rvenes Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Hehe... at det går ann. Før ulykka i 2003 var det vel? eller 2002? landa dei jo uten at dei viste kordan undersida såg ut, og når dei landa var det jo mange av disse bitene som var borte vekk. Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Elendig artikkel [GDI]Raptor.. Forresten. NASA sender vel ikke et romskip opp uten mulighet for å reparere eventuelle skader? Det ville jo ikke vært forsvarlig? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 Elendig artikkel [GDI]Raptor.. Forresten. NASA sender vel ikke et romskip opp uten mulighet for å reparere eventuelle skader? Det ville jo ikke vært forsvarlig? 9260926[/snapback] Nei, det gjør de ikke nå. Det var en av leksene de lærte etter Columbia-ulykken. Alle romfergene har med seg flere teknikker for å reparere varmesjoldet. Flere av disse ligger også lagret på ISS. De har 3 forskjellige teknikker for å reparere slike skader som dette hvis det blir sett på som et problem. Det er viktig å få med seg at dette ikke ER et problem enda, NASA ønsker å se nærmere på skaden imorgen, fordi bildene fra RPM ikke var spessielt gode. Cornel: Ja, romferger har kommet hjem med mye større skader en dette. I noen tilfeller har flere hele fliser falt av. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Sjokkoverskrift på TV2 Nyhetskanalen: BESETNINGEN MÅ BLI I ROMMET.... Er det mulig... Lenke til kommentar
MartinF Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Er det mulig sier jeg og.. De har vel ikke sett skikkelig på skaden enda? Endret 12. august 2007 av MartinF Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 (endret) Det er ikke annet en løgn... På pressekonferansen i går sa NASA at de var såpass trygg med skaden at hvis de av en eller annen grunn må ta en "nød-deorbit" (hvis de mister trykk i kabinen, eller at kjølesystemet slutter å fungere) så er romfergen klarert for det. Shannon sa også at det er usansynlig at de vil reparere skader, men at de for sikkerhets skyld ønsker å få mer info. Edit: Cornel: Sjekk NASA TV sin plan: http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/mission_schedule.html Tidspunktet varierer. De kaller det Mission Status Breifing. Ofte er den rundt midnatt norsk tid. Endret 12. august 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Når sånn ca er disse pressekonferansene? og kan man få sjå dei omigjen? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. august 2007 Forfatter Del Skrevet 12. august 2007 (endret) STS-118 - Endeavour - Dag 5 Dagen idag er satt av til fokuserte inspeksjoner. De skal bruke robotarmen med OBSS til å undersøke undersiden av vingen, hvor den nå omtalte skaden på noen kjeramiske fliser er. Dette er for å få et bedre bilde av selve skaden, og for å finne ut hvor dyp den er. Mission Management Team (MMT) har også sett på ytelsen til SSPTS (Spacestation to Shuttle Power Transfer System) som er ett av de nye systemene Endeavour har med seg opp. Dette systemet gjør at romfergen kan bruke strøm fra romstasjonen sine solcellepaneler. Dette systemet fungerer bra, og NASA har nå offisielt utvidet STS-118 fra 11 dager til 14 dager. Antall EVA'er blir også utvidet, så de nå gjennomføre 4 EVA'er. Bilder - Dag 5 Bilde av den mye omtalte "skaden" på Endeavor Bakerst på Endeavour sitt "Flight Deck" hvor robotarmen kontrolleres. Det var astronaut Barbra Morgan som hadde ansvaret for de fokuserte inspeksjonene. Endret 14. august 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 13. august 2007 Forfatter Del Skrevet 13. august 2007 (endret) STS-118 - Endeavour - Dag 6 - EVA2 EVA2 idag. Det er samme folk som hadde EVA1 som skal ha EVA2. Oppgavene idag er å bytte ut et ødelagt CMG (Controll Movement Gyroscope) fra ISS. Endeavour har med seg et nytt CMG på ESP3 platformen i lasterommet. Det ødelagte