Gå til innhold

Veien til førerkortet.

Anbefalte innlegg

Neste onsdag skal jeg ha forbikjøring. Siden jeg bor på hedmarken så tenker jeg det vil innebære en tur til Sverige.

Er det 2 elever + kjørelærer i bilen da?

Det er maks 2 elever i bilen, ja. Men det kan være du er heldig og får sitte alene (sammen med kjørelæreren da :p ).

For øvrig er det populært blant kjørelærere å kombinere langkjøring med andre ærend, så skulle ikke overraske meg om det blir en liten "harrytur". Du får bare se å utnytte deg av det i så fall ;)

Kan ikke si meg enig i at man er "heldig" hvis man blir helt alene med kjørelæreren, det positive er selvsagt at man får hele treningstiden selv, men det negative er hvis kjørelæreren er et ordentlig rasshøl, så vil man naturligvis være i ilden minst mulig, opplevde langkjøringa som en ren helvette, mulig fordi jeg å lærerdama var så forskjellige at det ikke skulle vært lov. Kan beskrive den dagen med 2 ord: mental utmattelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ikke si meg enig i at man er "heldig" hvis man blir helt alene med kjørelæreren, det positive er selvsagt at man får hele treningstiden selv, men det negative er hvis kjørelæreren er et ordentlig rasshøl, så vil man naturligvis være i ilden minst mulig, opplevde langkjøringa som en ren helvette, mulig fordi jeg å lærerdama var så forskjellige at det ikke skulle vært lov. Kan beskrive den dagen med 2 ord: mental utmattelse.

Kjørelæreren min var grei og omgjengelig. Jeg tror rett og slett at du var uheldig med læreren din :p

Lenke til kommentar

Kjørelæreren min var grei og omgjengelig. Jeg tror rett og slett at du var uheldig med læreren din :p

Jeg var helt syka ut etter den turen med henne, vanligvis på våre vanlige kjøretimer, så var det en lidelse som jeg klarte å komme gjennom, men den dagen jeg skulle være med henne mer enn 45 minutter, klikka det helt for meg. Jeg var så forbanna og lei at jeg presterte å kjøre i feil retning 3 ganger i samme rundkjøring rett før vi var ferdig, det var siste dråpa tydeligvis.

Lenke til kommentar
Ett tips er å ta teoriprøven så tidlig som mulig, det er ofte den som stopper mange fra å ta lappen så fort som mulig

Yes, sier meg 100% enig med deg her. Veldig mange som venter med teorien til de er ferdig med alt annet en oppkjøringen, stryker man da, resulterer det som regel i at det går veldig lang tid før du har lappen.

Selv startet jeg på kjøreskole i sommer, og har nå kun oppkjøringen igjen i neste uke, ergo har jeg brukt litt over 2 månder, med ca 1 kjøretime i uka, inkl alt obligatorisk (veiledning, glatt og landevei). Teorien tok jeg allerede for 1 mnd siden, i tilfelle jeg skulle stryke.

I det jeg hadde startet på kjøreskolen syns jeg det gikk fryktelig tregt fremover, selv om vi riktignok har hatt veldig god fart fremover hele tiden, var jeg fortsatt missfornøyd fordi jeg trodde jeg kunne det meste ...

Skjer veldig mye i tiden på kjøreskolen, som regel modner en enormt som trafikant.

Glattkjøring er forøvrig noe alle burde glede seg til, det er bare moro. Det samme gjelder landevei, jeg fikk nydelig føre, godt vær, hyggelig kjørelærer og den obligatoriske kaffepausen noen mil utafor byen :)

Endret av Stikko
Lenke til kommentar
Jeg var helt syka ut etter den turen med henne, vanligvis på våre vanlige kjøretimer, så var det en lidelse som jeg klarte å komme gjennom, men den dagen jeg skulle være med henne mer enn 45 minutter, klikka det helt for meg. Jeg var så forbanna og lei at jeg presterte å kjøre i feil retning 3 ganger i samme rundkjøring rett før vi var ferdig, det var siste dråpa tydeligvis.

Hvis jeg kom ut for en lærer som jeg mistrivdes totalt med, ville jeg nok prøvd å bytte kjørelærer, de fleste kjøreskoler har jo gjerne mer enn en lærer. Hvis man blir såpass psyket ut ødelegger det jo totalt for læringen.

Ett tips er å ta teoriprøven så tidlig som mulig, det er ofte den som stopper mange fra å ta lappen så fort som mulig

Yes, sier meg 100% enig med deg her. Veldig mange som venter med teorien til de er ferdig med alt annet en oppkjøringen, stryker man da, resulterer det som regel i at det går veldig lang tid før du har lappen.

En annen bra ting med å bestå teorien tidlig er også at man får mer utbytte av kjøretimene. Man blir mer sikker på reglene og de riktige tingene man skal gjøre i ulike situasjoner.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde forbikjøring nå på onsdag. Var en kjempefin tur! :)

Kjørte først og fikk dermed tid til å sove i bilen på vei hjem. Turen gikk til og fra Sverige. Ble mye forbikjøring.

Etter denne turen har jeg på en måte fått en litt ny giv. Det er gøy å kjøre bil, særlig slike lange turer.

Så da er jeg ferdig med Glattkjøring og Forbikjøring. Hva står da igjen? Landeveiskjøring, Langkjøring og mørkekjøring vet jeg at jeg skal ha, men er det noe mer?

Når vi kom hjem fra forbikjøringa så hadde de som hadde vært med og noen elever som ikke var med et møte på litt under timen. Der snakket vi om holdninger i trafikken og hvorfor så mange krasjet i slike ulykker osv.

Hva slags møte var det? Har på følelsen at det var noe obligatorisk.

Lenke til kommentar

Det eneste den timen kan være som jeg kommer på er teoritime/diskusjon om risiko i trafikken. Det skal være på to skoletimer etter planen, og er en del av trinn 4. Annet enn det kan jeg ikke komme på noe annet obligatorisk det kan være.

Edit:

Og nei, du skal vel ikke ha stort mer annet enn eventuelle kjøretimer/vurderingstimer og to teoritimer til (fire teoritimer dersom det du var på ikke er teori om risiko).

Endret av Hewitt
Lenke til kommentar
Så da er jeg ferdig med Glattkjøring og Forbikjøring. Hva står da igjen? Landeveiskjøring, Langkjøring og mørkekjøring vet jeg at jeg skal ha, men er det noe mer?

Når vi kom hjem fra forbikjøringa så hadde de som hadde vært med og noen elever som ikke var med et møte på litt under timen. Der snakket vi om holdninger i trafikken og hvorfor så mange krasjet i slike ulykker osv.

Hva slags møte var det? Har på følelsen at det var noe obligatorisk.

Forbikjøringen er en del av "sikkerhetskurs på veg" som man skal ha på trinn 4. Her skal man først ha innledende teori, så 5 timer landeveiskjøring med forbikjøring, 4 timer (tror jeg) avsluttende kjøring i variert miljø (blir jo egentlig ca som vanlige kjøretimer), og avsluttende teori. Det kan være noen kjøreskoler krever mer, men dette er det som er obligatorisk på trinn 4.

Lykke til videre :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...