Svein_Jarle Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Heihei! Sitter her og tenker og leser litt historie for å forberede meg til i morgen. Er førstemann i ilden klokka ni, så det gjelder å ha full kontroll. Jeg håper at dere kan gi meg litt innspill på momenter jeg bør ha med, og ting jeg bør lese om til i morra. Oppgaven min er som følger: Årsaker til at 1. verdenskrig startet. Hva ble de viktigste følgene? Hvordan ble Norge påvirket? Setter pris på all hjelp Lenke til kommentar
Zatôitchi Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Virker nå som en grei oppgave det - i og med at dette helt sikkert står greit forklart i historieboka di. - Kom opp i nyere historie selv for et par år siden. Da fikk jeg oppgaven: Grei ut om forutsetningene for fremveksten av en organisert arbeiderbevegelse i Norge og forklar hvilken betydning utviklingen av Det Norske Arbeiderparti har hatt i dette henseende. For det første hadde vi aldri diskutert dette i noen historietime. Det lille som stod i historieboka var overhode ikke vinklet på disse spørsmålene. Vi fikk beskjed at fordi vi fikk vite oppgaven på forhånd måtte vi forstå at svarene ikke nødvendigvis skulle stå i boka og at de var en vanskeligere art enn om man kom uforberedet. Endret 17. juni 2007 av Zatôitchi Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Joda, er en veldig grei oppgave, men iogmed at den er så grei forventer lærern at jeg går utover boka, og henter stoff andre steder og Lenke til kommentar
Matias Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) Årsaker: • Balkanproblematikken er sentral 1. Uungåelig resultat av grunnleggende konflikter → Storbritannia og Frankrike hadde kommet tidlig til matfatet 2. Alliansesystemet/alliansepolitikken 3. Veksten av nasjonalfølelse → villig til å kjempe 4. Sosialdarwinisme → sosial konkurranse mellom forskjellige nasjonale og etniske grupper 5. Tysk innenrikspolitikk → avlede interne konflikter og redd for den fryktet Russlands opprustning 6. Kapprustningen → gjensidig frykt 7. Militærstrategi → mobilisere raskt 8. Samlingen av Italia og Tyskland → forandret maktbalansen 9. Kommunikasjon → telegrafi og ambassadører • Uungåelig resultat av grunnleggende konflikter → Frankrike og Storbritannia hadde kommet tidlig til matfatet → forsynte seg grovt av kolonier og markeder → Tyskland hadde behov for land og det førte til at de måtte ha et oppgjør mot Frankrike og Storbritania • Alliansepolitikken til landene → trippelalliansen og trippelententen → alle krisene på Balkan og i koloniene ble knyttet til motsetningene mellom stormaktsgrupperingene • Regjeringen i Tyskland fryktet Russlands opprustning og ville ha en krig før Russland ble for sterkt • Kapprustningen mellom landene → Den tyske marinen skapte frykt i Russland, Frankrike og Storbritannia → Russiske opprustningen skapte frykt i Tyskland → Gjensidig frykt • Militærstrategien til landene → alle landene hadde en veldig offensiv strategi → angripe før fienden rakk og mobilisere → når et land mobiliserte var de andre landene nødt til å gjøre det samme Edit: På følgene kan du vel trekke in Versailles-traktaten? 1. Tyskland mistet områder og kolonier 2. Tyskland fikk all skyld og måtte betale krigsskadeerstatninger 3. Nye stater oppstod → Ø-U delt 4. Folkeforbundet opprettet → ingen kraft 5. Tyskland avvæpnet Endret 17. juni 2007 av Matias Lenke til kommentar
Derbi-driver Skrevet 18. juni 2007 Del Skrevet 18. juni 2007 Serbia mener det engang var en stor og mektig stat, og ønsker alltid å bygge seg stort igjen. Denne drømmen om et storserbia, var en frykt for Østerriket-Ungarn. Når Gavrila drepte kongeparret, ga det grønt lys for et angrep. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 18. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2007 jepp, fikk med meg det meste av det der. Takk for uvurderlig vurdering. Hadde eksamen i dag, og presterte å glemme stort sett alt som har med balkan å gjøre, og jeg bytta og om på belgia og polen, så jeg sa at Tyskland måtte gjennom Belgia for å ta Russerne Fikk fire da, og er egentlig fornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå