Gå til innhold

kjøpe kamera, hvilket? flere valg?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha speilrefleks kamera, men litt usikker på hva jeg skal ha, har hørt d70s og d80 er bra kamera, men :

Hvis jeg har 4000-6000 å rutte med, hva ville dere valgt i mitt tilfelle?

eller hva hvis 5000-8000?

Har aldri brukt speilrefleks før pga økonomi, men har drevet med amatørfotografering med digitalkamera ^^

PS : er glad i macro bilder/bilder av dyr.. men linser blir vel kjøpt en annen gang

Så hvis noen kunne gitt link til ett par kameraer dere ville valgt i mitt tilfelle så hadde jeg blitt kjempeglad;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese litt lengre ned på siden så finner du fort ut at det er hundrevis av tråder ang Nikon D40/x, D80, Canon 400D, 30D m.fl. Du må nesten gjøre deg opp en mening for alle kameraene er gode, og ingen er i forumet vet hvilket kamera som passer akkurat deg. Nikon D40 får man nede i 4000 kr med kit-linse, og er det kameraet som gir mest valuta for pengene. Et perfekt nybegynner kamera for et stramt budsjett med andre ord. En ulempe er dårlig utvalg av AF-S linser, men 55-200mm VR er hvertfall en knall tele linse. Ser du vil ta makro bilder og det har jeg svært lite kunnskaper om.

Som nybegynner vil du ikke ha behov for noe bedre enn D40 eller 400D. Valget er ditt.. prøv dem i en butikk. Begynn med kit-linsa og føl behovet etter hvert.

Endret av moestue
Lenke til kommentar

Hvis makro er en svært viktig faktor, og prisen like så, så synes jeg det er på tide at noen anbefaler å kjøpe Olympus E-330. Den selges jo til ganske lave priser i disse dager, og er nok det idèelle kamera til den slags fotografering med sin avanserte live-view funksjon. Hvis motivene ikke er de aller minste insektene, så kommer du rimelig unna med et slikt kamera kombinert med Olympus egne 35mm/3,5 macro. Hvis du kjøper et E-330 kit og kombinerer det med nevnte makro-objektiv, bør det komme innenfor budsjettet på 8k.

Lenke til kommentar
Hvis makro er en svært viktig faktor, og prisen like så, så synes jeg det er på tide at noen anbefaler å kjøpe Olympus E-330. Den selges jo til ganske lave priser i disse dager, og er nok det idèelle kamera til den slags fotografering med sin avanserte live-view funksjon. Hvis motivene ikke er de aller minste insektene, så kommer du rimelig unna med et slikt kamera kombinert med Olympus egne 35mm/3,5 macro. Hvis du kjøper et E-330 kit og kombinerer det med nevnte makro-objektiv, bør det komme innenfor budsjettet på 8k.

8881407[/snapback]

Hvem har det på lager? Ifølge Prisguiden har ingen det inne... :hmm:

Lenke til kommentar

Det aner jeg ikke, men det er ikke så lenge siden Japan Photo hadde supertilbud i kundeavisen sin. Det må da være en av deres butikker som ikke har klart å selge ut lageret sitt, siden denne modellen langt fra er blitt en populær modell, uvisst av hvilke grunner.

Lenke til kommentar
Hæ, hva med denne pakken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=33246...BE-D2583A1CB52E

8882203[/snapback]

Slettes ikke et dårlig valg, for dette er modell fra Oly som jeg også liker skikkelig godt. Mitt forslag var ment som et alternativ hvis makro står veldig høyt på ønskelisten. Da kan man jo også kikke på de nye E-410/E-510, fordi live-view er utrolig nyttig når man fotograferer makro. Årsaken til at jeg i mitt forslag valgte E-330 i steden for de nyere modellene, er at da får trådstarter råd til makro-objektiv innenfor budsjettrammene.

Lenke til kommentar

Ja det er en jungel.

Med budsjettet til trådstarter, så er nok ikke Oly noe dårligt valg.

Men jeg vet med meg selv, satt vel en form for et budsjett jeg å, men det sprakk fort :D .

Har hatt de fleste i entrylevelen.

Med tanke på vilket jeg likte best var nok 30D, men det blir nok noe over budsjettet til trådstarter.

Noe jeg likte med olyen, lite og solid kamerahus nesten kompakt kamera med speilrefleks sine egenskaper.

Da jeg kjøpte D200, slutta jeg med å se meg over skuldra etter kamera hus ( nesten litt kjedeligt :D )

Lenke til kommentar
Ok, 350d med vanlig kit eller hva? kjenner noen med d50 og ser ikke så mye bra med det;)

gi gjerne URLS ;)

8888914[/snapback]

Jeg har D50. (Det er IKKE kameraet som gjør bildene gode. Opptikk spiller mer rolle, og kameramannen enda større rolle.)

Man finner dårlige bilder med 350D, bare let.

Sjekk linken i siggen min for eksempler på D50 bilder. Det ligger mange bilder på bildekritikken, og på foto.no (marius Olsen)

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe D50 når man får D40 til 4000 kr? D50 eller 350D koster neppe mindre enn 4 lapper.

8890053[/snapback]

Fordi objektivutvalget begrenser seg. Det er mindre.

Trådstarter: Hva ønsker du/liker du å fotografere? Kjøpe D50 hus, med kitobjektivet til D70s/D80/D200 vil holde til du finner ut hva du vil fotografere.

Lenke til kommentar

Jeg liker å ta bilder av dyr/blomster/natur og kanskje litt macro men ikke sååå viktig..

Og gjerne bilder av personer.

Har ikke no peiling på objektiver osv. og lurte da på om dere kunne gitt link til objektiv jeg kunne kjøpt(har erfart i butikker at enkelte prøver prakke på deg det dyreste dem har) ;)

Så hadde blitt veldig glad hvis noen tok seg noen minutter for å finne frem riktig produkt osv. ;)

Takk på forhånd;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...