Gå til innhold

Tips til dyrebilder i skumring/natt

Anbefalte innlegg

Jeg er temmelig ny på omerådet og hadde tenkt meg å begynne med å ta litt naturbilder. Bor ute i gokk og oppe i skogen her er det en perfekt eng hvor det vrimler av elg og rådyr. Så jeg tok med meg mitt EOS 400 og Tamron F/4-5.6 70-300 objektiv og vandret opp i skauen i natt. En flott sommernatt med mer enn nok lys....trodde jeg. Måtte opp i ISO 1600 og alt for lav lukkerhastighet for å få noe som lignet anstendig belysning. Resultatet ble temmelig begredelig som eksemplet under viser.

elg.jpg

Grusomt mye støy og å kalle det skarpt er en forbrytelse. Og dette var det beste siden disse to rakkerne lot meg komme temmelig nært innpå. De var hele tiden klar over min tilstedeværelse siden jeg sto fullstendig eksponert. Jeg brukte også stativ og selvutløser, så ingen kamerarystelser fra meg heller.

Er det noen tips folk kan gi? Er redd eneste håp er bedre optikk. For jeg VET det jeg har er billig ræl. Men telelinser med bedre lysfølsomhet (F2.8) koster jo fra 20-30.000!! Er jo lysår unna mitt budsjett. Så er det noe håp, eller må jeg bare glemme dyrefotografering i skumringen?

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er like amatør som deg så tok meg et forsøk på å redigere litt. Det var ikke mye som skulle til. Litt endringer i levels så fargene ble litt lysere. Endra i curves så jeg fikk vekk rødfargen og tok en "sharpen" for å gjøre et forsøk på å få det litt skapere.

Du har vel ikke Photoshop eller noe? Det kan hvertfall være en mulighet til å redde litt av bilde. Det er mye du kan gjøre i ettertid =)

Kjedeligt og ha lang lukkertid og som du sikkert har merket siden dyr beveger seg. Ser det på bilde at du har en litt høy lukkertid ( 1/20 ) som du selv sier, men blenderen er jo på f/5.6. Skal du ikke klare og presse den litt mer opp? :o

Du kan jo endre eksponeringen også ( tror jeg ) og få noe lysere bilder. Gå opp et eller to steg. Er vel verdt et forsøk.

post-79591-1182082605_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Heisann, takk for svar.

Joda, jeg har Photoshop, og jeg har fikset opp bildet noe (også det jeg la ut). Men det var mest for å demostrere støy og uskarphet jeg la ut mest mulig ubehandlet. Din versjon er uansett meget mye bedre, så det er mye å hente på redigering =P

Men når jeg prøvde å gå ned på ISO, ble selv 800 så mørkt at det ikke var mye å fikse på. Med å presse blenderen "opp" mener du vel å gå ned på f/4. Dette går desverre ikke på full tele. på på rundt 70mm. Prøvde meg med å øke eksponeringen på max +, men det ble faktisk ingen forskjell av det jeg kunne se.

Kan også legge til at jeg under hele fotosesjonen ikke fikk en eneste fokuslås, noe jeg syntes var merkelig.

Lenke til kommentar

Hei du,

Du kan jo prøve å skyte i RAW i ISO800 med - 1/3 eller - 2/3 på +/--instillingen. Dette vil helt riktig gjøre bildet litt mørkere, nettopp fordi vi ber om det. Og dermed blir lukkertiden litt kortere. Med RAW skal det være litt ekstra å hente ut slik at du kan lyse det tilsvarende opp i etterkant.. Så da kan det være at du får til noe som er akseptabelt med det utstyret du har.

Evt kan du prøve å møte opp når det er litt lysere ute. Kanskje de dukker opp i nok lys til at du slipper unna med ISO400?

Den siste muligheten er jo ny optikk. Denne f/4-telezoom til 300mm til under 10 laken. Eller denne 2.8f til 200mm. Om jeg kan forstår dette rett, så vil du få sånn ca 7mpx om du cropper 200mm til det samme utsnittet som du ville ha fått på en 300mm. Og det er kanskje brukbart? (Om jeg tar feil, så må folk med bedre peil plukke mine forslag fra hverandre)

Ser forresten kult ut å dele jorde med elg midt på natta!

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Ja, det var ganske kult å sitte der. Var også ei elgku der med to kalver, men hun var for langt unna til at det ble noe særlig til bilder. Rådyr (dådyr?) hoppet rundt der også.

Og jeg tok alle bildene i i RAW.

Og ikke noe poeng å komme tidligere, for det ville ikke vært noe lysere da. Det var faktisk veldig lyst klokka to på natta her oppe i nord (trøndelag), så derfor ble jeg som sagt overrasket over hvor mørk bildene ble.

Jeg skjønte ikke helt dette med å senke eksponeringen for å få lavere lukkerhatstighet. Er det ikke bare å senke den manuelt? Tok jo bilder i 1/30, 1/60, 1/100 bare for å teste, men ble bekkmørkt.

Er nok redd for at eneste løsning er bedre optikk. Noe jeg jo egentlig var inneforstått med hele tiden.

Jeg regner med at f2.8 vil være en enorm forskjell fra 4-5.6 og være godt nok til dette formålet?

Den 200mm linsa jpsalvesen anbefaler er nok noe av det jeg trenger, men overhodet ikke har råd til på dette tidspunk. Og den er jo bare 200mm også. og jeg synes selv 300mm blir for lite. Telekonverter er jo en løsning, men da er jeg jo oppe i f4 igjen da konverteren stjeler mye lys. Så får nok legge denne delen av nyervervende hobby på hylla. Synd, for det var gøy.

Endret av Tommelom
Lenke til kommentar

Dette med +/- er bare fordi jeg stort sett skyter i A-modus :)

Sånn tenkte jeg: Du skjøt jo ISO1600 1/20-sek. Om du skjøt et i ISO800 1/30-sek og justerte etterpå, så kan det være at det ble litt penere/skarpere enn det i ISO1600? Vedda altså på at justeringen i programvare gir mindre støy enn å øke spenningen på sensoren.. Men dette er det jo uansett enkelt å gjøre praktiske forsøk på uten å gå i skauen!

EDIT: Jeg må ta dop uten å skjønne at jeg gjør det. Såklart skulle du tatt ISO800 i 1/20-sek det også. Muligens 1/15-sek om de sto stille nok.

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Canon EF 200mm f/2.8L II USM - 6500kr

Hvis du hadde brukt denne i situasjonen du var i så måtte du ha beskjært mer på bildet i ettertid, men siden det ville vært mindre støy i bildet så hadde det nok tålt det.

Canon EOS 30D - 8800kr

På denne går ISO til 3200 og etter det jeg har lest så er vel støyen "en blenderåpning" bedre enn 350D/400D (30D på ISO 1600 gir omtrent like mengde støy som 400D på ISO 800)

Lenke til kommentar

Jeg brukte som sagt stativ, men det var ikke et "skikkelig" et. SKal kjøpe noe langt bedre, og HØYERE. Kulehode har jeg også fått med meg er ganske praktisk. Etter mye streving i natt med å få det eksakte utsnittet jeg ville, så skjønner jeg hvorfor.

SKal gi det en sjanse til og prøve med enda lavere lukkerhastigheter. Det er jo tross alt ikke mange og bråe beveglser der de går og gresser. Skal se om jeg stikker opp til uka og kanskje bygger meg et skjul nærmere der de holder til.

Blir det ikke perfekte bilder, så har jeg iallefall gleden av å skue skogens konge og kanskje noen av hans undersåtter.

Skal også få skodd meg bedre. Joggsko er ikke å anbefale =P Var mye dugg i gresset så jeg ble fort temmelig blaut. Men det som verre var er at det ble mye dugg på kameraet også som så ut til å bli dratt inn i linsa når jeg zoomet inn og ut. Er dett bekymringsverdig, eller skal EOS400, og objektivet, tåle såpass selv om det ikke er værbestanding? Noe jeg tipper nevnte 30D er?

Blir ikke noe nytt kamerakjøp på meg med det første. Har jo nettopp kjøpt dette. Får se åssen hobbyen utvikler seg. Blir jeg helfrelst, kan det jo bli aktuelt med en oppgradering. Men på dette stadiet tror jeg nok bedre optikk er løsningen (etter hvert).

Takker uansett alle for svar. Jeg lærer nye ting hele tiden. Og selv om elgbildet ikke teknisk ble all verden, så er det jo gøy å allerede ha fått tatt bilde av ville dyr første natta jeg er ute.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i at til dette formålet er utstyret mer prekært enn de fleste andre fotosjangrer. Tok meg nok vann langt over husmønet når jeg tenkte å ta nattbilder med det utstyret jeg har nå. Da får jeg en en tåre eller tusen i øyekroken når jeg ser egenskapene til EOS-1D Mark III i mørket på ISO6400!! Så ut som lyse dagen og ikke mye synlig støy av det jeg kunne se. Noe bedre optikk også skulle jeg tro. *SUKK*

Eia var jeg lottomilljonær.....

Klær ordner seg alltids. Har jo det som trengs, bare jeg benytter det. Tålmodighet har jeg når det dreier seg om noe jeg liker. Ikke noe problem å sitte ute i skauen i noen timer midt på natta når jeg vet sjangsen for at noe dukker opp er relativt stor. Og ikke FRYSER.

Noe annet jeg lurte på. Om jeg skaffer et objektiv med blender opp i 2.8, vil ikke dybdeskarpheten bli ekstremt liten med full blender? Slik at jeg ikke får en hel elg i fokus, men bare geviret?

Lenke til kommentar
Noe annet jeg lurte på. Om jeg skaffer et objektiv med blender opp i 2.8, vil ikke dybdeskarpheten bli ekstremt liten med full blender? Slik at jeg ikke får en hel elg i fokus, men bare geviret?

8890456[/snapback]

Hvor liten dybdeskarphet du får bestemmes av brennvidde, blender og avstand til motivet, så du har nok rett i at f/2,8 kan gi litt for liten dybdeskarphet i mange tilfeller. Det er derfor ikke altid at du får så mye med i skarphetsplanet som du ønsker. Likevel vil det ofte være nok, men det avhenger av hvilken avstand du jobber fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...