Gå til innhold

5 ting vi hater med iPhone

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et OS er fullverdig når det kan sammenlignes med et som kjører på en PC.

8924518[/snapback]

Hvordan kan du kalle operativsystemet på iPhone for fullverdig når du er begrenset til å bruke de preinstallerte programmene, og ikke engang har tilgang på et shell? :) Operativsystemet på iPhone er like nedstrippet som andre mobil-OS, noe annet er bare markedsførings-mambojambo.

8924594[/snapback]

OSer er sperret for tredjeparts programmer ja, forreløpig.

Men Apple har sakt de kommer med rullende oppdateringer og tilleggsprogrammer.

Og hvordan kan DU vite at OSX på iPhone er like nedstrippet som andre mobil OS.

All informasjon tyder på det motsatte, både fra Apple og nøytrale kilder.

8924763[/snapback]

1. De lar deg ikke installere 3djeparts-applikasjoner.

2. Den kjører ikke de samme programmer som en default OS X-installasjon gjør (unntatt en tydelig nedstrippet Safari)

3. Den har (åpenbart) ikke de samme hardwaredriverne som en default OS X-installasjon har, og det er meget usannsynlig at de tillater andre å skrive nye drivere.

Noe stort mer enn dette vet vi ikke, med unntak av hva Steve Jobs sier, og han har ikke sagt mye. Gitt de tre tingene vi vet, hva er det som tilsier at OSet ikke er nedstrippet, og hva er det som tyder på at det er nedstrippet (til beinet)?

Gitt det vi har sett, er det helt plausibelt at det er basert på Darwin-kjernen, mens alle userspace-applikasjoner er skrevet på nytt. Dermed kan Jobs si at den er basert på OS X (i hvert fall på Darwin), samtidig som de i praksis får skrevet hele greien på nytt. En ren, umodifisert OS X vil aldri klare å kjøre på en iPhone, både på grunn av UI på den lille skjermen, drivere og den svake prosessoren.

Å putte OS X på iPhone uten radikale omskrivninger og forandringer (til det punkt der det i praksis ikke lenger er OS X) vil bli en total fiasko, OSet strippes på mange ulike felt før det i det hele tatt er mulig å få den ned på en mobil, og det er vesentlig mer hensiktsmessig (og billigere) å skrive det om fra bunn og bare beholde Darwin.

Lenke til kommentar

Sitert fra Walt Mossberg

“This is the next level or elevation of the cellphone,” he said of the iPhone. “Not because it’s better or necessarily better than your Blackberry … but this runs a real computer operating system” and therefore can offer full-featured e-mail software on the go.

Det er det utsagnet jeg baserer meg på.

Selvfølgelig er ikke OSX rett fra Macen installert på iPhone. Det er snakk om kjernefunksjonene som Cocoa, Core Animation, Strømsparingsfunksjoner, WiFi Nettverksadministrering osv. Det er det som gjør det mulig å lage applikasjoner med desktop kvalitet til iPhone.

Igjen, eneste argumentet mot iPhone er at en ikke kan skrive tredjeparts programmer til den. Finn på noe annen å kritisere den med already.

Lenke til kommentar
Du vet godt hva jeg mener med sammenlignbar.

8924908[/snapback]

Nei. Det vet jeg absolutt ikke. iPhones OS er ikke sammenlignbar med et PC OS uansett hva du sier.

Symbian OS er faktisk ikke nedstrippet i det hele tatt, det er et OS som er bygd opp fra grunnen av.

Windows mobile er også bygd opp i fra grunnen av. Men ettersom jeg skjønner er derimot iPhones OS et nedstrippet OS.

Sannsynligheten er svært stor for at iPhones OS er mye mindre fullverdig OS enn Symbian. Symbian kjører på en haug ulik hardware, iPhones kommer sannsynligvis bare til å kjøre på en enkelt hardware konfigurasjon.

Bare det å kunne kjøre ikke sandboxed programvare på de andre OSene du nevner gir dem mye mer status som fullverdige OS enn iPhone.

Ville du kalt windows fullverdig om du bare kunne kjøre kabal, notepad, wordpad, internet explorer og det andre crapet som følger med?

Lenke til kommentar
Igjen, eneste argumentet mot iPhone er at en ikke kan skrive tredjeparts programmer til den. Finn på noe annen å kritisere den med already.

8924984[/snapback]

I mine øyne er mangel på tredjepartsprogrammvare mer enn nok til at jeg (og de fleste andre som liker smarttelefoner vil jeg tro) holder sg unna. Og det er vel stort sett smarttelefonfolket som er villig til å bla opp såpass mange tusen?
Lenke til kommentar
Sitert fra Walt Mossberg

“This is the next level or elevation of the cellphone,” he said of the iPhone. “Not because it’s better or necessarily better than your Blackberry … but this runs a real computer operating system” and therefore can offer full-featured e-mail software on the go.

8924984[/snapback]

For å være helt ærlig viser det bare at denne Walt Mossberg egentlig ikke har så veldig peiling på dette. Også den påstanden er egentlig bare vissvass. Forøvrig tviler jeg også på at han har kvalifisert utdanning til å vite hva et OS er.

Mr. Mossberg has been a reporter and editor at the Journal since 1970. He is based in the Journal's Washington, D.C., office, where he spent 18 years covering national and international affairs before turning his attention to technology. He holds degrees from Brandeis University and the Columbia University Graduate School of Journalism

Så vidt jeg kan se er han bare en journalist som etterhvert har blitt interesert i teknologi, tviler sterkt på at han faglig kompetanse på dette området.

Og før du sier noe, jeg har flere års utdanning innen IT, og har tatt et 6 vekttallskurs som heter "Operativsystemer".

Til slutt: Det at telefonen støtter "full featured" email betyr sannsynligvis bare at den støtter HTML-epost. Forøvrig så har e-post støtte nix og nada med operativsystem å gjøre. Det har med applikasjonsprogramvare å gjøre. Et hvilket OS som har TCP-IP støtte, samt grafisk brukergrensesnitt kan ha "full e-post støtte" dersom det skrives en e-post applikasjon som gir denne støtten. Som sagt OSet har nix og nada med e-post støtte å gjøre, og viser at Mossbergs påstand ikke henger på greip.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Har eiet og brukt det meste av Smarttelefoner. Symbian, Windows Mobile. Jeg vet godt hva de har å tilby av tredjepartsprogrammer. Du leker med det kansje i en uke, så gir du F.

Sier meg enig med andre om at iPhone egentlig ikke kan sammenlignes med Smartphones. Det er en high end forbrukermobil med nettleser og MP3 støtte med unik enkelthet og GUI. Hvis du er en tecknofreak, få deg en N95. Vil du bruke telefonen din til noe fornuftig, er Apple mer inne på noe. (Ja, jeg sa fornuftig!)

Studerer selv IT, å ha tatt/vært tilstede under et kurs som heter Operativsystemer klassifiserer til så mye som ingenting.

Lenke til kommentar
Har eiet og brukt det meste av Smarttelefoner. Symbian, Windows Mobile. Jeg vet godt hva de har å tilby av tredjepartsprogrammer. Du leker med det kansje i en uke, så gir du F.

Sier meg enig med andre om at iPhone egentlig ikke kan sammenlignes med Smartphones. Det er en high end forbrukermobil med nettleser og MP3 støtte med unik enkelthet og GUI. Hvis du er en tecknofreak, få deg en N95. Vil du bruke telefonen din til noe fornuftig, er Apple mer inne på noe. (Ja, jeg sa fornuftig!)

8925250[/snapback]

Der skal du få lov å ha din egen mening, men at man må være technofreak for å behøve en smarttelefon stemmer rett og slett ikke. Skal man bruke telefonen som et verktøy, trenger man en smarttelefon. Trenger man et telefon, en mp3 spiller og en nettleser nøyer man seg med iPhone.

Studerer selv IT, å ha tatt/vært tilstede under et kurs som heter Operativsystemer klassifiserer til så mye som ingenting.

8925250[/snapback]

Likevell viser du at du ikke vet hva et OS er. Bare det å ta Mossbergs uttalelse for god fisk viser det.

For å illustrere litt:

Det er snakk om kjernefunksjonene som Cocoa, Core Animation, Strømsparingsfunksjoner, WiFi Nettverksadministrering osv.

-Cocoa er ikke en kjernefunksjon i OS-et. Cocoa er et objektorientert utviklingsmiljø.

-Core animation er ikke en kjernefunksjon i OS-et. Core animation er et grafisk API brukt for å lage grafisk grensesnitt. Det er mulig at noe av dette er en del av OS-et, men mesteparten ligger sannsynligvis i selve brukergrensesnitt-laget som ligger over OS-et. Men jeg vet ikke nok om Core animation til at jeg kan påstå dette 100% sikkert.

-Strømsparingsfunksjoner. Noe av dette kan godt ligge i OS-et. Mesteparten ligger likevell sannsynligvis i drivere. Om driverene er en del av OS-et eller ikke er også et definisjonsspørsmål.

-Wifi nettverksadministrering har absolutt nada å gjøre med OS-et. Det er applikasjonsprogramvare

Forøvrig har du intet grunnlag for å si hva et kurs som heter Operativsystemer innebærer uten å vite hva kurset omhandler. Det nevnte kurset var en innføring i hva et operativsystem er og hvordan det fungerer. Hvordan viktige deler av et operativsystem fungerer. Minnehåndtering, multitasking, kommunikasjon med hardware, nettverk, etc. Vi lagde også et svært basic operativsystem selv.

Og jeg var nok litt mer enn bare "tilstede", 1,7 burde være mer enn nok bevis på det.

Lenke til kommentar

8925250[/snapback]

Aiai det er en skummel setning hvis du ikke vet hva du skriver om.. Hvis du hadde hatt samme fag som Cyclo så hadde du sannsynligvis aldri diskutert i denne tråden slik du gjør da du gang på gang kommer med påstander som Cyclo kjører i grøfta med fakta og ikke svada tatt fra en journalist eller salgs-propaganda fra mr.Jobs.

Jeg regner med at jeg har hatt samme fag som Cyclo i min utdannelse for en del år siden da jeg har en snikende følelse av at Cyclo går enten ing eller siving(heter kanskje bach og master idag!?). Vi lærte da eksakt det Cyclo skriver om her og det er så absolutt mer enn nok til å kunne gravlegge alle argumentene dine Burja.

Som Cyclo skriver så har du allerede grav din egen grav når du kaller Symbian ett nedstrippet OS.

Fra wikipedia om Symbian:

Symbian OS, with its roots in Psion Software's EPOC, is structured like many desktop operating systems with pre-emptive multitasking, multithreading, and memory protection.

Symbian OS's major advantage is the fact that it was built for handheld devices, with limited resources, that may be running for months or years.

Kilde

Symbian er så absolutt ett fullverdig OS og det samme kan sies om Windows Mobile.

Jeg bryr meg egentlig ikke om OS på iphone er fullverdig eller ikke da jeg ikke har fulgt med på hva det er på den dingsen. Så jeg skal ikke uttale meg om det er ett "fullverdig" OS eller ikke :!:

Så Burja: Lær deg fakta før du utbasunerer påstander neste gang. Og pass deg for å rakke ned på folk som faktisk har tatt seg tid til å lære det du ikke har tatt deg tid til å lære.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at jeg har hatt samme fag som Cyclo i min utdannelse for en del år siden da jeg har en snikende følelse av at Cyclo går enten ing eller siving(heter kanskje bach og master idag!?).

8926581[/snapback]

Stemmer det, var et ingenør fag jeg tok for 7 år siden :)

Lenke til kommentar

I tilfelle ingen har nevnt det alt i denne tråden, så ligger det nå en ganske omfattende presentasjonsvideo (guided tour) av deler av iPhones menysystem/funksjonalitet tilgjengelig på forsiden av Apple.com.

Videoen kan lastes ned om ønskelig, og har en spilletid på nesten 25 minutter. :)

Lenke til kommentar

Så akkurat på den tidligere i dag. Og må ærlig innrømme at iPhones UI er imponerende. Men igjen bruker de sterke høytflyvende ord, for å hype helt vanlige ting.

UIet ser fantastisk ut, men jeg har et par bekymringer:

1. mangel på tastatur (jeg har brukt lignende tastaturer på PDAer og er langt i fra fornøyd)

2. mangel på "sammenheng" i UIet. F. eks. noen steder dobbeltklikker man for å zoome, noen steder drar man fingrene fra hverandre for å zoome. UIet er rett og slett ikke konsekvent, noe som bekymrer meg.

3. mange ting innebærerer flere trinn enn hva man er vant med. F. eks. det å slå av telefonen krever at man først holder inne en tast, for deretter gjør en bevegelse på skjermen. Det er mange eksempler på nettopp dette.

UIet har stor wow effekt, men jeg er redd for at når alt kommer til alt er det faktisk treigere og mindre brukervennlig enn konvensjonelle UI.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
UIet har stor wow effekt, men jeg er redd for at når alt kommer til alt er det faktisk treigere og mindre brukervennlig enn konvensjonelle UI.

8927163[/snapback]

Det vil tiden vise. Men uansett tror jeg en touchløsning er veien å gå for å få en mer "avansert" telefon enn det som i dag er mulig, rett og slett fordi ingen vil se film på en knøttskjerm, ingen vil bla gjennom fulle nettsider på 200x200 piksler. En telefon som derfor tar i bruk hele overflaten, i det minste de vesentligste deler av den, vil derfor etterhvert nok tvinge seg frem som standard i det mer avanserte segmentet.

De andre løsningene som finnes (slide og flip) har andre ulemper, primært størrelse. En mer avansert touch-løsning a la iPhone vil jeg tro er veien å gå om man ønsker et mer fullverdig internett, bedre mailløsninger, video på telefonen og litt mer avanserte applikasjoner. I det minste om de skal være brukervennlige.

Så et konvensjonelt UI vil nok med tid forsvinne, rett og slett fordi telefoner som vil ha en god løsning på de mere avanserte funksjonene (web, video, applikasjoner) krever større skjerm. Jeg tror Apple har kommet et godt stykke på veien i å lage et UI for en slik type telefon. Men det er naturligvis ankerpunkter. Hvordan tastaturet kommer til å fungere er kanskje det største.

For øvrig bekrefter den nye videoen det jeg antydet tidligere: iPhone støtter både Word- og Excel-filer.

Lenke til kommentar

Utrolig mye oppgulp det er om denne mobilen som ingen har testet i det virkelig livet engang.

Hvis den lever opp til 10 % av forventningene kommer denne til å gi de etablerte ett spark i ræva så det svir.

Apple har senest de siste 10 dagene uttalt at det er fullverdig OS X som denne kjører.

Apple har brukt 3 år på denne, når man ser hva Nokia, SE, Samsung og Motorola har gitt ut siste 12 månedene så er det bare same shit new wrapping over hele linja. Det eneste nye som har dukket opp er at de har fått Wifi og GPS inn i noen modeller.

Ellers er grunndesignen den samme, små display, masse knapper hvorav enkelte av knappe løsningene må være laget av ingeniører under ett utdrikkingslag da de til nød kan brukes med folk som er født med stylus istedet for fingre.

Hva folk har imot ting som er enkelt å bruke er også noe jeg gjerne tar en runde på. Det er kun data idioter som ikke har behov for ting som er brukervennlig, da de for det meste ikke bruker utstyret til annet enn å knote kun for knotingen sin skyld. Bare det å få opprettet en mail på en Symbian mobil er NM i tastetrykk for de som ikke har hatt gleden av å prøvd det.

Det jeg har sett inkl keynoten og siste brukervideoen gjør at jeg vil ha en iPhone. Jeg hører mye på musikk og en iPod hvor man kan ringe med, se video på m.m. slår sammen flere produkter man kan slepe rundt på i diverse lommer. Hvis de klarer å levere feks Yahoo push-mail kostnadsfritt i Norge kan alle MS exchange brukere ta seg en bolle.

Først etter 29 juni d.å. får vi vite om de sure oppgulpene fra folk her og div forum beviser at de har rett.

Lenke til kommentar
Utrolig mye oppgulp det er om denne mobilen som ingen har testet i det virkelig livet engang.

8929237[/snapback]

Det gjelder begge veier, både negative og positive (slik du kommer med her) oppgulp. Og dette er nettopp eneste grunnen til at iPhone kommer til å bli en suksess, nemlig at "alle" har gjort seg opp en mening lenge før den kommer.

Hvis den lever opp til 10 % av forventningene kommer denne til å gi de etablerte ett spark i ræva så det svir.

8929237[/snapback]

Om den leverer 10% av forventingene blir det en flopp. Leverer den 100% er den et friskt pust i bransjen. Men et spark så det svir kommer den aldri til å levere, desverre.

Apple har senest de siste 10 dagene uttalt at det er fullverdig OS X som denne kjører.

Apple har brukt 3 år på denne, når man ser hva Nokia, SE, Samsung og Motorola har gitt ut siste 12 månedene så er det bare same shit new wrapping over hele linja. Det eneste nye som har dukket opp er at de har fått Wifi og GPS inn i noen modeller.

8929237[/snapback]

Da har du ikke fulgt med. Å si at Nokia ikke har gjort noe siste 12 månedene er utrolig naivt. SE, Samsung og Motorola har jeg ikke fulgt med så nøye, men jeg regner med samme gjelder for dem.

Du sier at Apple har brukt 3 år på denne, vell se hvor mye markedet har endret seg på 3 år. Se hvor store framskritt det er gjort på mobilfronten på 3 år. Det er ikke små endringer skal jeg love deg.

Ellers er grunndesignen den samme, små display, masse knapper hvorav enkelte av knappe løsningene må være laget av ingeniører under ett utdrikkingslag da de til nød kan brukes med folk som er født med stylus istedet for fingre.

Hva folk har imot ting som er enkelt å bruke er også noe jeg gjerne tar en runde på. Det er kun data idioter som ikke har behov for ting som er brukervennlig, da de for det meste ikke bruker utstyret til annet enn å knote kun for knotingen sin skyld. Bare det å få opprettet en mail på en Symbian mobil er NM i tastetrykk for de som ikke har hatt gleden av å prøvd det.

8929237[/snapback]

Nå er det rimelig usikkert om iPhone faktisk er er så mye mer brukervennlig slik du vil ha det til. En rimelig stor mengde av skepsisen til iPhone er at den bruker teknikker i UIet som lenge har vært tilgjengelig på diverse PDAer med egentlig et ganske så dårlig resultat. Mulig at Apple har klart å snu dette, men jeg har mine tvil.

Hovedårsaken til at vi ikke har noe særlig telefoner med touch i dag, er jo rett og slett fordi markedet ikke vil ha det. Det er rett og slett for vanskelig å bruke.

Da lurer jeg også på hva slags symbian mobil du har brukt? Jeg skriver mail på den hver dag, og det er ikke NM i tastetrykk. Faktisk nøyaktig like mange tastetrykk for å oprette en SMS.

Og det er ikke noe mindre tastetrykk på iPhone. Det er faktisk nøyaktig lik prosedyre, bare det skjer på skjermen i stedet for fysiske taster.

Det jeg har sett inkl keynoten og siste brukervideoen gjør at jeg vil ha en iPhone. Jeg hører mye på musikk og en iPod hvor man kan ringe med, se video på m.m. slår sammen flere produkter man kan slepe rundt på i diverse lommer. Hvis de klarer å levere feks Yahoo push-mail kostnadsfritt i Norge kan alle MS exchange brukere ta seg en bolle.

Først etter 29 juni d.å. får vi vite om de sure oppgulpene fra folk her og div forum beviser at de har rett.

8929237[/snapback]

Gratis Yahoo push-mail kommer ikke til å skje i Norge. Det kan jeg love deg. Operatørene kommer ikke til å levere noe gratis, som de i dag håver inn penger på, og jeg tviler på at Apple kommer til å sponse deg med 10kr+ for megabyten. Mulig vi vil se en abbonementstjeneste, men legg merke til hvor dyrt slike løsninger er i dag. Telenor tilbyr f. eks. pushmail hvor man ikke betaler for datatrafikken til bedriftsmarkedet i dag. Det koster omtrent 500kr måneden. De tilbyr også msn med gratis datatrafikk til _bare_ 50 kr måneden. Så gratis pushmail er jeg redd du kan se langt etter.

Først etter 29 juni får vi vite om dine, mine og alle andres oppgulp stemmer, og ikke kom og si at du kommer med noe mindre oppgulp enn noen andre.

Lenke til kommentar

8927163[/snapback]

Det vil tiden vise. Men uansett tror jeg en touchløsning er veien å gå for å få en mer "avansert" telefon enn det som i dag er mulig, rett og slett fordi ingen vil se film på en knøttskjerm, ingen vil bla gjennom fulle nettsider på 200x200 piksler. En telefon som derfor tar i bruk hele overflaten, i det minste de vesentligste deler av den, vil derfor etterhvert nok tvinge seg frem som standard i det mer avanserte segmentet.

De andre løsningene som finnes (slide og flip) har andre ulemper, primært størrelse. En mer avansert touch-løsning a la iPhone vil jeg tro er veien å gå om man ønsker et mer fullverdig internett, bedre mailløsninger, video på telefonen og litt mer avanserte applikasjoner. I det minste om de skal være brukervennlige.

Så et konvensjonelt UI vil nok med tid forsvinne, rett og slett fordi telefoner som vil ha en god løsning på de mere avanserte funksjonene (web, video, applikasjoner) krever større skjerm. Jeg tror Apple har kommet et godt stykke på veien i å lage et UI for en slik type telefon. Men det er naturligvis ankerpunkter. Hvordan tastaturet kommer til å fungere er kanskje det største.

For øvrig bekrefter den nye videoen det jeg antydet tidligere: iPhone støtter både Word- og Excel-filer.

8928849[/snapback]

Det er mulig du har rett. Men det er et stort skjær i sjøen. Touch teknologien som apple bruker har i stor grad vært utbredt på PDAer i svært mange år. En av hovedgrunnene til at PDAer ikke har slått ann slik man forventet for mange år siden, er nettopp at denne teknologien er vanskelig å bruke, og til tider både treig og unøyaktig. Hadde det ikke vært for at teknologien er utprøvd, og at den store massen har sagt nei-takk så hadde vi sett dette mye tidligere på vanlige mobiler også.

Om Apple faktisk har klart å gjøre denne teknologien så brukbar at den slår ann, er det fantastisk, men jeg har mine tvil. Som mange års PDA bruker kan jeg fortelle deg at faren for at dette føles som "tungvindt" for sluttbrukeren er stor. Men dette vil man ikke vite med 100% sikkerhet før man faktisk står med telefonen i hånda.

Et annet eksempel er tablet pc, som benytter seg av svært lignende teknologi innen UI som iPhone. Men tablet pc er blitt en flopp, nettopp fordi det er altfor tungvint å bruke. Hvordan Apple skal klare å gjøre dette bedre på en enhet som er 1/5-del av størrelsen med dermed begrensede systemresurser klarer jeg ikke se. Men igjen, om de klarer det så blir jeg glad.

For øvrig til slutt. iPhone har ikke "støtte for word og excel filer", den har en word og excel viewer (noe som på langt nær kan kalles støtte for word og excel)

Lenke til kommentar

Tror du sliter med å skille mellom touchskjerm og brukervennlighet.

Det er 2 vidt forskjellige ting, bare spør folk som har brukt tidligere Korea mobiler eller Motorola.

Det Apple har klart igjen som de har mestret før er å lage ett brukergrensesnitt som faktisk gjør det du forventer, og ikke en runddans i menyer fra helvete.

Tar gjerne eksempel på hvilke fantastiske nyvinninger feks Nokia har gjort de siste 12 månedene. De spyr ut mobiler som ja har fått støtte for flere nett, GPS og Wifi, men det finnes ingenting nytt i brukeropplevelsen. Designmessig og hvordan man bruker de er praktisk talt identisk som det man gjorde på en 3110 eller 6150 for nærmere 10 år siden.

Forøvrig kommer 99,87 % av jordas befolkning aldri til å bry seg om denne kjører OS X, MS-DOS, Linux, Donald Duck software eller om man kan legge inn programmer på den. De som kjøper den kommer til å være strålende fornøyd med den denne kan gjøre, for det har Apple klart å få fram imotsetning til sine konkurrenter. Kjenner + jobber med flere (både gutter og jenter) som har kjøpt Nokia N95 siste tiden, kun 1 visste hva Wifi eller trådløst nettverk er på en mobil, og ingen så noe poeng i GPS. Så hvorfor kjøper de den da ? Jo for å ringe og sende SMS. De hadde klart seg helt fint med en 3210...

Og apropo 3 år med rå utvikling, vurderer en Nokia E65 fram til evt iPhone dukker opp, og sammenlignet med bla en Nokia 7610 som er over 3 år har følgende revolusjonerende skjedd:

- E65 har dårligere batteritid

- den har ca samme skjermstørrelse

- nyere utgave av Symbian

- fått Wifi som suger batteri

- støtte for 3G

- sliderdesign

- 2mp kamera mot 1mp

- mer prosessor kraft

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Tror du sliter med å skille mellom touchskjerm og brukervennlighet.

Det er 2 vidt forskjellige ting, bare spør folk som har brukt tidligere Korea mobiler eller Motorola.

Det Apple har klart igjen som de har mestret før er å lage ett brukergrensesnitt som faktisk gjør det du forventer, og ikke en runddans i menyer fra helvete.

8930508[/snapback]

Du legger ord i min munn. Leste du noe av det jeg skrev. Jeg skrev at jeg har en misstanke om, og at jeg er redd for at iPhones UI ikke fungerer som forventet, men at jeg blir svært glad om den gjør det.

Så ikke kom her og si at jeg sliter med å skille mellom touchskjerm og brukervennlighet.

Hadde du lest innleggene mine hadde du sett at det jeg har sagt er (kort oppsummert):

-Onscreen tastatur har vist seg å ikke fungerer tilfredstillende i praksis svært mange ganger opp gjennom årene. Mulig Apple har klart endre på det, men jeg er redd for at det ikke stemmer.

-UIet er svært ukonsekvent. Et eksempel er zooming som varierer fra applikasjon til applikasjon, dobbeltklikk, enkeltklikk, klikk med to fingre, dra fingrene fra hverandre, etc. Dette er med på å forvirre bruker.

-Enkelte prosedyrer som vi i dag er vant med å være "enkle" er blitt mer komplisert. F. eks det å skru av telefonen krever mye mer brukerinteraksjon enn det vi er vant med.

Hva dette har med å forvirre touchskjerm med brukervennlighet vet ikke jeg?

Forøvrig kommer 99,87 % av jordas befolkning aldri til å bry seg om denne kjører OS X, MS-DOS, Linux, Donald Duck software eller om man kan legge inn programmer på den. De som kjøper den kommer til å være strålende fornøyd med den denne kan gjøre, for det har Apple klart å få fram imotsetning til sine konkurrenter.

8930508[/snapback]

Det er pisspreik tatt ut av et sted der sola aldri skinner, og det vet du. Kom ikke her og si at 99,87% av jordens befolkning aldri bruker 3dje-parts applikasjoner. Det finnes _mye_ mer enn 0,13% av telefonbrukerene som er avhengig av annen programvare enn det Apple tilbyr. Mikke-mus-statistikk gjør bare at man lir tatt mindre seriøst.

Kjenner + jobber med flere (både gutter og jenter) som har kjøpt Nokia N95 siste tiden, kun 1 visste hva Wifi eller trådløst nettverk er på en mobil, og ingen så noe poeng i GPS. Så hvorfor kjøper de den da ? Jo for å ringe og sende SMS. De hadde klart seg helt fint med en 3210...

8930508[/snapback]

Der er jeg veldig enig med deg. Det finnes altfor mange personer kjøper de nyeste råeste smarttelefonene uten å ha behov for det i det hele tatt. Jeg kjenner mange av de som kaster penger ut av vinduet fordi de tror de får en kul telefon, når de egentlig får et kraftig verktøy de ikke har behov for. En jeg kjenner skifter telefon minimum en gang i halvåret, til det nyeste hotteste (nesten alltid en smarttelefon), og han har aldri installert et eneste program på telefonen, han har aldri synkronisert med pc, han bruker telefonen til å ringe, høre på musikk og se på web-tv. Jeg har sagt til han et utall av ganger at han heller burde legge pengene i en telefon med bra design enn å betale for teknologi han ikke bruker, men hører han på meg? Nei.

Forøvrig tror jeg det samme kommer til å stemme om iPhone. Det er sikkert en haug mennesker som kjøper den som egentlig ikke har behov for en så dyr telefon.

Og apropo 3 år med rå utvikling, vurderer en Nokia E65 fram til evt iPhone dukker opp, og sammenlignet med bla en Nokia 7610 som er over 3 år har følgende revolusjonerende skjedd:

- E65 har dårligere batteritid

- den har ca samme skjermstørrelse

- nyere utgave av Symbian

- fått Wifi som suger batteri

- støtte for 3G

- sliderdesign

- 2mp kamera mot 1mp

- mer prosessor kraft

8930508[/snapback]

Tok samme sammenligning selv jeg. Og kom fram til følgende:

-Samme batteritid

-litt større skjerm 16millioner farger mod 65tusen

-50 MB internminne mot 8 MB

-1 GB minnekort mot 64 Mb

-3G

-IR port

-WLAN

-EDGE

-OMA DRM (Er det positivt?)

-Syncml 1.2

-Kan integreres med en PBX

-Medfølgende applikasjoner. Her er svært mye endret.

-mer prosessor kraft

-2mp kamera mot 1mp

-nyere utgave av symbian

-nyere utgave av symbian UI (Her har det skjedd store forbedringer i mine øyne)

Synes du har vært svært så selektiv i din sammenligning. Forøvrig syns jeg ikke E65 er en særlig imponerende telefon, der skal jeg være enig med deg.

Forøvrig tror jeg at dersom iPhones UI faktisk gir det den lover så klarer 60-70% av mobilbrukerene i Norge i dag seg med denne. Men 50-60% av disse klarer seg med noe mye enklere. (Det var min mikke-mus statistikk for i dag :) )

Jeg har mine tvil om iPhone, Apple har en tendens til å hype sine produkter over all forventning, men om den er så fantastisk som de sier, så er selvfølgelig det bare bra. Om man derimot virkelig vil ha en "super-telefon" må man se på det asiatiske markedet. De ler av oss europere og ler enda mer av amerikanerene og iPhone.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...