som mente en student er modnere enn en lærling. Studenter er ofte "flakkende", vet ikke helt hva de vil, uetablerte og forpliktelsesfrie.

Fordi om man trives bedre med nevene i en motor enn rundt en penn, betyr ikke det at den med pennen er modnere eller "bedre". Det er bare tilfeldigvis slik at mekaniker er 4 års utdannelse og advokat mye mer, det sier ikke noe om modningsgraden til de som velger de forskjellige, det sier bare noe om preferansene, interessene og talentene deres.

En som går ut i lære når han er 17/18, vil i de fleste tilfeller være mer moden enn en student når de er rundet 20. Nettopp fordi mens studenten da bor hos mor eller på leid hybel og lever livets glade studentdager, har mekanikeren gjerne flyttet hjemmefra, og påtatt seg "voksne" forpliktelser. Boliglån og billån, strømregninger, matlaging osv.. Klare seg selv i voksenlivet rett og slett.

 

Er jo enkelte folk som aldri vil måtte ha noen forpliktelser og fordi de er fri fra det som binder oss til ting som f.eks jobb eller utdannelse; rike arvinger(eller tilsvarende).

 

En venn av meg er nettopp det(her snakker vi om en med flere mill). Han bodde svært tidlig for seg selv(slutten av 19 årene og i eget hus) og studerte på universitet, men jeg vil ikke karaktirisere han som spesiellt moden pga. at han bodde for seg selv og gjorde alt som skulle til for å klare seg selv(selv om han riktignok var svært selvstendig, så hadde det en del med at han hadde muligheten til å være det gjennom penger).

 

Tror det blir litt feil å binde det med å klare å ha forpliktelser sammen med å det være moden.

Tja. Jeg vil egentlig ikke si at han klarer å ha de forpliktelsene han har påtatt seg, om han bare ødsler arvede penger på dem.

Inn under de økonomiske forpliktelsene går også balanse, altså minst like mye inn som ut. Har man millioner gratis på bok, så har man egentlig ikke den forpliktelsen.

 

Så jeg snakket selvfølgelig om de 99% av oss som ikke er mangemillionarving i ung alder.

Lenke til kommentar
Jeg har faste utgifter på 11.000 i måneden, så da hadde jeg ikke hatt råd til å gå på resturant i det heletatt ;)

 

EDIT: Ser nå at han bor hos mor. Da er det jo lite aktuellt uansett. Jeg skulle likt å se den jenta på 22-23 som dro på overnattingsbesøk til typen sin dersom hun måtte møte svigers i gangen på vei til tannpussen om kvelden :!:

Med et godt forhold til svigers er jo ikke det noe problem?

 

Forøvrig kan vi ikke måle modenhet etter faste utgifter, da blir man automatisk mer moden av å bo i oslo fremfor mandal, og det blir feil.

Jeg vet dog hva du mener, men det er ikke faste utgifter som gjør moden. Det er forpliktelser. Beløpene i seg selv spiller ingen rolle, det er ansvaret man må ta for å overholde nevnte forpliktelser man vokser på.

 

Forøvrig må jeg utfra ovennevnte si meg uenig med zaroos(?) som mente en student er modnere enn en lærling. Studenter er ofte "flakkende", vet ikke helt hva de vil, uetablerte og forpliktelsesfrie.

Fordi om man trives bedre med nevene i en motor enn rundt en penn, betyr ikke det at den med pennen er modnere eller "bedre". Det er bare tilfeldigvis slik at mekaniker er 4 års utdannelse og advokat mye mer, det sier ikke noe om modningsgraden til de som velger de forskjellige, det sier bare noe om preferansene, interessene og talentene deres.

En som går ut i lære når han er 17/18, vil i de fleste tilfeller være mer moden enn en student når de er rundet 20. Nettopp fordi mens studenten da bor hos mor eller på leid hybel og lever livets glade studentdager, har mekanikeren gjerne flyttet hjemmefra, og påtatt seg "voksne" forpliktelser. Boliglån og billån, strømregninger, matlaging osv.. Klare seg selv i voksenlivet rett og slett.

