Gå til innhold

Beier Beirette - funn til 60 kroner?

Anbefalte innlegg

Hallo!

Kjøpte i går et eldre lite kamera på impuls, mest fordi det var så kompakt, lite og nett. Falt veldig for utseende og følelsen av kvalitet og finish. Dessuten er det interessant at det er produsert i en stat som ikke eksisterer mer, Øst-Tyskland. Det heter Beier Beirette, er merket med "Made in GDR" og etter som jeg skjønner er det sannsynligvis fra slutten av 60-tallet. Det ser ut som det er svært lite brukt, nesten som nytt. Men kan noen fortelle meg om det kan brukes til noe? Og ikke minst hvordan en bruker det? Kan fint lite om manuelle kameraer og blenderåpninger og lukkerhastighet, har nesten bare tatt bilder med digitalkamera. I veska lå det en lapp med den tidligere eierens notater og anbefalinger av innstillinger etter ulike lysforhold. Jeg har kjøpt film og tatt 24 bilder i dag, skal levere den snarest for framkalling for å se resultatet. Men vil gjerne ha tips om hvordan en bruker det og stiller det inn for best mulig resultat!

PICT0001.jpg

PICT0002.jpg

PICT0004.jpg

PICT0006-1.jpg

PICT0008.jpg

PICT0009.jpg

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag er filmen levert og det skal bli interessant å se om det ble noe brukbart av det. I mens jeg venter kan jeg stille noen spørsmål:

Jeg brukte Kodak Ultramax ISO 400 film i det. Er det et lurt valg? Kan som sagt lite om "manuell fotografering". Har lest på forumet her om ISO 100 og 200 også. Hva anbefales for mitt kamera?

Vil gjerne også ha noen tips om hvordan en stiller inn. Har ikke annetå gå etter enn den lappen som fulgte med, så litt dypere forklaring hadde vært fint.

Lenke til kommentar

Jeg tror du vil få litt lyse bilder... Regner med at de skriftlige innstillingene er skrevet for ISO 100 så istedenfor f.eks. 125 / f16 burde du nok ha brukt 500 / f16.

Problemet med dette er at du antagelig ikke vil merke når du har tatt bilder som er mørke eller lyse siden laben justerer lysstyrken på bildene.

Slikt lærer man ikke mye av :hm:

Lenke til kommentar

Dette kameraet ser ut som om det er et totalt mekanisk kamera, uten innebygd lysmåler. Da er det i praksis ingen begrensning for hvilken type film du bruker. Den skalaen du refererer til er sannsynligvis bare en form for huskehjelp.

400 iso er perfekt for et slik kamera, siden du må ta fokus på gefühlen, for å si det slik. Da trenger du å kunne stoppe ned et par hakk, og trenger den ekstra følsomheten for å få litt slingringsmonn på avstandsinnstillingen. En annen sak er at optikken sannsynligvis er av triplett-typen, og derfor trenger å stoppes ned et par hakk for å yte maksimalt.

Fortsett med iso 400, både s/h og farge. Printet på esken som filmen er pakket i finnes det som oftest en skala/tabell som forteller deg hvordan du skal eksponere filmen. Hvis det ikke står på selve esken, så står det på pakningsvedlegget.

Lykke til med din øst-tyske følgesvenn. Det er gøy å leke med slike gamle ting, og ofte gir de en mye finere "tone" enn digitale kameraer når du skyter s/h. Noen samleverdi er jeg redd det ikke har, men jeg kan ikke si det sikkert. Likevel så er det et fint kamera å ha på hyllen, og til å ta med på søndagstur.

Lenke til kommentar

Da har jeg hentet filmen og kan slå fast at kameraet er helt i orden. Men fotografen trenger mer øvelse. Gjennomgående er bildene litt for mørke, og endel motiver er ikke helt i fokus. Ser ut til at jeg må lære meg å holde kameraet stødigere også. Har lest meg til at utløseren på Beier-kameraene er litt treg å klemme ned og da er det fort gjort at kameraet ikke er helt stødig. Skal prøve meg med en svart-hvitt film snart, ser for meg å ta bilder av forfalne hus i nærområde.

Lenke til kommentar

Du får invitere til fototreff under aktiviteter, så skal du se det blir bilder.

Jeg husker en eldre mann som fikk helt noia når Antonio Stasi stakk innom Daae Foto før i tiden. Han var overbevist om at Antonio var en stasi-agent, selv om han vitterlig er italiener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...