Gå til innhold

Gaming PC til rundt 20-25 tusen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en ny maskin i slutten av August/begynnelsen av September og trenger litt hjelp med innkjøp av deler osv.

Den skal være fremtidsrettet og mulig å oppgradere om 1 års tid. Den kan være overklokkervennlig, men ikke nødvendig.

Ta i forbehold at denne skal kjøpes i August/September med deler som vil være ute ved den tid.

Jeg har en ubrukt Raptor X disk liggende som jeg tenkte jeg skulle kjøre i raid 0 med innkjøp av en til. Disse skal brukes som systemdisk og spill.

Skjerm, mus/tastatur og surround anlegg har jeg allerede, så det trengs ikke å taes med. Dere kan selfølgelig komme med et forslag til skjerm, så skal jeg tenke på det.

Maskin trenger ikke koste 25 tusen, men det er budsjettet jeg ligger på.

Hvis det er noe informasjon jeg har glemt å legge med i threaden eller noe dere lurer på, si ifra.

Jeg takker for alle innlegg og hjelp dere kan komme med.

3

2

1

Start posting!

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal bygge maskin selv. Man får heller ikke opp alle valg av deler på pcbyggern.

Noen som har noe forslag til en handlevogn her?

Vifter og kjøleløsninger er utenom prisen.

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Kabinett:

http://www.nzxt.com/products/zero/

https://prisguiden.no/product.php?productId=59257

Denne er stille og ganskje kjølig.

Minne:

2x 1 GB Minne med D9GMH brikker. (Som du kan klokke til PC8500)

Eg skal personlig kjøpe Dominator minne, men med Zero trenger du ikkje DHX (Kjøleribbene på Dominator) og kan heller gå for noen billigere Crucial minne.

Liste over brikker: http://ramlist.infinityx.nl/ddr2/

Tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=720962&st=0

Skjermkort:

8800 Ultra/GTX/GTS avhengig av hvor spillavhengig du er =P

Hovedkort:

Et P35 vis du ikkje skal kjøre SLI.

CPU:

Intel Q6600/Xeon 3210/E6600

Xeon: https://prisguiden.no/product.php?productId=63829

Core 2 Duo: https://prisguiden.no/product.php?productId=45527

Core 2 Quad: https://prisguiden.no/product.php?productId=59739

Firekjerne er jo morro, men litt unyttig for øyeblikket :D

CPU-Kjøler:

Nocura U12F/U9F

U12F kan bli litt tung kansje :/

U12F: https://prisguiden.no/product.php?productId=62385

U9F: https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

Lenke til kommentar

Her er en Intel Core 2 Duo-basert PC til ca 24 k

Stor vekt på hovedkort, dette bør virkelig holde i en god del år, bl.a. mulig for Quad Core.

Grafikkløsningen er jeg ikke helt sikker på, da jeg ikke er sikkert på hvordan SLI funker i praksis.

En blir vel nødt til å kjøre Windows Vista 64-bit for å få utnyttet all rammen.

Maskinen bør være overklokkingsvennlig etter min mening, selv om det er lenge siden jeg har klokket noen stasjonære PCer.

Just my 10 cents

http://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=sh...ngListId=473447

Varer i handlevognen

Antall Pris Totalt

Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM

Varenr.: 316738

Lagerstatus: 2 stk på lager 2150.00 2150.00

Seagate Barracuda ES 750GB SATA2 16MB 7200RPM

Varenr.: 325740

Lagerstatus: 30 stk på lager 2250.00 4500.00

ABIT IN9 32X-MAX WiFi, nForce-680i SLI, Socket-775,ATX,2xGbLAN,DDR2,2xPCI-Ex16

Varenr.: 329724

Lagerstatus: 100+ stk på lager 2499.00 2499.00

Antec Nine Hundred sort miditower, Vindu i sidepanelet (Uten Stømforsyning)

Varenr.: 332085

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 15 stk 2007-06-20 998.00 998.00

Corsair TWIN2X 6400C4DHX DDR2, 2048MB Kit w/two CL4 1GB Dimm's, E.P.P and DHX

Varenr.: 335237

Lagerstatus: Ikke på lager. Ubekreftet 10 stk 2007-06-22 1299.00 2598.00

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Varenr.: 322633

Lagerstatus: 100+ stk på lager 1950.00 1950.00

Asus GeForce 8800GTS 640MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I, Tv-Out, 320bit

