Eldritch Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Liker man dype, smarte tekster får man heller lese en diktsamling. Eventuelt høre på band som faktisk har habile tekstforfattere? Uansett, Helloween er et OK band. Eller, de var et OK band. Fra The Dark Ride og videre utover syns jeg i grunn de bare har blitt verre og verre. Ellers er power metal-sjangeren så overdrevent cheesy og harry at jeg holder meg langt unna den. Sonata Arctica har rare tekster om undertøysmodeller, reklamekampanjer og sjampanjebad. Men det gjør ingen verdens ting så lenge låtene er så bra som de er. Jeg må få laget en albumpresentasjon av dette bandet snart. Det hjelper ikke at band som Foo Fighters har festlige tekster så lenge låtene stinker. Helloween har jeg kun hørt ett album av så jeg kan ikke uttale meg for meget om dem. Albumet heter Keeper of the 7 keys II og står i hylla. Mange låter duger og det var vel spesielt tittelsporet jeg virkelig likte. Det finnes likevel mye bedre som har kommet senere fra andre powermetalband. Keeper I og II er det beste Helloween har gitt ut (med Walls of Jericho-albumet på tredjeplass) IMO. Deris-albumene har vel vært av høyst varierende kvalitet, jeg likte Better Than Raw og Time of the Oath, men det jeg har hørt fra albumene gitt ut etter Better Than Raw har ikke akkurat gitt mersmak. Sonata Arctica synes jeg er skit i nte potens. Idiotiske tekster og gørr kjedelig musikk. Det eneste brukbare jeg har hørt fra den kanten er coverversjonene av Helloweens I Want Out og Depeche Modes World In My Eyes (og det er vel i grunn bare fordi originalsangene i utgangspunktet er knallbra). Forferdelig band IMO. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg ser at Symphony X blir nevnt her, det er jo helt latterlig. De er langt unna Power Metal. De er mye mer utviklede, mye mer progressive og har en helt egen sound. I tillegg finner du ikke to like sanger av de, hver er forskjellig. Lenke til kommentar
spellbound Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Liker man dype, smarte tekster får man heller lese en diktsamling. Eventuelt høre på band som faktisk har habile tekstforfattere? Uansett, Helloween er et OK band. Eller, de var et OK band. Fra The Dark Ride og videre utover syns jeg i grunn de bare har blitt verre og verre. Ellers er power metal-sjangeren så overdrevent cheesy og harry at jeg holder meg langt unna den. Sonata Arctica har rare tekster om undertøysmodeller, reklamekampanjer og sjampanjebad. Men det gjør ingen verdens ting så lenge låtene er så bra som de er. Jeg må få laget en albumpresentasjon av dette bandet snart. Det hjelper ikke at band som Foo Fighters har festlige tekster så lenge låtene stinker. Helloween har jeg kun hørt ett album av så jeg kan ikke uttale meg for meget om dem. Albumet heter Keeper of the 7 keys II og står i hylla. Mange låter duger og det var vel spesielt tittelsporet jeg virkelig likte. Det finnes likevel mye bedre som har kommet senere fra andre powermetalband. Keeper I og II er det beste Helloween har gitt ut (med Walls of Jericho-albumet på tredjeplass) IMO. Deris-albumene har vel vært av høyst varierende kvalitet, jeg likte Better Than Raw og Time of the Oath, men det jeg har hørt fra albumene gitt ut etter Better Than Raw har ikke akkurat gitt mersmak. Sonata Arctica synes jeg er skit i nte potens. Idiotiske tekster og gørr kjedelig musikk. Det eneste brukbare jeg har hørt fra den kanten er coverversjonene av Helloweens I Want Out og Depeche Modes World In My Eyes (og det er vel i grunn bare fordi originalsangene i utgangspunktet er knallbra). Forferdelig band IMO. Forskjellen mellom Sonata og andre powermetalband er at Sonata faktisk er dystrere og mer stemningsfullt. Mens mange av de andre powermetalbandene (særlig helloween) har låter som går i dur, går samtlige av Sonatas låter i moll. Men mange har dessverre hivd seg på trenden å hate Sonata Arctica. