Gå til innhold

Veien til førerkortet.


Anbefalte innlegg

Tenkte at man i denne tråden kunne diskutere og gi hverandre råd om kjøretimer, diverse langkjøringer, teori prøve osv.

 

Skal begynne med kjøretimer snart og tenkte at det hadde vært fint hvis noen andre har noen erfaringer som de kunne komme med.

 

Fant ingen annen tråd om dette, men bare si ifra hvis det allerede er en tråd fra før.

 

 

Tenkte jeg skulle spørre om hvor lang tid man kan beregne på å ta lappen?

Er 4 måneder lite?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er myyye venting på alt...men ikke noe problem når du først er startet med kjøretimer.

 

Du må beregne en del venting på å komme deg inn på kjøreskolen, og deretter regne med at det blir en del venting før glattkjøring, langkjøring og oppkjøring...

Lenke til kommentar
Det er myyye venting på alt...men ikke noe problem når du først er startet med kjøretimer.

 

Du må beregne en del venting på å komme deg inn på kjøreskolen, og deretter regne med at det blir en del venting før glattkjøring, langkjøring og oppkjøring...

8878266[/snapback]

 

oh...jeg som tenkte jeg skulle begynne nå til uka. Har ikke ringt og avtalt ennå. :(

 

Får ringe så fort som mulig i morra da.

Lenke til kommentar
Vet ikke hvordan det er andre steder, men i Oslo/Bærum er det i hvert fall ikke noe problem å få kjøretimer. Jeg begynte 2 måneder før bursdagen min og fikk lappen på dagen.

8878831[/snapback]

 

Jeg begynte vel i vintermånedene og avsluttet i oktober. Men det var mye fordi jeg ikke kjørte i juni-august pga eksamen og ferie. I starten tok jeg også bare enkelt timer,noe som var en dum ide fordi det begrenset læringen en del. Oppkjøring var det også en ventetid på.

Egentlig tror jeg det hele beror på trykket av "kunder" i området ditt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Glattkjøring er bare moro, og du kan ikke stryke.

Det er ikke en prøve, bare en erfaring som er nyttig å ha før du kjører på vinterføre.

Det er noen aktiviteter, alle foregår på fotballbanestore jernplater innsmurt i olje.

 

Du kjører i 60 km/t nedover en bakke, Når du kommer til den glatte jernplata, skal du bremse på forskjellige måter (en skolebil har ABS-bremser som kan skrus av) og lære hvordan du får best effekt. Det er helt normalt at bilen snur seg 180 grader, så du blir nokså svimmel.

 

Du skal også kjøre på svingete veier, der svingene også er oljete. Unngå de skumgummifigurene som løper over veien. De holdes oppe av tau, og det er ingen som dør om du treffer dem. Læreren sitter ved siden av deg og fjernkontrollerer dem, for å gjøre det ekstra vanskelig for deg.

 

Clutchen i Opelen røyk mens jeg holdt på, så kjøreskolen måtte sende en ekstra bil. Det medførte forsinkelser. Men skitt au :-)

 

Mørkekjøring:

PGA regelendringer i 2006 er du bare passasjer i mørkekjøringa. læreren styrer, og bilen er full av elever som tar mørkekjøring. Da kjører dere langs en øde vei, mens læreren viser hvor synlige parkerte biler med og uten varseltrekant er i mørket, med og uten fjernlys. Hele veien er full av "markører", dvs. folk med og uten refleks, parkerte biler og andre hindre. Selv om du ikke kjører selv, er det veldig lærerikt. Det er ingenting å bestå. du skal bare ha vært der...

 

Det er også en langtur. I mitt tilfelle var vi to biler, og hele tiden øvde vi på å kjøre forbi hverandre. det ble MANGE forbikjøringer, men veien var øde, og det var bare hverandre vi skulle forbi. Ikke utenforstående biler. Heller ikke her er det noen mulighet for å stryke. Det er bare obligatorisk oppmøte. Dette var en virkelig langtur som tester utholdenheten. Vi fikk 1 pause.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Glattkjøring er bare moro, og du kan ikke stryke.

Det er ikke en prøve, bare en erfaring som er nyttig å ha før du kjører på vinterføre.

Det er noen aktiviteter, alle foregår på fotballbanestore jernplater innsmurt i olje.

 

Du kjører i 60 km/t nedover en bakke, Når du kommer til den glatte jernplata, skal du bremse på forskjellige måter (en skolebil har ABS-bremser som kan skrus av) og lære hvordan du får best effekt. Det er helt normalt at bilen snur seg 180 grader, så du blir nokså svimmel.

 

Du skal også kjøre på svingete veier, der svingene også er oljete. Unngå de skumgummifigurene som løper over veien. De holdes oppe av tau, og det er ingen som dør om du treffer dem. Læreren sitter ved siden av deg og fjernkontrollerer dem, for å gjøre det ekstra vanskelig for deg.

 

Clutchen i Opelen røyk mens jeg holdt på, så kjøreskolen måtte sende en ekstra bil. Det medførte forsinkelser. Men skitt au :-)

 

Mørkekjøring:

PGA regelendringer i 2006 er du bare passasjer i mørkekjøringa. læreren styrer, og bilen er full av elever som tar mørkekjøring. Da kjører dere langs en øde vei, mens læreren viser hvor synlige parkerte biler med og uten varseltrekant er i mørket, med og uten fjernlys. Hele veien er full av "markører", dvs. folk med og uten refleks, parkerte biler og andre hindre. Selv om du ikke kjører selv, er det veldig lærerikt. Det er ingenting å bestå. du skal bare ha vært der...

 

Det er også en langtur. I mitt tilfelle var vi to biler, og hele tiden øvde vi på å kjøre forbi hverandre. det ble MANGE forbikjøringer, men veien var øde, og det var bare hverandre vi skulle forbi. Ikke utenforstående biler. Heller ikke her er det noen mulighet for å stryke. Det er bare obligatorisk oppmøte. Dette var en virkelig langtur som tester utholdenheten. Vi fikk 1 pause.

9642185[/snapback]

 

 

Tusen takk for en beskrivende rapport. Nå gleder jeg meg virkelig til å begynne med det obligatoriske! :yes:

Lenke til kommentar
Her jeg bor er det er i alle fall en stor fordel å ha tatt teoriprøven. Etter at jeg tok den tok kjøringen min fart. Gjorde vel alt det obligatoriske på 5 uker etter at jeg tok teorien. Så prøv å få den unnagjort så fort som mulig :)

9657606[/snapback]

 

Oi, det gikk fort. Har merket at etter jeg tok prøva så har kjøreløreren min lagt opp til et mye tettere program. Sikkert fordi han har bestilt oppkjøring :)

Lenke til kommentar

Hadde glattkjøring i dag og det gikk bra.

Trodde det skulle være enda morsommere enn det det var, men for all del, det var ikke noe stress :)

Litt uvant var det å trykke klampen i bånn når bilen lå i en sving, men jeg tok svingen såpass mange ganger at til slutt så ble det helt naturlig.

 

Så da var jeg ferdig med første del av det obligatoriske. Hva kommer så? Er det noen rekkefølge på dette? Glattkjøring først osv? Eller er det bare tilfeldig hva man gjør først?

Lenke til kommentar
Hva gjorde du for å øve til teoriprøven wurrzagh?

 

Hold oss oppdatert med det du opplever.

 

Jeg leste boka selvsagt. To ganger, og repeterte viktige regler og div. informsjon om vekt på tilhenger osv.

Strøk første gang med 9 feil, men annen gang jeg prøvde meg så sto jeg med 5 :)

Tok også prøven på teoritentamen.no mange ganger og jeg ga meg ikke før jeg kunne _alle_ spørsmålene.

Er sikkert ikke nødvendig, men jeg følte jeg trengte det for å være best mulig forberedt. Ingenting er jo så ille som å føle at man kunne ha jobbet mer hvis det gikk galt.

 

Skal på høstferie nå, så det blir vel først neste uke at jeg kanskje får vite min opkjøringsdato av kjørelæreren min.

Ting begynner virkelig å gå fort nå :yes:

Lenke til kommentar

Jeg hadde teoriboka på toalettet, og da ble den lest fra perm til perm mange ganger. Veldig fin løsning for oss som liker å lese Donald på do. Fikk 2 feil på teoriprøven.

 

Har nå kjørt bil alene i nesten helt nøyaktig ett år, og det er på dette året jeg faktisk har lært å kjøre bil. Men øvelsesturene med faren min var også til god hjelp. Jeg kjørte jo også moped i to år før jeg kjørte opp, og i dag ser jeg hvor mye jeg egentlig ikke kunne på den tiden.

Når du øvelseskjører med noen annen enn kjørelæreren, så må du huske dette ordtaket "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør".

 

På oppkjøringsdagen:

Bare ta alt med kusende ro, du vet jo at du klarer dette med cluchen og blinklyset inn mot krysset. Du vet jo også hvordan du skal ligge på kjørebanen når du skal svinge, og han fotgjengeren som begynner å gå over veien ser du jo selvfølgelig. Juster setet i en behagelig vinkel, juster temperaturen til noe _du_ synes er behagelig, skru på radioen hvis du ønsker dette (men ikke la deg rive med av musikken, så du plutselig kjører veldig mye råere og fortere enn det som er nødvendig). Husk å se overdrevent mye i speilet, det er ikke nok å bare justere øynene, men snu på hele hodet, for det er bare da mentoren kan se at du gjør det. Når det ser ut som mentoren kjeder seg, og skriver lite i boka si, da vet du at du gjør det bra. :)

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
(beskriver glattkjøring)

Det opplegget du beskriver er litt forskjellig fra glattkjøringen jeg hadde for noen uker siden. Men hovedpoengene er det samme. Husker kjørelæreren min hadde det gøy med å fjernstyre skumgummimennene så de kom akkurat perfekt for å krasje med meg :p

Lenke til kommentar
Neste onsdag skal jeg ha forbikjøring. Siden jeg bor på hedmarken så tenker jeg det vil innebære en tur til Sverige.

Er det 2 elever + kjørelærer i bilen da?

Det er maks 2 elever i bilen, ja. Men det kan være du er heldig og får sitte alene (sammen med kjørelæreren da :p ).

 

For øvrig er det populært blant kjørelærere å kombinere langkjøring med andre ærend, så skulle ikke overraske meg om det blir en liten "harrytur". Du får bare se å utnytte deg av det i så fall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...