Gå til innhold

d40 -objektiv anbefaling

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal på ferie til Rajasthan, og jeg tenker å skaffe meg et objektiv som passer bra for ferien.

Rajasthan er et område i india som i hovedsk består av ørkenlandskap. Det er mange fort og slott der, som jeg kommer til å ta bilder av. i tillegg bruker menneskene veldig sterke farger, som står i stert kontrast til landskapet.

noen eksempler kan ses her og mange kan ses her.

Siden jeg har kjøpt et d40, så skjønner dere sikkert at jeg er forholdsvis amatør og at jeg ikke har verdens største budsjett :)

fint om dere kan komme med noen forslag .

på forhånd takk- :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg en skikkelig vidvinkel for bilder som dette (som riktignok er tatt med kitobjektiv):

http://farm1.static.flickr.com/60/24134407...8a0e930.jpg?v=0

Når det er store landskap og fargerike mennesker, og man vil ha med begge deler, fungerer vidvinkel utmerket. Til D40 er det Sigma 10-20 HSM som gjelder, siden Nikons 12-24 nok er prismessig utenfor rekkevidde.

Suppler med en ok og billig telezoom som Nikkor 55-200 AF-S (VR om du har råd), så er du klar.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Sigma 10-20 i tillegg til Nikon 55-200 VR er et godt forslag, men du må da regne med å skifte objektiv titt og ofte. I omgivelser med mye støv etc (som det sikkert er i Rajastan) er det lett for å få støv på sensor. Hvis du skal unngå dette kan du kjøpe ett objektiv som dekker de mest brukte brennvidder.

Eks:

1.Nikon 18-200 VR (koster omtrent det samme som begge objektivene som er nevnt over).

2.Tamron 18-250 (nytt objektiv som har fått brukbare kritiker, billigere enn Nikon 18-200 VR, men uten billedstabilisering)

Ulempen med begge disse er dårligere optisk kvalitet på samme brennvidder som 10-20 og 55-200 VR. Du må velge mellom bekvemmlighet vs billedkvalitet, vanskelig valg.

Lenke til kommentar

jeg bestiller den nå (om det er den som er kompatibel med d40, fint om dere svarer på det :)), så ser jeg om jeg tar meg råd til 10-20 før jeg drar...sparer tross alt 1500 på å kjøpe fra usa, så jeg skal nok klare å ta meg råd til 10-20 før jeg drar. skal ikke dra før etter fellesferien, så jeg har tid nok til å dvele over det ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...