Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-118

HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nyheter om oppskytningen av STS-118:

På grunn av problemene som var med lekasjen så ligger de omtrent 8 timer etter skjema. NASA har idag bestemt seg for å utsette oppskytningen 24 timer.

Ny tid for oppskytning blir da: 8. august klokken 18:36 (EDT)

Omregnt til norsk tid blir dette: 9. august klokken 00:36

Lenke til kommentar

Tar også med et bilde av STS-118 astronautene som ankommer KSC for oppskytningen.

07pd2162-m.jpg

Nedtellingen skal etter planen begynne imorgen natt norsk tid.

Venter også på et offisielt værvarsel for oppskytningen, en ting er sikker. Det kommer til å være en "dynamisk" situasjon, noe som er typisk for Florida på ettermiddagen om sommeren.

Lenke til kommentar
Hva er oppdraget til denne, og når er ETA?

9208682[/snapback]

http://www.nasa.gov/mission_pages/phoenix/main/index.html

26. mai 2008 er det siste ETA for Maris jeg har hørt...

9208700[/snapback]

Takker ;)

Jeg er forresten imponert med treffsikkerheten til disse rakettene :D selv med mange millioner kilometer, klarer de å treffe, ikke bare planeten, men riktig punkt på den :p

Jeg så på Discovery Channel eller noe lignenede. Og det er med så god treffsikkerhet, at det kan sammenlignes med å kaste en basketball fra Los Angeles, og treeffe kurven i New York, UTEN å være ani ringen! (rett i nettet)

Selvfølgelig kan de styre raketten litt, og de trenger jo ikke å tenke på skiftende vinder osv. i rommet, men allikevel :thumbup:

Lenke til kommentar

Er det så vanskelig da? Det er vel bare å regne ut matchende tangenter i Low Earth Orbit og Hohmann Transfer Orbit for å finne koordinater for Trans-Martian Orbit Insertion også fyre av rakettmotorene lenge nok til å skifte bane (noe sånt som 3800m/s delta-V hvis jeg ikke husker helt riv ruskende galt).

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

Det er nå 2 dager, 5 timer og 28 minutter til oppskytningen.

Nedtellingsklokken er på T-27 timer. Og er etter planen stoppet (planed hold)

Alt er bra ut på Endeavour. De driver nå prosessen med å fylle tankene i romfergen sitt PRDS system (Power Reactant Distribution System). Dette er tanker hvor romfergen har flytende hydrogen og oksygen til brenselcellene. Brenselcellene brukes til å produsere strøm i verdensrommet.

Værvarslet for onsdag ser bra ut, iallefall for denne tiden på året i Florida. Dere må ta det med en klype salt... :)

For oppskytning på onsdag er det for øyeblikket 70% sjans for at været er bra nok.

Blir oppskytningen utsatt 24 timer til torsdag er sjansen 70%, og hvis de må vente 48 timer til fredag så går det opp til 80%.

Edit:

07pd2183-m.jpg

Dagene før oppskytningen bruker astronautene til å trene. Her er et bilde av kommandør Scott Kelly på vei ut av STA (Shuttle Trainer Aircraft) Dette er et kraftig modifisert Gulstream jetfly som de bruker for å trene på landingen med romfergen.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

En ny oppdatering:

Det er nå 1 dag, 3 timer og 25 minutter til oppskytningen.

Nedtellingsklokken står på T-11 timer, og er etter planen stoppet (planed hold)

Alt er så langt i rute på med Endeavour, neste aktivitet som kommer iløpet av ettermiddagen er å trekke tilbake RSS (Rotating Service Structure). Dette den delen av oppskytningsrampen som beskytter romfergen for vær og vind. Etter det så er det kun siste forberedelser i kabinen som står igjen.

Etter planen skal de begynne å fylle den store eksterne tanken med over 1 million liter flytende oksygen og hydrogen utpå dagen imorgen norsk tid... Kommer selvsagt tilbake med oppdateringer.

Ellers så har NASA kommet med et nytt værvarsel for morgendagen, og sjansen for at det blir en oppskytning imorgen har nå økt til 80%.

Til slutt:

Hvis noen av dere vil følge oppskytningen LIVE på nettet så er dette linken til NASA TV:

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Edit:

Bilde fra Kenedy Space Center:

07pd2228-m.jpg

RSS er rotert bort fra romfergen, og Endeavour er opplyst av flomlys på oppskytningsrampen

07pd2225-m.jpg

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Da har de begynt å fylle drivstoff i den store eksterne tanken.

Tidligere idag ble Endeavour sine brenselceller aktivert, og de fungerer som de skal.

Alt er ok ut så langt. Værvarslet sier fremdeles at det er 80% sjans for oppskytning.

Jeg skal på Rolling Stones konsert nå, men er nok hjemme igjen før oppskytningen.

For Live oppdateringer i nedtellingen anbefaler jeg nettsiden NASASpaceflight.com:

http://www.nasaspaceflight.com

Oppskytningen sendes også live på NASA TV

Lenke til kommentar

Heisann fra meg!

Blir ikke mange oppdateringene fra meg i kveld da jeg er i England for oyeblikket (merk mangelen paa enkelte bokstaver)

Naa er ihvertfall alle astronautene inne i Endeavour. Veldig fint aa se Barbara Morgan gaa ombord og finne seg til rette, 21 og et halvt aar etter hun saa Christa McAuliffe skytes opp (Morgan var Christas backup).

Sistemann ombord var MS2 Rick Mastracchio, og han har naa funnet plassen sin og utfoerer comm-checks.

Go for launch Endeavour!!

Lenke til kommentar

Noke sprell med den luka deira nå, dei har no 2 teknikere inni romferga for å sett at den virklig er lukket og at det bare er mikrobryterene som fucker opp...

Dei skal naturligvis sleppe teknikerene utigjen før launch.

Edit:

Link til oversikt over når man kan sjå ISS og Romferga fra Oslo.

http://spaceflight1.nasa.gov/realdata/sigh...=None&city=Oslo

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...