 

Er jo enkelte folk som aldri vil måtte ha noen forpliktelser og fordi de er fri fra det som binder oss til ting som f.eks jobb eller utdannelse; rike arvinger(eller tilsvarende).

 

En venn av meg er nettopp det(her snakker vi om en med flere mill). Han bodde svært tidlig for seg selv(slutten av 19 årene og i eget hus) og studerte på universitet, men jeg vil ikke karaktirisere han som spesiellt moden pga. at han bodde for seg selv og gjorde alt som skulle til for å klare seg selv(selv om han riktignok var svært selvstendig, så hadde det en del med at han hadde muligheten til å være det gjennom penger).

 

Tror det blir litt feil å binde det med å klare å ha forpliktelser sammen med å det være moden.

Tja. Jeg vil egentlig ikke si at han klarer å ha de forpliktelsene han har påtatt seg, om han bare ødsler arvede penger på dem.

Inn under de økonomiske forpliktelsene går også balanse, altså minst like mye inn som ut. Har man millioner gratis på bok, så har man egentlig ikke den forpliktelsen.

 

Så jeg snakket selvfølgelig om de 99% av oss som ikke er mangemillionarving i ung alder.

 

For meg virker det til å være mer enn 1% som er mangemillionærarving eller har svært mye penger i ung alder. Trenger forsåvidt ikke være det heller, men som har gode kontakter(gjennom f.eks familie) og lett kan skaffe seg en veldig bra betalt jobb fort(f.eks i studietiden).

 

Er forsåvidt en stor forpliktelse å forvalte flere millioner og(ikke bruke opp alt, men sette det på høyrente konto og leve av rentene)

Lenke til kommentar

At en fyr er rik, og at en fyr ikke har råd til å betale for seg er to så vidt forskjellige ting da. Det er mitt minstekrav at jeg og min partner er likeverdige økonomisk slik at jeg slipper å forsørge han (og han slipper å forsørge meg)

 

Turtlis: Jeg tror typen din tjener ca det samme som meg, da er det godt gjort at han i tillegg tjener 15-20 mer enn deg i mnd (med mindre han jobber svart selvsagt)

Lenke til kommentar
At en fyr er rik, og at en fyr ikke har råd til å betale for seg er to så vidt forskjellige ting da. Det er mitt minstekrav at jeg og min partner er likeverdige økonomisk slik at jeg slipper å forsørge han (og han slipper å forsørge meg)

 

Selv om en fyr er student trenger jo ikke det å bety at du må forsørge han. Dessuten, hva er forskjellen på en studentbolig/kollektiv og det å bo i egen leilighet? Trenger jo ikke ha sex i gangen og på kjøkkenbenken bare fordi du har passert 23 og er i full jobb. Og selv om du har 11000 i forpliktelser hver måned trenger jo ikke bety at en evt kjæreste MÅ ha det han og, og at man ikke har råd til å gå på resturant hver kveld høres for meg ut som en rimelig dårlig grunn for å dumpe noen..

 

En som går ut i lære når han er 17/18, vil i de fleste tilfeller være mer moden enn en student når de er rundet 20. Nettopp fordi mens studenten da bor hos mor eller på leid hybel og lever livets glade studentdager, har mekanikeren gjerne flyttet hjemmefra, og påtatt seg "voksne" forpliktelser. Boliglån og billån, strømregninger, matlaging osv.. Klare seg selv i voksenlivet rett og slett.

 

Så en student som ikke bor hjemme må ikke betale strømregning og lage mat og har ikke andre "voksne" forpliktelser? Og selv om en lærling får pengene sine fra å jobbe og en student får penger fra lånekassa må begge forvalte pengene på en fornuftig måte så man har nok penger til å betale regninger og mat. Dessuten flytter en større del av lærlingene inn i en hybel/leilighet i samme by som foreldrene sine enn studenter, og det å flytte til et helt nytt sted, og kutte helt med vante omgivelser, modner unge mennesker mer enn det å flytte for seg selv i egen by og kunne dra hjem til mor på middag når man ikke gidder lage mat en dag..