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Vel, jeg er en beskytter av Rhapsody. Til og med år 2002, vel og merke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-W15cjW Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) - Endret 26. januar 2020 av Slettet-W15cjW Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 (endret) Noen nevnte Sonata Arctica.. Hør på rytmen i disse to.. Og denne.. http://www.youtube.com/watch?v=H7Zs-eGcAa4 Hva med disse? http://www.youtube.com/watch?v=odwT60gLZ44 http://www.youtube.com/watch?v=e35U7P_bfzI Trommeslageren KAN bare den rytmen, eller? Seriøst.. Jeg konkluderer med at det sterkeste kjennetegnet på dette bandet er en rytme på to fjerdedeler, to åttedeler, en fjerdedel. Igjen og igjen og igjen.. Variasjon er en fin bil! Hvordan orker noen en konsert med dette danseorkesteret her..? Og stort sett ALLE power metal-band jeg har vært borti bruker denne rytmen (dog ikke like ekstremt som Sonata Arctica, fyttifader!), og det i seg selv gjør at sjangeren blir ulidelig kjedelig. Alt låter klin likt jo. Endret 1. februar 2008 av JLa Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 De mest interessante banda er de som strekker seg over flere sjangre, et godt eksempel på det er Abstrakt Algebra. Desiring to move somewhat away from the pure doom of Candlemass, the material here is more in the technical power metal mold, along the lines of Nevermore or perhaps Hexenhaus. Lenke til kommentar
spellbound Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Noen nevnte Sonata Arctica.. Hør på rytmen i disse to.. Og denne.. http://www.youtube.com/watch?v=H7Zs-eGcAa4 Hva med disse? http://www.youtube.com/watch?v=odwT60gLZ44 http://www.youtube.com/watch?v=e35U7P_bfzI Trommeslageren KAN bare den rytmen, eller? Seriøst.. Jeg konkluderer med at det sterkeste kjennetegnet på dette bandet er en rytme på to fjerdedeler, to åttedeler, en fjerdedel. Igjen og igjen og igjen.. Variasjon er en fin bil! Hvordan orker noen en konsert med dette danseorkesteret her..? Og stort sett ALLE power metal-band jeg har vært borti bruker denne rytmen (dog ikke like ekstremt som Sonata Arctica, fyttifader!), og det i seg selv gjør at sjangeren blir ulidelig kjedelig. Alt låter klin likt jo. Sonata har også låter i 3/4 takt. Vil du ha rytmer får du heller høre på afrikanske bongotrommer. Styrken til Sonata er ikke rytmer og andre krumspring, men selve melodilinjene. Dette gjelder også annen vestlig musikktradisjon. Du mener vel Bach var en elendig komponist fordi han bare lagde låter i tredjedeler og åttendedeler, og ikke et eneste trommeslag. Samtlige av låtene du har lagt ut er fantastiske forøvrig. Melodiene er totalt forskjellige og hører du ikke det må du være tonedøv. Lenke til kommentar
MoonJazz Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Jeg liker ikke så mye power-metal men hadde en periode da jeg digget Manowar.(vis det er power metal da) Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 1. februar 2008 Del Skrevet 1. februar 2008 Sonata har også låter i 3/4 takt.Vil du ha rytmer får du heller høre på afrikanske bongotrommer. Styrken til Sonata er ikke rytmer og andre krumspring, men selve melodilinjene. Dette gjelder også annen vestlig musikktradisjon. Du mener vel Bach var en elendig komponist fordi han bare lagde låter i tredjedeler og åttendedeler, og ikke et eneste trommeslag. Samtlige av låtene du har lagt ut er fantastiske forøvrig. Melodiene er totalt forskjellige og hører du ikke det må du være tonedøv. Jeg hører det er forskjell i melodiene, men det er ikke poenget. Jeg syns alle fem låtene høres ut som de er skrevet etter samme "oppskriftsbok", og det blir kjedelig. Bandet varierer ikke stilen sin det minste, bortsett fra å justere tempoet litt opp og ned. Rytmisk eksempel Eksempel 2 Hører du hvor mye mer spennende trommer og rytmikk kan gjøres? DET savner jeg i power metal. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Fake på hvilken måte? På den måten at de ikke klarer/har store problemer med å spille den live. Lenke til kommentar
Eldritch Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Jeg liker ikke så mye power-metal men hadde en periode da jeg digget Manowar.(vis det er power metal da) Manowar er vel strengt tatt heavy metal. De ble i hin haarde kalt power metal, men det var utifra den amerikanske oppfatningen av hva power metal var, ikke den europeiske/tyske. I dag er det krautvarianten av power metal som har "kapret" sjangernavnet. Lenke til kommentar
DeathBabe Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Ikke for å være no frekk eller noe sånt, men det er du som spør, og jeg liker ikke Power Metal, fordi det høres veldig homo ut, egentlig. Ikke det at jeg har noe i mot homser heller. Jeg liker bare ikke musikken... Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Meh, Power Metal er vel noe for seg selv. Hører på det nå og da, men kan bli litt kjedelig i lengden. Hvis jeg først hører på det er det band som Stratovarius, Sonata Arctica og Kamelot som gjelder. De har alle en litt mer egen stil (mener nå jeg), og de synger ikke om hvordan ferden til den store dragen de skal drepe med sverdet som har styrke som kjærligheten til min rustning er. Lenke til kommentar
Sondrey Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Får en litt melodi grand prix følelse med power metal. Litt ubeskrivelig egentlig - kjedelige melodier og modoleringer på slutten av alle sangene. uintressant. Lenke til kommentar
Fspirit Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Digger power metal. Hører også på mye prog, vanlig heavy/speed og noen av de "hardere sjangrene". Det jeg synes er best med PM er at musikken "fyller" ørene mine (og dermed også hodet), noe ikke annen musikk klarer. Har jeg en hard dag på jobben, mye stress, er irritert på noe osv. , så kurerer jeg dette med 20 min. deilig PM. Favorittbandet mitt er uten tvil Axel Rudi Pell (PM, heavy/speed, hard rock). Axels herlige gitarsoloer kombinert med Johnny Gioelis mektige stemme (er faktisk også vokal i SEGAs Sonic band) og Mike Terranas trommer, er i mine ører en glitrende kombinasjon. Bandets tidligere vokalister Jeff Scott Soto, Rob Rock og Charlie Huhn har også noen meget bra sanger. http://www.youtube.com/watch?v=donPqQ4OhAk (hør heller på plateversjonen, bra sang men litt svak live akkurat her) Skulle hentet opp noe bedre enn dette (det er alltid de mest populære som ligger på youtube, ingen av favorittene mine ligger der). Feks. noen rene gitatsoloer, får se om jeg gidder å laste de opp. Pell er kanskje gammeldags og lite nyskapende, men trenger det bestandig å være en negativ ting? Andre power metal band jeg liker : Blind Guardian , Sonata Arctica, Kamelot og Mägo de Oz Endret 17. februar 2008 av KingKoki Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Jeg kan godt skjønne det. Musikken er voldsom med masse lyd på en gang, noe som ikke er ensbetydende med kvalitet, men det gjør den umiddelbart fengende. Jeg tror det folk har noe imot er proto-power-metal, altså full fart med dobbelpedal, over-the-top gitarsoloer og lystige melodier med, som noen nevnte, Eurosong-moduleringer. Problemet er at det er så veldig, veldig mange band som følger den oppskriften uten å legge noe til, og dermed er dørgende uinteressante. Et annet problem er at for mange power metal-vokalister prøver å høres ut som Michael Kiske, noe de færreste har sjanse til. Hans etterfølger i Helloween, Andi Deris, har skjønt at han må gjøre ting på sin egen måte, og fungerer dermed mye bedre enn de fleste. Power metal er, som de fleste undersjangere, ganske snevre, så det er begrenset hvor mye som kan skje innenfor grensene uten at det plutselig er noe helt annet. Men fuck sjangre, det viktigste er at musikken er bra. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Helt siden jeg hørte Running Wild for første gang, har jeg hatt en forkjærlighet for Power Metal. (Eksempelklipp - Sangen "The Rivalry" er brukt i den videosnutten her) Se filmen hos Youtube Dem har holdt det gående siden 1987 og jeg mener personlig at det er like stort trøkk i plata som kom ut i 2005. Kan vel ikke påstå at jeg har finni noe større motstand mot Power Metal enn mot Black Metal, Trash Metal. Nu'Metal, Rap, Listepop eller Eurotechno. Utsagnet kan kanskje ligge bak at trådstarter liker denne sjangeren bedre enn andre og legger desto større merke til negativ kritikk mot den. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 (endret) Vel, det at Running Wild-sjefen kaller seg Rock'n Rolf () er betegnende for hele sjangerens mangel på smak; power metal kniver med danseband om å være den mest harry musikktypen der ute. Ikke at det nødvendigvis er noe i veien med det, men det er nok en god grunn til at så mange har noe imot musikken. Det er nok av folk som er så livredde for å bli oppfattet som harry at de knapt tør å gå ut av døra om morgenen. EDIT: Sto forresten ganske langt foran på Running Wild under Wacken 03, og det jeg ikke klarte å la være å tenke på var hvor mye Rolf lignet på Per Inge Torkelsen i metal-mundur. Se bare her: (for ordens skyld, dette er Rock'n Rolf, ikke et bilde fra en Løgnaslaget-revy ) Endret 18. februar 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Erlendz Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Syns power metal er kjedelig. Liker som regel ikke vokalister som garantert har blitt sparket (hardt) i skrittet før de synger. Liker heller ikke de cheesy temaene som handler om drager, helter osv. Kan høre på ting som blant annet inneholder noen få elementer fra power metal, men går det for langt setter jeg heller på noe annen metal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå