Gå til innhold

Handle på Amazon, spørsmål om pris, frakt og toll.

Anbefalte innlegg

Jeg var innom Outland på Østbanehallen og tittet på noen tegneserier for noen uker siden (Elfquest Archives). Fant ut at hver bok kostet 500 spenn.. WOW! Gikk på Amazon.com og der har de de for ca. 200kr ++stk (pluss minus noen kroner)...

Aldri handlet noe særlig utenlands over nett..

Jeg ser på disse..

Elfquest Archives Volume 1 32.99$ (eksklusiv frakt)

Elfquest Archives Volume 2 32.97$ (eksklusiv frakt)

og

Elfquest Archives Volume 3 32.99$ (eksklusiv frakt)

Hva blir da billigst (i forhold til toll og slike ting):

Handle de 1 og en og de blir sendt i 3 forskjellige pakker der frakten kommer på 8.98$ pr.stk?

Handle de samlet der totalen kommer på 98.95$ + frakt på 17.96$?

De har de og på Amazon.co.uk, men for rundt 80 spenn mer pr stk. Eller blir det billigere med toll og avgifter fra england?

Endret av Footy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bøker (og dermed tegneserier) er fritatt fra toll og mva. Derfor kan du trygt bestille disse fra Amazon.com. Da vil det også lønne seg å bestille dem samlet.

Det kan være at du bør betale litt ekstra for Expedited shipping, Standard shipping kan fort ta laaaaang tid.

Lenke til kommentar
de gangene jeg har bestilt fra amazon.com og amazon.uk,så har det kommet med posten,har vel kjøpt fra dem snart 20 ganger,alle gangene ble det levert av posten

8885166[/snapback]

Jeg bestilte noen bøker fra amazon.uk i vinter og ukene gikk uten at jeg fikk noen pakke. Etterhvert finner jeg ut at de har sendt med dhl og ikke posten. Fjøsnissene i dhl hadde jo selvfølgelig vært hjemme hos meg på dagtid (ingen hjemme på dagtid selvfølgelig!) uten å legge igjen lapp eller noe som helst. Pakken hadde altså værti Trondheim i nesten to uker før jeg fikk den!

Utrolig dårlig at dhl ikke legger igjen en lapp, ringer, sender mail eller gjør noe som helst for å komme i kontakt med meg!

Men tilbake til topic.. Bøker er momsfritt og ikke bruk standard shipping!! Du får ikke sporingsnummer og det kan ta alt fra 2-7 uker før pakken kommer. Jeg har erfart begge deler.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tilsier at tegneserier skal være fritatt for moms, selv om bøker er det. For at noe skal være fritatt for moms, må det ha et ISBN nummer, noe tegneseriealbum ofte ikke har. Det er dog ikke tilfelle her, da Elfquest-greie har et slikt nummer, men kan være greit å vite ved andre anledninger.

Heldigvis er ikke dette noe alle som tollbehandler pakker vet, så som regel går det igjennom, men jeg har ved to anledninger opplevd å måtte betale moms for tegneserier.

Lenke til kommentar
Forresten: Pass på at amazon sender med vanlig post, ikke andre speditører som DHL, UPS, FedEx o.l. De tar gebyr for fortolling selv om varen er toll- og momsfri.

8882176[/snapback]

Jeg vet amazon.co.uk noen ganger bruker DHL, jeg har ikke hørt noe fra dem fra siste bestilling og det er et par månder siden jeg fikk bestillingen. Skal en bestille en god del fra amazon.com og har god tid så er det jo mulig å bruke magnum.no og sjøfrakt der

Endret av pertm
Lenke til kommentar
Det er ingenting som tilsier at tegneserier skal være fritatt for moms, selv om bøker er det. For at noe skal være fritatt for moms, må det ha et ISBN nummer, noe tegneseriealbum ofte ikke har. Det er dog ikke tilfelle her, da Elfquest-greie har et slikt nummer, men kan være greit å vite ved andre anledninger.

Heldigvis er ikke dette noe alle som tollbehandler pakker vet, så som regel går det igjennom, men jeg har ved to anledninger opplevd å måtte betale moms for tegneserier.

8885524[/snapback]

Det er riktig at tegneserier strengt tatt ikke hører inn under mva-fritaket for bøker, men har til gode å bli (eller høre om at noen har blitt, med mindre det har vært sendt sammen med ting som er mva-belagt) ilagt mva, selv på ganske store/dyre bestillinger.

Da jeg en gang i tiden forhørte meg med fortollere angående dette var svaret at de brukte som tommelfingerregel (den gangen i hvert fall) at hvis noe hadde "kantet" rygg regnet de det som bok, og gadd uansett ikke se etter ISBN-#, men hvis det var heftet (stift i ryggen gjennom midten) så de an hvor stor forsendelsen var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...