Gå til innhold

Stor forskjell mellom Celeron D og Pentium D?

Anbefalte innlegg

nå har jeg en Intel Celeron D 3.33ghz 512kb 533mhzFSB LGA775

jeg merker at pc'en blir treig i enkelte spill, eller hvis jeg ser på film samtidig som jeg er på nettet.

vil jeg merke noen forskjell hvis jeg kjøper en Pentium D?

ellers har jeg 1gb DDR ram, og hovedkortet mitt støtter kun celeron og pentium prosessorer.

evt, kan dere anbefale en annen oppgradering? maks pris 1000kr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke gått for den. Jobb heller litt ekstra til å oppgradere HK, DDR2 RAM og en Core 2 Duo. Pentium D gir ikke nok kraft til komende spill.

Treghet trenger ikke nødvendigvis skyldes prosessor. Skjermkort og RAM spiller en del òg. Men jo, det vil vel lønne seg å ha flere kjerner, men sats på nyere teknologi, om du har muligheten.

Lenke til kommentar

jeg spiller for det meste gamle spill og simple strategispill som warcraft 3, anno 1602 og lignende. jeg spiller ikke med høy grafikk, så grafikkortet kan neppe være problemet.

jeg sjekka bruken av RAM under load, og det var på kun 300-400 mb, mens jeg har 1 gb ledig.

kun prosessoren som suger til det jeg gjør, og jeg vil ikke bytte ut halve pc'en min bare for å få litt mere spillglede. Så da lønner det seg med en Pentium D?

Lenke til kommentar

Da, så. om du er helt sikker på at du kun vil spille de spillene du snakker om, go for it! Men kan garantere at du vil få en enorm ytelsesøkning på å spare de pengere for å gå nytt. Keep it in mind.

Uansett, skjønner ikke hvorfor prosessoren din sliter. Jeg sitter på en Pentium III, og med litt mer RAM fungerer spill som Warcraft.

Edit: Et annet alternativ er å overklokke. Da du skal ta ut prosessoren likevel kan det ikke skade å gjøre et lite forsøk. Vet dog ikke om Celeron D er noe å overklokke eller om det er ytelse å hente.

Edit2: For å vise hvor mye en evt. oppgradering koster:

- Billigste Core 2 Duo (Her)

- Billigste hovedkort, med P35 (Her)

- Billigste PCIe skjermkort (Her)

- Billigste DDR2 RAM, 2GB (Her)

Ville ikke gått lavere enn E4300 på prosessor.

Hovedkort med Intels P35 brikkesett er det mest fremtidrettet du får idag.

Skjermkortet er nødvendig om du har et kort på AGP-grensesnittet. Nye hovedkort støtter kun PCIe. Hadde tatt en titt på nVidia sin 8-serie.

Du kan gjerne kjøpe 1GB DDR2 RAM, men du ser selv hvor billig 2GB er idag. Ville valgt moduler på 667Mhz (PC5300) hastighet eller høyere idag. Dette er mer fremtidrettet mot f.eks. et prosessorskifte.

Du kan også gå for et AMD-oppsett, som er billigere.

Dette var kun et forslag.

Endret av Tobye
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...