Lenke til kommentar

Det har aldri vært snakk om å gå ut på resturant hver kveld :!: Jeg kan knapt huske sist jeg spiste på resturant. Men man skal jo dele på utgiftene når man er sammen. Jeg og samboer deler på utgiftene (dvs, jeg har 11.000 og han har 11.000) Hadde blitt litt urettferdig hvis jeg bodde sammen med en lærling og jeg betalte alt , synes du ikke? Jeg hadde heller aldri funnet meg i at det gikk andre veien.

 

Turtlis: Sikkert skattelista som har kødda seg til , og jeg tar garantert feil :innocent:

Lenke til kommentar
Det har aldri vært snakk om å gå ut på resturant hver kveld :!:

Det hadde vært genialt på dager man ikke orker å lage middag :) Kan se for meg at det blir litt vel dyrt i lengden..

Forskjell på i fjor, og i år, og den kødder nok ikke. Delvis lærlingegreier da.

Siden du er så ekstremt nyskjerrig kan jeg godt fortelle deg hvor mye vi har utbetalt, så slipper du å spekulere på det noe mer :D

 

rusler tilbake til topic jeg, om kjærlighet, ikke penger.

Noen som fant kjærligheten i helga?? :love:

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar
Det har aldri vært snakk om å gå ut på resturant hver kveld :!: Jeg kan knapt huske sist jeg spiste på resturant. Men man skal jo dele på utgiftene når man er sammen. Jeg og samboer deler på utgiftene (dvs, jeg har 11.000 og han har 11.000) Hadde blitt litt urettferdig hvis jeg bodde sammen med en lærling og jeg betalte alt , synes du ikke? Jeg hadde heller aldri funnet meg i at det gikk andre veien.

 

Turtlis: Sikkert skattelista som har kødda seg til , og jeg tar garantert feil :innocent:

 

Å gå ut på resturant hver kveld var å sette det litt på spissen, men hvis du kan kan huske sist gang du spiste på resturant så kan det jo ikke være så farlig om han har råd til det eller ikke.. :p Regner med at de 11.000 er medberegnet leilighet, strøm, vann internett osv, og da vil dere jo ikke få 11.000 i utgifter hver hvis dere bor sammen.. Altså ville det vært mulig for en lærling å betalt sin "del" hvis dere bodde sammen. Så lenge man har råd til å bo alene vil man jo ha råd til å bo sammen med en annen (med inntekt), om du da ikke krever at han har råd til en toppleilighet på vestkanten med utsikt over hele oslofjorden og 2 mercedeser i garasjen.

Endret av Machius
Lenke til kommentar
Regner med at de 11.000 er medberegnet leilighet, strøm, vann internett osv, og da vil dere jo ikke få 11.000 i utgifter hver hvis dere bor sammen.. Altså ville det vært mulig for en lærling å betalt sin "del" hvis dere bodde sammen. Så lenge man har råd til å bo alene vil man jo ha råd til å bo sammen med en annen (med inntekt), om du da ikke krever at han har råd til en toppleilighet på vestkanten med utsikt over hele oslofjorden og 2 mercedeser i garasjen.

 

11000 er min del :) Sambo har minst like mye , og vi bor ikke spesielt dyrt og har heller ingen dyre vaner. Skal du bo i en leilighet til 1,7mill er det 11500 i mnd bare på huslån :)

 

2007 var litt spesi for min del også, fikk meg heldigvis ny jobb i november og økte 80.000 i lønn. Var noe drit å tjene så lite :/

Lenke til kommentar
11000 er min del :) Sambo har minst like mye , og vi bor ikke spesielt dyrt og har heller ingen dyre vaner. Skal du bo i en leilighet til 1,7mill er det 11500 i mnd bare på huslån :)

 

2007 var litt spesi for min del også, fikk meg heldigvis ny jobb i november og økte 80.000 i lønn. Var noe drit å tjene så lite :/

 

Fair enough, tenkte ikke på at du hadde en samboer, men for å se det på en annen måte så hadde du aldri kjøpt en leilighet til 1,7 mill hvis du hadde vært sammen med en lærling.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...