Gå til innhold

Prosenter ved utskriftsfletting

Anbefalte innlegg

Heisann!

Holder på skrive et brev i Word 2003 her og skulle gjerne ha flettet inn prosenter fra Excel-tabellen min også.

Slik blir teksten i Word når jeg prøver på dette:

"Min andel hos dere: kr. abcdf utgjør 1032,00% av den totale andelen på kr. xyz. Se vedlagt tabell for...".

Feltet hvor denne prosentandelen skal være på 0,132% i Excel og er en utrening av flere felt der. Altså ikke et inntastet siffer.

Kanskje dette kan være noe av årsaken til at det blir litt krøll her?

Forslag til løsning? Noen som har peil her....

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du testet formelen i Excel `? Med andre ord, blir resultatet av formelen det samme der ?

:ph34r:

8879021[/snapback]

Japps, i Excel funker formelen helt fint.

Vet bare ikke hva slags feltkode-type jeg skal velge i Word. Kommer opp en haug med siffer om jeg bare velger feltet direkte.

Altså 1,2329839182398-e (noe sånt). Velger jeg STATISKE nummer, så kommer disse opp som 1,32323 (hvor det egentlig skulle stått: 1,32%)

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Må vedgå at jeg ikke har 100 % *ordspill* klart for meg hva du skal få til, men det er jo ofte vrient å spørre riktig når man ikke helt vet hva man lurer på... ;)

Jeg tror noe av løsningen for deg er det som kalles brytere i feltkoden. Hvis det er prosenttall du får inn i flettefeltet, så er dette et tallformat, og hvis du skal ha tre desimaler så ser dette slik ut: {MERGEFIELD Prosent \#0,000}.

<spiseskje>

Høyreklikk på det flettede feltet og velg "Aktiver/deaktiver feltkoder" for å se feltkoden. "Prosent" i formelen over tilsvarer feltnavnet på prosentverdien du skal flette inn, så denne heter trolig noe annet hos deg.

</spiseskje>

Når du kommer så langt, vil du trolig møte et nytt problem bak dør nummer to: Prosenttallene i Excel er egentlig desimalverdier, og du vil derfor få flettet inn tall som er hundre ganger for små (30 % = 0,3).

Mulig du kan overkomme dette ved å få Word til å gange opp med 100 for deg, alternativt ser jeg for meg at det er langt enklere å få til dette i Excel, og heller la Word flette inn tall som allerede er ganget opp i datagrunnlaget.

Tror neppe du kommer helt i mål bare ved hjelp av mine innspill her. Håper dog det dytter deg i riktig retning, men du må nok påregne å lese deg opp litt mer. En god start i så måte vil være her: http://office.microsoft.com/nb-no/word/HP051862181044.aspx.

Lenke til kommentar
Ok. Nå er jeg NESTEN i mål her... mangler bare gange med 100.

Må vedgå at jeg er usikker på hvordan du skal overtale Word til dette, men som nevnt i forrige innlegg så hadde jeg heller sørget for å gange opp i Excel-filen.

Dette gjør selvfølgelig at datagrunnlaget i Excel ikke blir ekte prosentverdier, men til gjengjeld så får du rett tall ut når du fletter i Word. Hensikten helliger som kjent middelet.

Dersom du er avhengig av å beholde de reelle prosentverdiene i Excel for videre beregninger, så er det bare å opprette de nye "prosentverdiene" som en ekstra kolonne, og så setter du heller inn dette feltet når du fletter i Word.

Lenke til kommentar
Dette var da usedvanlig tungvint om det kun er noen tall du skal ha inn.

Må nok si mer enig der, i hvert fall såfremt det bare er snakk om noen få tall.

Men, tittelen på tråden antyder noe om utskriftsfletting. Med mindre trådstarter skyter på feil skive, så er det sjelden snakk om "noen få tall" når man trekker frem artilleriet og lader med mailmerge. ;)

Lenke til kommentar

Ok! Ser det er mange måter å gjøre dette på, men vil helst ha feltet inn som normal tekst og ikke en direkte kobling til Excel-filen.

Har kommt så langt som dette nå: kr. 112233,44, og utgjør 0,1321253469666181%

Hvordan begrenser jeg antall desimaler her?

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar
Ok! Ser det er mange måter å gjøre dette på, men vil helst ha feltet inn som normal tekst og ikke en direkte kobling til Excel-filen.

Ehh... med et slikt svar så sier jeg meg mer enig med kjeklulf. Med all respekt å melde: Du har kontroll på hva utskriftsfletting (engelsk: mailmerge) brukes til og hvordan det settes opp i sin mest basale form?

Dersom du ikke skal ha en kobling til Excel-filen, så blir det i hvert fall lite fletting.

Har kommt så langt som dette nå: kr. 112233,44, og utgjør 0,1321253469666181%

Hvordan begrenser jeg antall desimaler her?

Dersom du faktisk benytter deg av utskriftsfletting, så kan du som tidligere nevnt bruke en bryter for å angi at dette er et tallformat, og der setter du samtidig antall desimaler.

Uavhengig av fletting så kan du om ønskelig avrunde verdien i Excel - hvilket i dette tilfellet ikke gjøres med å trykke på knappen for færre desimaler - det styrer nemlig bare tallformateringen (les: hvordan innholdet i cellen _vises_ for deg). Du må i så fall bruke avrundingsfunksjonen avrund (engelsk: round).

Avrundingstrikset kan du for øvrig godt gjøre i kombinasjon med flettingen, for da slipper du å bruke den tidligere omtalte bryteren. Merk dog bare at hvis du legger de avrundede verdiene til grunn for videre utregninger, så vil du nødvendigvis få et avvik fra de reelle talle som du opererer med nå.

Mitt forslag er derfor at du oppretter en dummy-kolonne i Excel-modellen, hvor du regner ut prosentverdien som skal brukes i Word. Her kan du både gange opp med 100 og avrunde til ønsket antall desimaler. Da kommer verdien riktig i Word, og du bruker selvfølgelig ikke denne kolonnen til påfølgende utregninger i Excel.

edit: leif.

Endret av Horge
Lenke til kommentar

Rett skal være rett!

Måtte bruke en ny formula-referanse på måten; =Felt_i_Excel for å få det til her.

Var nok bare jeg som valgte feil innsettingsmetode in the first place, ved at jeg valgte NumChar i feltinnsettingsgreiene.

Endret av Lifeform
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...