Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Tastatur funker ikke i Velkommen-bildet *Hjelp*

Anbefalte innlegg

Jeg håper virkelig at det er noen smarte hoder der ute som kan hjelpe meg med dette problemet.

Jeg hadde et A8N-SLI HK som tok knekken her, og da 754-platformen ikke er lenger så valgte jeg å kjøpe ny "maskin".

Kjøpte meg et M2N32 WS Pro HK (AM2-platformen), en AMD AM2 3.0Ghz 64x2 XP6000 CPU, PC8500 DDR2 minne og en 650W CoolerMaster PSU.

Dyttet inn dette, og startet opp igjen maskina, men dette gikk vedderstyggelig tregt, veeldig tregt for å være den kraftpakka det er. Etter mye om og men kom jeg på at de gamle driverne til det forrige HK'et fortsatt var innstalert, og avinnstalerte disse. Jeg lastet ned de nyeste driverne fra nVidia's hjemmesider, men etter å ha innstalert disse mistet jeg internettforbindelsen, så jeg avinnstalerte den pakka igjen for å gjøre en omstart og innstalere fra CDen som fulgte med.

Det som da skjedde var at jeg kommer til velkommensiden hvor jeg skriver inn passordet mitt, og ingenting fungerer. Hverken PS2 eller USB tastatur/mus fungerer, så jeg kommer meg ikke inn i XP lengre! Jeg får jo ikke innstalert driverne fra CD når jeg ikke kommer inn døra.

Er det noen som har vært borti noe lignende før, og i så fall: Hva gjør jeg!?

Føler hjernen min er en klut nå, vrid og fuktig. Hadde til og med en ubrukt HDD liggende som jeg prøvde å innstalere Win XP på for å prøve å lure meg rundt dette problemet, men jeg får bare en stopp-melding når innstalasjonen skal til å gå igang. Den vil ikke engang ta imot en nyinnstalasjon av OS... :no:

Jeg begynner å bli seriøst deppa nå, håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også legge til at det ikke fungerer å boote med siste fungerende konfigurasjon eller Safemode. Henger i log-in bildet samme hva. Også prøvd å bytte til en annen bluetooth-mus, men hjelper ikke noe.

Venter i spenning på en reddende engel.

Lenke til kommentar
Kan også legge til at det ikke fungerer å boote med siste fungerende konfigurasjon eller Safemode. Henger i log-in bildet samme hva. Også prøvd å bytte til en annen bluetooth-mus, men hjelper ikke noe.

Venter i spenning på en reddende engel.

8877473[/snapback]

Se om tastaturet virker når du slår på maskinen ved og prøve og komme inn i BIOS, pleier og være DEL knappen, men se etter på skjermen om det står noe annet (eks. F2 Setup).

Vist du kommer inn i BIOS, velg Load Default ett - eller -- annet ...

Start på nytt, virker det bedre nå, så ta en omstart og gå inn i BIOS for og stille inn med rette verdier på Dato, tid, MHz oav. Se manual eller gå til hjemme siden til HK levrandøren.

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Det kan jo tenkes at du har en komponent med feil i systemet.

Prøv å kjøre memtest86 i det minste for å utelukke minnefeil.

Windows-installasjonen er en god pekepinn for feil på komponenter, fordi den er utrolig følsom for bare den minste feil.

Lenke til kommentar

Begge tastaturene fungerer for å komme inn i BIOS, har load'et default settings på alt. Så fort Windos begynner å loade forsvinner NumLock lampa på USB-keyboardet, men fortsetter å lyse på PS2. Men ingen av dem virker.

Jeg mistenker at både SATA-drivere og PS2-drivere har gått @ dundas når jeg gjorde siste av-innstalasjon for chipsettet. Trodde ikke det var mulig å avinnstalere PS2-driverne, men...

Får ingen feilmeldinger om minne, det registreres som 2048mb uten feilmeldinger, og disse er splitter nye. Jeg vet at det kan være feil fordet, men de virket når maskina var så treig i begynnelsen. Tregheten forsvant da jeg avinnstalerte driverne til forrige HK.

Skal prøve meg på forumet til ASUS nå, men om noen flere har noen ideer, så vær så snill!

Takker for all hjelp jeg kan få.

Lenke til kommentar

Hei!

Har du prøv og boote deg inn i Safemode, og sett om tasatur virker der? Trykke F8 (eller holde den nede) når maskinen starter.

En annen ting du kan forsøke er og forsøke og reparere Windows installasjonen (dette er hentet fra MS KB315341

Installere Windows XP på nytt ved å starte datamaskinen fra CD-ROMen for Windows XP

Hvis du vil installere Windows XP ved å starte datamaskinen fra CD-ROMen for Windows XP, gjør du følgende:

1. Sett inn CD-ROMen med Windows XP i CD-ROM- eller DVD-ROM-stasjonen på datamaskinen, og start deretter datamaskinen på nytt.

2. Når meldingen om at du må trykke en tast for å starte opp fra CD-ROM vises, trykker du en tast slik at datamaskinen starter fra Windows XP-CD-ROMen.

Obs!  Datamaskinen må være konfigurert til å starte fra CD-ROM- eller DVD-ROM-stasjonen. Hvis du vil ha mer informasjon om hvordan du konfigurerer datamaskinen til å starte fra CD-ROM- eller DVD-ROM-stasjonen, kan du se dokumentasjonen for datamaskinen eller kontakte datamaskinprodusenten.

3. Du får følgende melding i vinduet Velkommen til installasjonsprogrammet:

Denne delen av installasjonsprogrammet forbereder kjøring av Microsoft Windows XP på datamaskinen:

Hvis du vil installere Windows XP nå, trykker du ENTER.

Hvis du vil reparere en Windows XP-installasjon ved hjelp av gjenopprettingskonsollen, trykker du R.

Hvis du vil avslutte installasjonsprogrammet uten å installere Windows XP, trykker du F3.

Trykk ENTER for å installere Windows XP.

4. I skjermbildet for lisensavtalen for Windows XP, trykker du F8 for å godta lisensavtalen.

5. Kontroller at det er merket av for den gjeldende installasjonen av Windows XP i boksen, og trykk deretter R for å reparere Windows XP.

6. Følg instruksjonene på skjermen for å installere Windows XP på nytt. Når du har reparert Windows XP, må du kanskje aktivere ditt Windows XP-eksemplar på nytt.

Lenke til kommentar

Hei Abbyss.

Jeg prøvde å boote i Safemode, men jeg kommer bare til log-in bildet der også, hvor min egen og admin-kontoen står oppført. Ingen av tastaturene fungerte der heller.

Jeg har faktisk ikke prøvd å reparere enda, tror ikke jeg vil komme så veldig langt uten disketten med SATA driverne. Har lånt meg en bærbar slik at jeg kan søke hjelp på nettet, og den har ikke diskettstasjon. Jeg hadde en diskett med disse driverne på en gang, men tror du jeg finner den!? Nei da.

Må vel bare vente på at fyllefantene fra lørdagskvelden våkner, slik at jeg får lånt meg en stasjonær maskin ett eller annet sted. Jeg skal prøve det senere, og om ikke det går så prøver jeg å innstalere på nytt på en annen HDD, for jeg tror det er mangelen på disse driverne som forårsaker BSOD som jeg fikk. Hvis jeg da får til dette, så kanskje jeg klarer å snike over de filene jeg trenger fra den ene HDD til den andre, eller noe sånt.

Jeg gir tilbakemelding senere, men om noen flere har noen innlegg, så er jeg svært takknemmelig.

Lenke til kommentar
micke090: Støtter den tanken.

I slike tilfeller er det eneste riktige å reinstallere windows. Jeg ville ikke vurdert å prøve uten engang, never works.

8879597[/snapback]

Vist han gjør som jeg beskriver lenger oppe (Reparere Windows) vil han installere "på nytt" men ikke miste egne data og installerte programmer. Men må legge inn alle oppdateringer til Windows på nytt, men det går nå stort sett av seg selv :)

Lenke til kommentar

I slike tilfeller er det eneste riktige å reinstallere windows. Jeg ville ikke vurdert å prøve uten engang, never works.

8879597[/snapback]

Vist han gjør som jeg beskriver lenger oppe (Reparere Windows) vil han installere "på nytt" men ikke miste egne data og installerte programmer. Men må legge inn alle oppdateringer til Windows på nytt, men det går nå stort sett av seg selv :)

8879706[/snapback]

Har faktisk prøvd denne metoden selv, det fungerte _dårlig_ for å si det mildt. Fikk "svartskjerm", og kunne ikke boote fra windows-cd, endte med at jeg måtte formatere med en linux cd, for så å innstalere xp på nytt.

Lenke til kommentar

8879597[/snapback]

Synd at folk her ikke har hørt om sysprep, dette burde du kjørt før byttet av system. Sysprep er et herlig lite verktøy fra windows som tilbakestiller installasjonen slik at win kjører installasjonsdelen av hardware på nytt. eneste bakdel er at man må taste key på nytt og vente litt mens det kjører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...