Hootie Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Eg holder på å pusse opp eit gamalt hus, og tenker litt på korleis eg skal gjer det med tanke på data. Har fiber inn i huset. No bruker eg kun internett, men seinare ein gang så kommer eg sikkert til å bruke telefon og TV over fiberen òg. Fiberboksen min står no plasert på kontoret. Her kommer eg til å ha ein stasjonær PC ståandes, som også kommer til å bli brukt som server. Eg har lagt røyr til 3 plasser i stova (Bla. eit bak TV), og skal og ha ett uttak på kvart soverom, og kanskje ett på kjøkkenet. Eg skal òg bygge ein leilighet i kjelleren med tid og stunder, så eg kommer til å legge ett par røyr ner der. Internett vil eg ha trådlaust i hoveddelen, men kablet ner til leiligheten. Er det noke poeng i å ha kablett nett rundt i huset i tillegg til det trådlause, eller vil det bli smør på flesk? På soveromma og bak TV vil eg ha opplegg for fremtidig TV-linje. Samme skal eg også ha ner til leiligheten. Her vil eg ha muligheten til å strupe linja, sånn at eg ikkje risikerer at leigetaker bruker heile båndbredda. (visst det er mulig) Telefon har eg egentlig ikkje tenkt noke særlig på, så her er eg åpen for forslag. Korleis ville dåke løyst dette? Kontoret som fiberboksen står på kommer også til å bli brukt som gjesterom, så eg vil ikkje ha utstyr som bråker noke særlig... Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Har du et loft/kott så legge du kabel der til server,så slipper du støyproblemer med serveren. Jeg har inntaket i et kott som alt av router,server,modem står,da har jeg alt ute av veien og slipper støy fra serveren. Tråløst er ok det men til overføring av store filer så er kabel mye raskere,noe å tenke på. Mye bedre å legge opp litt for mange punkt,så slipper du kanskje å irritere deg over at du mangler det senere. Og bruk 20mm rør,sparer deg masse arbeid der du skal trekke kabel senere. Endret 16. juni 2007 av taz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå