Gå til innhold

Hvorfor er det så stor motstand mot power metal?


Anbefalte innlegg

Helloween er fabelaktig, mitt første band innanfor metalsjangeren og framleis ein av mine favorittar. Høyrte på samtlige album, mykje dei siste tre for tida, tre fabelaktige album etter min meining.

 

The Dark Ride

Rabbit Don't Come Easy

Keeper of the Seven Keys - The Legacy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri vært noe spesielt fan av power metal, er det ikke nå heller, men jeg gikk til innkjøp av Classic Rock Magazine forrige måned, og da fulgte det med en Best Of...-cd med alle de store bandene fra Roadrunner Records. Track nr. 7 viste seg å være Dragonforce - Operation Ground And Pound som jo er en knallfet låt. Jeg skal ikke bevege meg mer inn på sjangeren, men skjønner at folk kan finne det fengende, Sam Totman og Herman Li kan jo spille gitar.

Lenke til kommentar

Har hørt at Iron Maiden er Power Metal, og jeg har hørt at Children of Bodmom er Power Metal, jeg synes det er helt feil. Iron Maiden er Heavy Metal som har utviklet seg og gått innom Prog Metal og mye forskjellig. Men jeg trodde før at Power Metal var bare Metal..med mye power. Som passer bra med beskrivelse av mange maiden låter :S

Uansett hater jeg å dele inn ting i sjanger så heftig, så jeg kaller Metal, Metal.

Lenke til kommentar
Har hørt at Iron Maiden er Power Metal, og jeg har hørt at Children of Bodmom er Power Metal, jeg synes det er helt feil. Iron Maiden er Heavy Metal som har utviklet seg og gått innom Prog Metal og mye forskjellig. Men jeg trodde før at Power Metal var bare Metal..med mye power. Som passer bra med beskrivelse av mange maiden låter :S

Uansett hater jeg å dele inn ting i sjanger så heftig, så jeg kaller Metal, Metal.

8885815[/snapback]

Nå er jo strengt talt heavy metal ingen sjanger på samme måte som power metal f.eks. Førstnevnte sjanger er i større grad et samlebegrep på all metal. Om vi skal plassere Maiden i noen gruppe er vel NWOBHM (New Wave of British Heavy Metal) det opplagte valget.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Har hørt at Iron Maiden er Power Metal, og jeg har hørt at Children of Bodmom er Power Metal, jeg synes det er helt feil. Iron Maiden er Heavy Metal som har utviklet seg og gått innom Prog Metal og mye forskjellig. Men jeg trodde før at Power Metal var bare Metal..med mye power. Som passer bra med beskrivelse av mange maiden låter :S

Uansett hater jeg å dele inn ting i sjanger så heftig, så jeg kaller Metal, Metal.

8885815[/snapback]

Nå er jo strengt talt heavy metal ingen sjanger på samme måte som power metal f.eks. Førstnevnte sjanger er i større grad et samlebegrep på all metal. Om vi skal plassere Maiden i noen gruppe er vel NWOBHM (New Wave of British Heavy Metal) det opplagte valget.

8885948[/snapback]

De begynte ihvertfall slik.

Nyhus: Alle sier det, men ingen nevner noen

Lenke til kommentar

Det er vanskelig og høre på en power metal uten at noen kommer og sier

Power metal suger ! det var derfor jeg tar dette opp.

 

Cob = melodic power death metal

 

Og hvem kan ikke like de fete soloene innenfor powermetal ?

Som mange sier at de ikke kjønner power metal jeg skjønner ikke black metal

 

Har aldri likt det og kommer sikkert aldri til og like det

 

Men jeg syns at folk burde høre en del og ikke bare på samme artistene.

jeg varierer mellom 15 - 25 Power metal artister og syns aldri det blir for repeterende.

 

Men skal prøve ut litt Halloween nå

Lenke til kommentar

Har ett greit forhold til power metal, det var den sjangeren som fikk opp øynene mine for metal i sin tid. Men merker også dette at når man er "ny fan", er nesten alt man finner gull, men etter som årene går, blir man mer kresen.

Noe jeg la fort merke til er at power metal er noe av den mest overbefolka sjanger i metal, dvs, flust med band, men lenger mellom perlene. Italia f.eks er voldsom til å pøse ut med band, mens bare ett ytterst fåtall av de faktisk er bra. De banda har som oftest minst "holdbarhet". Skal jeg nevne ett eksempel der, titter Rhapsody (eller Rhapsody of Fire, som de heter nå) frem. Husker jeg digget dette bandet villt når Dawn of Victory-plata kom, den, SOEL og Legendary Tales var gull i mine ører. Men nå til dags, klarer jeg ikke høre gjennom en hel plate av bandet, selv ikke av de nevnte tidligere.

 

Tyskland har sine store stødige: Helloween, Gamma Ray, Blind Guardian og Edguy (som har blitt mer tullete i det siste), og de mindre kjente, men meget bra, Heavens Gate.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

For mitt vedkommende er tekster i musikk fullstendig irrellevant. Liker man dype, smarte tekster får man heller lese en diktsamling.

 

Styrken til powermetalband er først og fremst de fengende melodiene.

Det finnes drøssevis med gode powermetalband som f.eks Stratovarius, Sonata Arctica, Freedom Call, Gamma Ray og Dragonforce.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Power metal er slett ikke galt det. Finnes mye dårlig innen sjangeren (som i alle andre), men det finnes jammen mye bra. Jeg nevner i fleng: Angra, Avantasia, Blind Guardian, Edguy, Elvenking, Gamma Ray, Helloween, Kamelot, Masterplan, Sonata Aarctica. Må si meg enig i at power metal er en ganske overbefolket sjanger, og mye blir svært likt, men så kommer man over godbiter som de overnevnte. Selvsagt, mange synes sikkert de er i overkant pompøse, men det er noe av sjarmen med sjangeren. :)

Lenke til kommentar
Liker man dype, smarte tekster får man heller lese en diktsamling.

 

Eventuelt høre på band som faktisk har habile tekstforfattere?

 

Uansett, Helloween er et OK band. Eller, de var et OK band. Fra The Dark Ride og videre utover syns jeg i grunn de bare har blitt verre og verre. Ellers er power metal-sjangeren så overdrevent cheesy og harry at jeg holder meg langt unna den.

Lenke til kommentar
Liker man dype, smarte tekster får man heller lese en diktsamling.

 

Eventuelt høre på band som faktisk har habile tekstforfattere?

 

Uansett, Helloween er et OK band. Eller, de var et OK band. Fra The Dark Ride og videre utover syns jeg i grunn de bare har blitt verre og verre. Ellers er power metal-sjangeren så overdrevent cheesy og harry at jeg holder meg langt unna den.

 

 

Sonata Arctica har rare tekster om undertøysmodeller, reklamekampanjer og sjampanjebad. Men det gjør ingen verdens ting så lenge låtene er så bra som de er. Jeg må få laget en albumpresentasjon av dette bandet snart.

Det hjelper ikke at band som Foo Fighters har festlige tekster så lenge låtene stinker.

 

Helloween har jeg kun hørt ett album av så jeg kan ikke uttale meg for meget om dem.

Albumet heter Keeper of the 7 keys II og står i hylla. Mange låter duger og det var vel spesielt tittelsporet jeg virkelig likte. Det finnes likevel mye bedre som har kommet senere fra andre powermetalband.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...