gyroskopet skal lagres midlertidig på romstasjonen sin ESP2, det skal taes med tilbake på jorden med Atlantis på oppdrag STS-122 senere i år. Ellers så er det endel overføring av forsyninger og andre reservedeler fra SpaceHAB-moduelen over til romstasjonen. Søppel og andre komponenter som ikke lenger trenges taes med tilbake til jorden. De skal blandt annet ta med seg de russiske datamaskinene som hadde trøbbel tilbake, for å se hvorfor de feilet. Bilder - Dag 6 Bilde av Dave Williams som fester det ødelagte CMG til ESP2. Det skal returneres til jorden på STS-122 Bilde tatt av Endeavour med jorden i bakgrunnen. Endret 15. august 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 hm, i framtida når dei ikkje har romfergene til å transportere søppelet nedigjen, kan dei ikkje da lage ein slags kapsel som dei stapper full i dritt og kobler fra og kaster den. Gjerne med rakettmotorer som styrer den mot jorda, slik at den brenner opp på veg ned? Bra kildesortering! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. august 2007 Forfatter Del Skrevet 14. august 2007 (endret) STS-118 - Endeavour - Dag 7 Dag 7 kommer til å være en relativt rolig dag. Planen idag er å bruke romstasjonen som robotarm (SSRMS) til å plukke ut ESP3 fra Endeavour sitt lasterom, og montere det på romstasjonen sin P3 truss. De trenger ikke noen EVA for å gjøre dette, da monteringsmekanismene er automatiske. ESP3 inneholder flere utvendige reservedeler til romstasjonen. Ellers fortsetter de med å overføre utstyr mellom SpaceHAB og ISS. NASA skal også bestemme seg for om de trenger å reparere varmesjoldet på Endeavour. Per dags dato er Endeavour klarert til å komme hjem uten å reparere noe, men mulig at NASA ønsker å reparere for å trene på prosedyren. Hvis de må reparere så er det mulig at de utvider oppdraget med enda flere dager. Dette har de mulighet til med SSPTS. Astronaut Tracy Caldwell har også bursdag idag! Må være et bra sted å feire bursdagen! Bilder - Dag 7 ESP3 løftes ut av lasterommet. Romstasjonen sin arm (SSRMS) tar over ESP3 fra romfergen sin arm. ESP3 skal festes til P3 truss. Endret 16. august 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 hm, i framtida når dei ikkje har romfergene til å transportere søppelet nedigjen, kan dei ikkje da lage ein slags kapsel som dei stapper full i dritt og kobler fra og kaster den. Gjerne med rakettmotorer som styrer den mot jorda, slik at den brenner opp på veg ned? Bra kildesortering! 9274556[/snapback] Eller sende boss mot solen? Det gjør nok minimal skade Eneste er at hvis det foregår lenge nok, så tømmer vi vår egen klode for nødvendige stoffer... Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 hm, i framtida når dei ikkje har romfergene til å transportere søppelet nedigjen, kan dei ikkje da lage ein slags kapsel som dei stapper full i dritt og kobler fra og kaster den. Gjerne med rakettmotorer som styrer den mot jorda, slik at den brenner opp på veg ned? Bra kildesortering! 9274556[/snapback] Dette er faktisk i bruk allerede. De russiske Progress-forsyningsskipene blir skutt opp til ISS med jevne mellomrom. Etter at alt av forsyninger og f. eks brev fra familiene til mannskapet, blir Progress lastet opp med søppel og avfall. Progress-skipet er koblet til i noen måneder og mer og mer søppel blir lastet ombord. En liten stund før neste Progress skytes opp, dokker den gamle fra ISS og utfører deorbit-burn, som sender fartøyet mot en bratt og destruktiv reentry. Progress ser akkurat ut som en Soyuz, men "descent-module" fra Souyuz er byttet ut med en drivstoff-tank. I januar kommer også Europa på banen med ESAs eget ATV (Automated Transfer Vehicle) som vil ha samme oppgave som Progress, men det har tre ganger så mye plass. En ATV vil bli skutt opp hvert år. Atv vil møte samme skjebne som Progress etter utført oppdrag. Første ATV har