haffi Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) Hei, jeg lurer på noen små ting om Dell xps m1710: 1. Er den god? 2. (Hvis den er god hvordan bør den konfigueres?) 3. Er basic skjermkortet bra? 4.Dell funker eller er det mye feil med sendinger?(har hørt de ikke alltid leverer varer...) Skal brukes til spilling og skole osv. budsjet på 15000kr Endret 16. juni 2007 av haffi Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 # System: Dell XPS M1710 (Red color lid)# Processor: Intel Core Duo T2600 (2.16 GHz) # Memory: 2GB @ 667MHz - 2 DIMM Slots (2 x 1GB) (Max Ram 4GB) # Hard Drive: 100GB capacity at a speed of 7200 RPM # Graphics Card: NVIDIA GeForce Go 7900 GTX with 512MB DDR memory # Screen: WUXGA Truelife (1920 x 1200) # Optical Drive: 8x CD/DVD burner (DVD+/-RW/+R) with Dual-Layer # OS: Microsoft MCE 2005 # Wireless Card: Intel 3945 (802.11b/g) # Battery: 9-cell lithium ion recharegable battery # Ports / Slots: 5-in-1 Memory Card Reader, DVI-D, VGA video output, S-Video, IEEE 1394 (Firewire), 6 USB 2.0, Express Card slot, Modem, Ethernet/LAN, Microphone in, Headphone out # Integrated Subwoofer Prosessoren som er av C2D er jo alltid knall å ha Har det selv i min 12" og det er helt supert, denne er også en av de raskere laptop-cpu'ene. Minne, raskt og 2 gb, hjelper til på gaminga. Grafikkortet er PENT(!!) og duger som et svin til laptopgaming. 512 grafikkminne, jeg sukker og misunner deg for å ha et slikt budsjett. 1920 x 1200 oppløsning er sykt deilig, så om du lurer på om denne kan duge? JA! Half-life2, cs:s, wc3, wow og lignende vil gå flytende på denne om jeg ikke tar helt feil. Duger den såpass bra til gaming er den nok enda bedre til skolearbeid Med dine kunnskaper vil jeg egentlig ikke anbefale noe klokking, men om du vet av noen som kan dette, så er det et godt klokkbart skjermkort samt at cpu kan tynes litt bedre, bare husk på at viftesystemene er ganske så forskjellige fra laptop til laptop. KJØR PÅ! Lenke til kommentar
Thyrfing Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 (endret) 1. jepp den er god:) 2. du bør konfigurere den etter ditt budsjet. 3. basic skjermkortet er bra det, men det kommer alltid noe nytt. 4. Jeg har alltid vært skeptisk til dell hørte en del negativt, men kjøpte dell likevell og angrer ikke ett sekund, rask leveringstid, ingen problemer, fikk nøyaktig det jeg bestilte, xps support på engelsk som er oppe 24/7, jeg kommer aldri til å bygge stasjonær pc igjen kommer kjøpe fra dell. edit: mulig at dell kommer med ny oppgradering av xpsen m1710 snart så kanskje lurt å vente, kanskje noe andre her på forumet kan svare på det. Endret 16. juni 2007 av Thyrfing17 Lenke til kommentar
-Fish- Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Dette kan vel anses som "Off Topic", men heller det enn å starte et nytt tråd. Når vi først snakker om Dell XPS, så vet jeg jo at de er knallgode maskiner og for øyeblikket får du knapt kraftigere laptop. Prisen på dem har også synket krafitg, fra rundt 20 tusen til 14. Dette har selvfølgelig noe med at Dell skall slippe ut nye XPS modeller, med blant annet GF 8800 skjermkortet, Santa Rosa chipset osv. Da har jeg et par spørsmål: 1. Hvor dyrt kommer de nye Dell maskinene til å bli i starten? Kommer de til å havne rundt 20 000 som sin forgjenger? Jeg har ringt til Dell og spurt om dette, men jeg fikk et "mystisk" svar om at "de kommer til å ligge på et konkurransedyktig prisnivå". Hvor mye vil de koste ca.? 2. Dell har måttet utsette lanseringen av disse nye XPS'ene på grunn av varmeproblemer, men når kommer de ca.? Noen som vet noe mer presis dato? 3. Hvem av dem bør jeg gå for? Bør jeg kjøpe en "Billig" XPS nå og kanskje kjøpe ny maskin om ca. 2-3 år, eller bør jeg kjøpe den nye XPS'en når den kommer, og ha den i 3-4 år? (jeg kan tenke meg at den holder ut lenger med DX10 skjermkort og Santa Rosa). Lenke til kommentar
carniwar Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Har bare et spørsmål til noen av dere som eier en xps m1710 Jeg bestilte nylig denne maskinen og venter i spenning på levering. Ulempen sånn jeg har forstått det, er at operativ systemet man får med er Vista, noe jeg har hørt at spiser kapasitet til de grader. Noen som har innstallert xp på denne maskina? Evt. noen problemer med drivere til dvd-rom'en og lydkortet? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 22. juni 2007 Del Skrevet 22. juni 2007 Vil ikke si at vista spiser opp ressursene, faktisk så bruker vista ressursene bedre. eneste er hvis du bruker Aero så brukes skjermkortet Lenke til kommentar
espkul Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Den Pcen kommer ikke på 15000 kr. SKal selv kjøpe XPS, men må klare meg med Go7900GS. Med forsikringer og 2gb ram kommer den på 19000. Med GTX kan man legge til 4200 kr. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Den Pcen kommer ikke på 15000 kr. SKal selv kjøpe XPS, men må klare meg med Go7900GS. Med forsikringer og 2gb ram kommer den på 19000. Med GTX kan man legge til 4200 kr. 8926607[/snapback] Akkurat. Er det noe Dell er noen jævler på. Unnskyld språket. Så er det å ta seg betalt for maskinvare-oppgraderinger. Bedre skjermkort koster flesk. For 4Gb ram betaler du 6500 kroner. Dette koster 1500 kroner hos multicom.no for eksempel. Jeg ville faktisk ikke anbefalt M1710 om du skal kjøpe denne selv. Den er overpriset til de grader, spesielt om du velger oppgraderingene. Noe du ikke har råd til om du skal følge ditt budsjett. Det finnes gode alternativer, spesielt i 15.4-tommers klassen om disse er aktuelle. Lenke til kommentar
espkul Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Hvilket skjermkort er best av XPSens Go7900GS 256 MB og X1700 512 MB? Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Den Pcen kommer ikke på 15000 kr. SKal selv kjøpe XPS, men må klare meg med Go7900GS. Med forsikringer og 2gb ram kommer den på 19000. Med GTX kan man legge til 4200 kr. 8926607[/snapback] Akkurat. Er det noe Dell er noen jævler på. Unnskyld språket. Så er det å ta seg betalt for maskinvare-oppgraderinger. Bedre skjermkort koster flesk. For 4Gb ram betaler du 6500 kroner. Dette koster 1500 kroner hos multicom.no for eksempel. Jeg ville faktisk ikke anbefalt M1710 om du skal kjøpe denne selv. Den er overpriset til de grader, spesielt om du velger oppgraderingene. Noe du ikke har råd til om du skal følge ditt budsjett. Det finnes gode alternativer, spesielt i 15.4-tommers klassen om disse er aktuelle. 8926668[/snapback] **husk: Dell garanterer så absolutt ikke at 3 parts produkter fungerer på maskinen, gjelder spesielt RAM. så om du kjøper 3. parts minne og minnet tar kvelden, dekkes dette ikke av Dell på noen måte. Endret 23. juni 2007 av Fritz0r Lenke til kommentar
espkul Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Litt off topic, men hvor lett er det å bytte deler i laptop, tenker generelt, ikke bare dell. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Vel. Dell-maskiner benytter seg som oftest av Kingston-ram. Om du kjøper noe slikt fungerer det bare. Sjansen for at ram ødelegges er veldig liten. Er det noe som går i stykker i en maskin er det harddisk, skjermkort, prosessor eller annet. Den maskinvaren med minst feil i en maskin er som oftest minnet (ram). Den høye prisen Dell tar for ram-et forsvarer på ingen måte det at Dell må ordne opp. Dette burde da vitterlig gå inn under deres garanti-avataler og ikke prisen på selve komponenten. Å sette inn og ta ut ram av bærbare er den enkleste ting i verden. Du åpner bare en luke på undersiden og der sitter minnebrikkene. Etter det er det bare å dra de ut eller dytte dem inn alt ettersom. Det er så enkelt at selv min bestemor kunne gjort det. Å bytte andre ting er litt mer komplisert though. Skjermkortene er som oftest loddet fast i hovedkortet, så disse får man ikke byttet osv. Endret 23. juni 2007 av Snorre Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Manualen for XPS M1710 kan jo vise deg litt: http://support.dell.com/support/edocs/syst...en/SM/index.htm Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Hvilket skjermkort er best av XPSens Go7900GS 256 MB og X1700 512 MB? 8928124[/snapback] go7900GS, ganske mye bedre enn x1700.... Lenke til kommentar
Mr.Anglevik Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 er det noen som vet om en kan skifte ut sjermkortet (7900gs) om 8800 kommer selv om det er gtx? noen som har noe peiling? Lenke til kommentar
espkul Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Takk for svar. Så ikke altfor vanskelig ut å bytte ut skjermkortet. Blir nok XPS. Dell er veldig billig så lenge man ikke skal ha no ekstra, det billigste jeg har sett iallfall. Trenger man forsikringene til dell? På Xpsen kommer full dekning på over 4000 kroner... Er det verdt det? FÅr man ikke erstattet noe hvis man den skulle bli ødelagt uten det? Endret 23. juni 2007 av espkul Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 er det noen som vet om en kan skifte ut sjermkortet (7900gs) om 8800 kommer selv om det er gtx? noen som har noe peiling? 8928321[/snapback] Du kan skifte til 7950gtx, men tviler sterkt på at du kan sette inn et 8800 kort når den tid kommer! Lenke til kommentar
Mr.Anglevik Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 er det noen som vet om en kan skifte ut sjermkortet (7900gs) om 8800 kommer selv om det er gtx? noen som har noe peiling? 8928321[/snapback] Du kan skifte til 7950gtx, men tviler sterkt på at du kan sette inn et 8800 kort når den tid kommer! 8928613[/snapback] er det hovedkortet som blir problemet da eller? skulle kunnet bytte ut til eit kort med dx10 når det er meir aktuelt:) Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Så vidt jeg vet pleier skjermkort å bli loddet på hovedkortet, nettopp slik at man ikke skal kunne bytte det senere. Rett meg om jeg tar feil. Jeg vet ikke om Dell har dette som praksis eller ikke. Men det er hvertfall slik med veldig mange bærbare maskiner. Dessuten kan det hende at hovedkortet ikke støtter DX10. Om DX10 er veldig viktig ville jeg uansett ventet til Dell mest sannsynlig lanserer en XPS M1710 til høsten med Santa Rosa-chipsettet og Nvidia 8800M-grafikkkort. Endret 23. juni 2007 av Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå