Gå til innhold

Billig HTPC oppgradering, "hd-klar"

Anbefalte innlegg

Tenkte å oppgradere htpcen slik at jeg kan dekode x264 ripper i 720 og 1080p oppløsning. XP-m cpuen som jeg har nå blir desverre litt for svak. Ønsker tilbakemelding om dette ser bra ut, eventuelt om noe burde endres. Stikkordene er billig og støysvakt :)

Fra Komplett:

Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte 995.00

Corsair TWIN2X 5400 DDR2, 1024MB PC5400 Kit w/two matched CM2X512-5400C4 Dimm's 395.00

MSI P965 NEO-F, P965, Socket-775, ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 -Demo1 395.00

Gainward GeForce 7300GS 256MB DDR2, PCI-Express, "BP7300GS-256-TV-DVI" 479.00

Totalt: 2.264,00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samme problemstilling som meg :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=768375&hl=

http://www.xtremesystems.org/forums/showth...d=1#post2202167

Se også denne:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=768475&hl=

Dothan`en vil ikke være med de siste par hundre mhz som mangler for å spille av hddvd/bd glatt, så jeg har bestilt et Asrock hovedkort med støtte for DDR1 og AGP. I tillegg er en E4300 på vei i posten. Akter å bruke ram samt skjermkort videre.

Merk at Cyberlink anbefaler E6300 som svakeste cpu til dette, men det bør ikke være problematisk med E4300 om man overklokker litt.

Det "svakeste" skjermkortet som støtter full HW-akselerasjon av HD-materiale er 7600GT, men det ser ikke ut som det mangler mye på 7300GS heller. Selv kjører jeg med et 7600GS AGP. Om det blir for svakt får vi heller klokke opp cpu et stykke ekstra for å kompensere :D

Link til sammenligning av de forskjellige NVidia-kortene.

Jeg tar utgangspunkt i HDDVD/BD selv om du kun nevner H.264, siden det brukes forskjellige codecs på de nye formatene. Mulig HDDVD bruker kun VC-1, det har jeg ikke satt meg 100% inn i.

Min konklusjon er at du vil klare å spille av det meste med dette oppsettet, forutsatt at du klokker opp cpu litt. Om du har valgt "det beste" hovedkortet får andre kommentere, siden jeg har vært offline på det området en stund. Merker meg dog at mange velger Asus hovedkort til overklokking av C2D.

:)

EDIT: Ser i profilen din at du har et 7800GS....om du går for et hovedkort med AGP/DDR1 støtte slipper du jo faktisk å kjøpe nytt skjermkort og ram...min oppgradering kommer på rundt kr. 1500.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Takk for kjempe bra svar. Nå blir det billigere enn antatt :)

Kommer til å gå for ASRock 4COREDUAL kortet og overklokke E4300 litt. Har et vifteløst Ati 9700 agp kort som jeg skal bruke frem til jeg pensjonerer 7800GS kortet i "spill" pcen min.

Lenke til kommentar

Husk at ATI-kortet du nevner ikke har hardware-akselerert dekoding av diverse hd-formater, så da vil sannsynligvis kravene til cpu bli en del høyere. Da er det ikke sikkert at du kommer i mål med en overklokket E4300. Jeg vet rett og slett ikke hvor mye cpu-kraft som kreves uten hjelp av skjermkortet. Anbefaler at du sjekker opp dette før du eventuelt legger inn bestilling.

BTW, bildekvaliteten ble en helt annen når jeg byttet fra R9600 til 7600GS. Klarere farger og mer dybde i bildet. Ta det med i betraktningen når du vurderer å bruke Radeon-kortet, selv om disse gav det beste bildet til 6600/6800-serien kom fra Nvidia.

:)

Lenke til kommentar

Iførste omgang skal htpcen bare bryne seg på 720p ripper. Den dagen jeg kjøper meg hd/br-rom flytter jeg over 7800 kortet. Tven bestilller jeg samtidig fra Netshop en Toshiba 37WL66Z. Den støtter bare 720p så jeg håper det skal gå greit. Sjekker uansett 1080p med en gang jeg henter utstyret(innen 14 dager). Hakker det så kan jeg jo også vurdere å "bytte" cpu til en bedre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...