Gå til innhold

D40 - Støv i søker.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nylig kjøpt meg et D40 kamera. I går oppdaget jeg en liten sort flekk/støvkorn når jeg kikker i søkeren. Flekken vises ikke på bildene, men det er litt irriterende med et støvkorn i søkeren.

Hvordan skal jeg få bort denne? Må jeg sende inn kameraet til rens? Trodde egentlig at søkersystemet var lukket, men tok tydeligvis feil der.

Mvh

Per S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har nylig kjøpt meg et D40 kamera. I går oppdaget jeg en liten sort flekk/støvkorn når jeg kikker i søkeren. Flekken vises ikke på bildene, men det er litt irriterende med et støvkorn i søkeren.

Hvordan skal jeg få bort denne? Må jeg sende inn kameraet til rens? Trodde egentlig at søkersystemet var lukket, men tok tydeligvis feil der.

Mvh

Per S.

8879389[/snapback]

Velkommen i klubben. Ingen speilrefleks er tette for støv. Det er hele poenget med speilrefleks at du skal kunne skifte objektiv og da får du støv i kameraet. Dette er noe du bør slutte å irritere deg over.

Bildet som du ser i søkeren dannes på mattskiven som ligger rett ovenfor speilet. Det er oftest at støv samler seg der. Mattskiven er som regel laget i et mykt plastmateriale og er ekstremt følsomt for smuss. Så for all del ikke finn på å rense mattskiven med kjemikalier eller børster. Du kan prøve å blåse støvet vekk med en belg, men dersom det ikke vil av så la det være. Å blåse med belg fører dessuten til at støvet bare bytter plass så det beste er bare å la det være. Som du selv har funnet ut så betyr støv i søkeren ingenting for bildene.

Lenke til kommentar
Ok. Får vel bare venne seg til det da. Takk for raskt svar.

Mvh

Per S.

8879958[/snapback]

Personlig hadde aldri jeg greid å venne meg til et slikt rusk i søkeren. Hva om feilen skyldes en fabrikasjonsfeil der rusket ligger på feil side av mattskiva? Personlig har jeg brukt en luftblåse mange ganger med bra resultat. Er heller ikke så sikker på at du bare flytter støvet rundt. Selvfølgelig ikke bra om du flytter det fra mattskive/speil til sensor men det finnes da mange andre steder der inne der det ikke gjør ugang overhodet.

Lenke til kommentar
Hmm.

Hvor får man kjøpt en sånn luftblåse da?

Nettbutikk?

Mvh

Per S

8886539[/snapback]

Fotobutikker. Eller en slik en bruker for trege mager på unger som du kjøper på apotek.

Men for all del bruk kun luft. Du er ute og kjører dersom du begynner å pirke borti mattskiven. Da får "rusk i søkeren" en ny og interessant dimensjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...