Varenr.: 327485

Lagerstatus: 1 stk på lager 3499.00 6998.00

Thermaltake Toughpower 850W, Modulær, 8xSATA, ATX/EPS, 4xPCI-E, 20/24pin

Varenr.: 329026

Lagerstatus: 49 stk på lager 1519.00 1519.00

Zalman CNPS9500LED Ultra Quiet CPU Kjøler, Socket 478/775/754/939/940

Varenr.: 312473

Lagerstatus: 100+ stk på lager 439.00 439.00

Serial ATA cable 50 cm vinklet SATA/SATA2 (for 1 harddisk)

Varenr.: 300720

Lagerstatus: 1000+ stk på lager 80.00 240.00

Miljøgebyr: 0,00

Totalt: 23.891,00

Lenke til kommentar
Det er vel litt bortkastet å "planlegge" et kjøp som skal skje om 3 måneder. Det er jo umulig å vite hva prisene ligger på, samt hvilke nye komponenter som er tilgjengelig i Norge da.

8882834[/snapback]

Hva prisene ligger på om 3 måneder spiller vel egentlig ingen rolle. budsjettet mitt vil være det samme enten jeg kjøper nå eller om 3 måneder.

- punk.

Lenke til kommentar
Det er vel litt bortkastet å "planlegge" et kjøp som skal skje om 3 måneder. Det er jo umulig å vite hva prisene ligger på, samt hvilke nye komponenter som er tilgjengelig i Norge da.

8882834[/snapback]

Hva prisene ligger på om 3 måneder spiller vel egentlig ingen rolle. budsjettet mitt vil være det samme enten jeg kjøper nå eller om 3 måneder.

- punk.

8883447[/snapback]

Poenget er vel at om 3 måneder er det helt andre produkter som står på den lista til 25 lapper. Intel skal jo f.eks senke sine cpu'r 50% i slutten av juli f.eks q6600. Det betyr at om 3 måneder vil det stå en råere cpu på lista. AMD kommer jo med nye saker.

Er jo ikke godt å si nå hva som passer til en 25 lappers pc om 3 måneder + at om 3 måneder er det også kanskje lettere å si hva som er mere fremtidsrettet. 3 måneder i dataverden er LEEEEEEEEEENGE + at nå er vel prisene på ram oppover igjen som betyr at om 3 måneder for du kanskje ikke den råeste ram'n som ville blitt med på dagens liste.

Nei...vent minst 2,5 måneder og spør igjen. Ikke tenk på det nå for det vil ikke bli et reelt alternativ alikevel. (min mening i hvertfall)

Lenke til kommentar

Mitt forslag

CPU: Q6600

RAM: pc9600 4 gb.

HD: 1TB.

+raptor...

SKJERMKORT: 8800 ultra x 2

HK:Asus extreme striker

Skjerm:Samsung 21" LCD Syncmaster 215TW TCO03 Silver,1680x1050,8ms,VGA/DVI,1000:1

Kabinett:http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330891

Ikke alt skrevet så spesifikt, men dette er hvertfall et monster

strømforsyning: mist 1000w

Lenke til kommentar

25k uten skjerm? o0

Spør igjen når du faktisk skal HA beistet, er jo bare å plukke fra det som er på øverste hylle i september..

Og forresten: Jeg ville kanskje kjøpt et monster til 12000kr, og satt av 12000kr til senere oppgraderinger :)

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar
Nei...vent minst 2,5 måneder og spør igjen. Ikke tenk på det nå for det vil ikke bli et reelt alternativ alikevel. (min mening i hvertfall)

Ja, du har vel egentlig rett. Får se om jeg skal kjøpe PC nå i Juli eller vente litt til.

De 2 komponentene jeg er så veldig usikker på når jeg skal kjøpe ny PC er hovedkort og ram. Er så mange varianter av de og jeg vet ikke hva som vil passe bra sammen. Hva som er bra til overklokking. Hva som er stabilt og ikke stabilt. Alt annet har jeg ikke noe problemer med og finne deler av.

Vil det spille noen rolle om jeg kjøper meg ny PC nå eller vente et par måneder? Vanligvis så bruker jeg og kjøpe ny PC så ha den i 12 måneder ca, så oppgraderer jeg cpu/grafikkort (og ram hvis nødvendig). Men som regel så bruker det og komme ut ny hardware (hovedkort, annen socket) på høsten. Så jeg er veldig usikker på om det vil være dumt og kjøpe ny PC nå hvis jeg ikke vil ha muligheten til og oppgradere den igjen om 1 år som da vil holde i 1 år til som high-end gamerPC. Har gått bra med den maskinen jeg har nå. kjøpte den i Februar 2005, oppgraderte den i Februar 2006. Den er gullegod enda.

De forslagene til PC som er postet i denne threaden, er de noe og satse på hvis jeg skal kjøpe ny PC nå?

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Uansett hva du velger å gjøre punk20, hadde jeg ikke gjort en dritt før Intel kutter prisene sine. Og det var vel slutten av juli. Om vi rekker å se de i norske butikker i juli er jo en annen sak.

Å hvis du skal kjøpe nytt om 1 år igjen, så er det vel egentlig et fett om du kjøper i juli/august eller september/oktober.

Hadde situasjonen vært at du skulle hatt pc'n i minst 2 år før oppgradering, hadde jeg ventet til juletider. Mye nytt som er på vei, + at det er jo greit at barnesykdommer o.s.v har blitt silet bort ;)

Lenke til kommentar
jeg skal også kjøpe pc til høsten/vinter, og vet noen hva som kommer ut, og når?

vet at geforce 9000serien kommer neste halvår, og at en gang kommer 45NM CPUene, men når?

8890059[/snapback]

Også er spørsmålet om dagens hovedkort vil støtte disse nye cpuene.

- punk.

Lenke til kommentar
Intel Core 2 Quad (Yorkfield) CPU is expected to be released in Q3 and is expected to be based on a 45nm process. Yorkfield will be the successor to Kentsfield  and feature two 6MB L2 caches (one cache for two cores), making a total of 12MB L2 (2x6MB). Yorkfield is also expected to feature the 50 additional Penryn New Instructions (SSE4) and feature a clock speed of 3.46 to 3.73Ghz. Yorkfield will be paired with the Bearlake chipset family and will feature a 1333Mhz or 1066Mhz FSB speed.

Intel Core 2 Duo (Wolfdale) desktop CPU is expected to be released in Q3. Wolfdale is the Dual Core version of Yorkfield based on the Penryn core and featuring 6MB of shared L2 cache running on a 45nm process. Wolfdale is expected to feature clock speeds of up to 4Ghz and can run on a 1333Mhz or 1066Mhz FSB speed. The TDP of Wolfdale is expected to be 57W.

Men om dagens hk. støtter disse vet jeg ikke. Uansett disse skal jo komme 3. kvartal, altså ikke senere enn september? Med andre ord kan jo være like greit og vente på de da, eller til det kommer mere info om det trengs nytt hk. o.s.v

edit:

AMD Radeon R680 GPU is expected to be released in December, with availability in January 2008, and is expected to be based on a 55nm process. The R680 is the successor to the Radeon HD 2900 (R600) GPU and is expected to be based on an updated version of that architecture. R680 is expected to feature support for PCI Express 2 and will contain a hardware UVD engine.

nVidia GeForce 8900 (G81) is expected to be release in Q3. The featureset of this part is currently not known, although it is expected to feature higher clock speeds than it's predecessor the 8800 series

Fant ikke noe om 9000 serie

edit2: Kan jo være greit å få med sata3 hvis man først venter

Serial ATA 3 is expected to be introduced in Mid 2007, offering a data transfer twice as high as SATA 2, i.e. 600MB/s.
Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Har satt sammen en PC her beregnet til gaming. Er usikker på hvilket hovedkort, minne og kabinett. jeg skal kjøpe. Kan dere komme med forslag? Gå ut ifra at den ikke skal overklokkes, men kom gjerne med forslag til begge deler.

Handlevogn

Jeg har en ubrukt Raptor X disk liggende som jeg skal kjøre i raid 0. Hvordan ser maskin ut ellers?

Dette skal ikke nødvendigvis kjøpes før i juli/tidlig august.

- punk.

Endret av punk20
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...