fått navnet Jules Verne. Om noen år vil også Japan komme på banen med eget forsyningsfartøy. Tilbake til Endeavour. Det er nå snakk om å kanskje utvide STS-118 til 18 eller 19 dager, ettersom SSPTS fungerer såpass utmerket. Det kan imidlertid dukke opp andre systemer som ikke har like mye lyst til å være oppe så lenge, og man ser også på hva slags utslag en eventuell utvidelse vil ha på forberedelsene til STS-123, Endeavours neste oppdrag. En slik utvidelse vil også begrense kravene til landingen, blant annet kan ikke crosswind være på mer enn 12 knop, istedet for de vanlige 15 knop. Dette er fordi NASA mener Scott Kelly kanskje ikke er like på topp etter nesten tre uker i rommet, istedet for de normale to. Utvidelsen, om den blir vedtatt, vil gjøre STS-118 til det lengste oppdraget med romfergen noen sinne. Nåværende rekord innehas av STS-80 med Columbia i 1996. Denne ferden varte i nesten 18 dager. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Ang bildene i post 128.. Jeg ser de har med seg duct-tape i ferga. Jeg regner med at det er den de skal bruke til å reparere de ødelagte flisene? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Ang bildene i post 128.. Jeg ser de har med seg duct-tape i ferga. Jeg regner med at det er den de skal bruke til å reparere de ødelagte flisene? 9284321[/snapback] If you cant fix it with duct-tape, you haven't used enough! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 (endret) STS-118 - Endeavour - Dag 8 - EVA3 Ny EVA-dag på romstasjonen. Det er Mastracchio og Andreson som skal gjennomføre dagens EVA. Det som står på programmet er å flytte to CETA traller (Crew Equipment Transport Aid), gjøre P6 solcellesegmentet klart til å bli flyttet på neste oppdrag (STS-120), samt ta noen eksprimenter som er montert utenpå romstasjonen (MISSE), pakke de sammen, og ta de med inn. Disse skal returneres i romfergen sin SpaceHAB modul. Ellers så sa John Shannon på pressekonferansen i går at de er optimistiske angående å slippe å reparere skaldene på flisene, men de må kjøre litt flere tester for å verifisere at modellene de bruker er riktige. En avgjørelse kommer imorgen. Bilder - Dag 8 Flytting av CETA-carts under EVA3 Her jobbes det med å flytte en S-Band antenne fra P6 truss til P1 Endret 16. august 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Kva faen skjer? Dei snakker om skader på ein hanske...sånn eva hanske? ikkje bra! Det er jo snodig at ikkje vg/dagbladet har snappa det opp.. Endret 15. august 2007 av Cornel Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Kva faen skjer? Dei snakker om skader på ein hanske...sånn eva hanske? ikkje bra! 9289840[/snapback] Det er en ny sikkhetsprosedyre som ble satt i verks etter STS-116, hvis det blir skade på en hanske så må han det gjelder avbryte EVA. Det er FLERE lag på en hanske, og skaden er bare i ytterste lag. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Det er jo snodig at ikkje vg/dagbladet har snappa det opp.. 9289840[/snapback] Hadde de gjordt det så hadde de vel dratt opp eksempler på hva som skjer med mennesker i totalt vakum og snakka om hvor kaldt og farlig det er der ute Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. august 2007 Forfatter Del Skrevet 16. august 2007 (endret) STS-118 - Endeavour - Dag 9 Veldig rolig dag der oppe. Det er mest overføring av forsyninger, samt å forberede seg til en eventuell EVA for å reparere den skadede flisen under romfergen. De har enda ikke bestemt seg for om de ønsker å gjøre dette. En avgjørelse er ventet å komme i kveld. Ellers har Barbra Morgan hatt endel undervisning idag, pressekonferanser, samt svare på spørsmål for skoleelever. Bilder - Dag 9 Dave Williams forbereder en romdrakt. Barbera Morgan og Alvin Drew under en media-event. Endret 19. august 2007 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå