Gå til innhold

"Greit" at 14 åringer drikker alkohol på fester?

Anbefalte innlegg

Jeg er 15 år, fyller 16 i oktober. Jeg er regelmessig ute på fest, dog kun privatfester. Å drikke med måte er heldigvis kulturen i strøket jeg bor i. Dette er et tettsted med ca 7000 innbyggere, ikke akkurat ute på landet.

Å drikke for å bli full og syntes det er direkte idiotisk. Jeg sier ikke at å drikke for å ha det gøy er bedre, da man også kan ha det gøy uten alkohol.

Selv drikker jeg en god del på fest, men aldri så mye at jeg mister kontrollen. Uttrykket 'drikk med måte' forstår man først etter sin første dritings-kveld. Ja, jeg har vært der en gang. Aldri siden!

Det jeg skal fram til, er ikke at det er greit for ungdom på min alder å drikke, men til en viss grad kan det vel aksepteres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høres kanskje snodig ut, men jeg er egentlig FOR fjortisfyll.

Ikke i den forstand at de drikker seg sørpe fulle men at de begynner tidlig (14-15 år).

Mange som først begynner å drikke når de er 18-19 vet ikke hva de tåler og

kan ende opp med å bli virkelig syke av det. Dette er jo U.S.A et klart eksempel på.

Lenke til kommentar

Det handler jo også om sosiale omgangskretser når det kommer til alkohol og ungdom på min alder. Hvis man ikke drikker, blir man sett på som en 'annen sosial klasse' og det kan være vanskelig å ble akseptert blant de som drikker.

Jeg har selv sett eksempler på dette, og jeg syntes det er en merkelig utvikling at alkohol setter folk i båser ut fra om de bruker det eller ikke.

Jeg syntes ikke dette er riktig, flere som reagerer på dette?

Lenke til kommentar

Ikke i den forstand at de drikker seg sørpe fulle men at de begynner tidlig (14-15 år).

kan ende opp med å bli virkelig syke av det. Dette er jo U.S.A et klart eksempel på.

8978325[/snapback]

Dette blir for dumt..... skulle en 14-15 åring vite bedre hvor mye han/hun tåler når de begynner å drikke da?

Så.... hva skal man gjøre for at 14 åringen ikke skal bli syk av det da?

Begynne i 10 års alderen??

Naaaahh..... da er det nok best å gi dem alkohol når de er 5..... så slipper de kanskje å bli syke når de blir 10.... eller..... whattaheck.... drikk som en svamp når de er nyfødte.... så får de det inn med morsmjælka... :nei:

Lenke til kommentar

8978325[/snapback]

Dette blir for dumt..... skulle en 14-15 åring vite bedre hvor mye han/hun tåler når de begynner å drikke da?

Naaaahh..... da er det nok best å gi dem alkohol når de er 5..... så slipper de kanskje å bli syke når de blir 10.... eller..... whattaheck.... drikk som en svamp når de er nyfødte.... så får de det inn med morsmjælka... :nei:

8978407[/snapback]

Nei, sier ikke at de skal begynne så tidlig men hvis de prøver alkohol først når de er 18

så er det mye mindre toleranse i samfunnet for å prøve ut hvor mye man kan drikke.

Jeg syns det er teitere med en 19-20 åring som er rakende full enn en 16 åring.

Det er en del av modningsprosessen i det moderne livet.

Men men, vi har jo forskjellige meninger.

Lenke til kommentar

er 15 år gammel og er en glad i en øl eller to.. ^^ blir derimot sett på som, ikke direkte "alkis", men en som er glad i en dram i ny og ne...

bor da midt i oslo, går på Jordal Skole.

Har opplevd flere tilfeller fjortissfyll. Har tilogmed skjenket folk med alkoholfritt øl, for at så at de blir fulle av det. Dette er det mest patetiske jeg ser... verst er de litt småløse jentene som er "dritings" på en rusbrus og blir felleshøl samtidig.

Derimot og nyte en øl en varm sommerkveld eller ta seg en "dram" for å komme i bedre stemning har jeg ikkenoe imot. Har nettopp opplevd en ganske flau opplevelse knytta til akkurat alkoholen (gidder ikke gå nærmere inn på det nå) men har likevel ingenting imot å drikke.

Drikking i ung alder kommer av nysgjerrighet (hvertfall sånn vi begynte^^). Jeg iallefall blir kjempeblid og sosial i fylla så ser heller ingen motforestillinger til ikke å drikke så lenge det bidrar til god stemning.

Siste til OP. Om drikking i byene iforhold til på mindre steder tror jeg, faktisk, det er mindre i byene blant gjennomsnittsungdom. Har hørt mange historier fra bygdene hvor det er tradisjon og drikke seg grøftekant ved en viss alder, som også er godtatt der. Bor som sagt i Oslo, og tror at foreldrene mine ville gått av skaftet hvis jeg kom hjem sørpe dritings, og det tror jeg, eller har opplevd kameraters foreldre gjort også.

Mitt synspunkt, anyhow.

Lenke til kommentar

8978325[/snapback]

8978407[/snapback]

Nei, sier ikke at de skal begynne så tidlig men hvis de prøver alkohol først når de er 18

så er det mye mindre toleranse i samfunnet for å prøve ut hvor mye man kan drikke.

Jeg syns det er teitere med en 19-20 åring som er rakende full enn en 16 åring.

Det er en del av modningsprosessen i det moderne livet.

Men men, vi har jo forskjellige meninger.

8978520[/snapback]

Ok..... men toleransen i samfunnet blir ikke særlig bedre av ditt syn på det......

Lenke til kommentar

Jeg er selv 14, og konfirmert i år, og må si jeg skjemmes hver gang jeg drar på fest. Nesten alle i klassen (mest fjortisjenter som kliner på seg alt for mye sminke fordi det er eldre gutter der) drikker til de spyr.

Ja, jeg drikker også. Men jeg har aldri drukket meg skikkelig full. Og jeg liker faktisk drikken jeg drikker.

Om jeg synes det er greit at 14åringer drikker? Ja, det gjør jeg. Men de er ikke kule av den grunn :)

Lenke til kommentar
Ungdomsårene er tiden for eksperimentering. I Norge har "fjortisfylla" blitt en del av det å vokse opp. Kan ikke akkurat påstå at jeg er direkte stolt over mine handlinger på slutten av 90-tallet, men jeg ville nok ikke vært det foruten.

Det eneste dagens unge bør holde seg langt unna er hjemmebrent som de ikke vet hvor kommer fra. Jeg grøsser når jeg tenker på hvor mye dårlig sprit jeg hadde i meg da jeg var ung og dum.

8879153[/snapback]

Kjenner meg veldig godt igjen. Kjøpte hjemmebrent og dunker med spanskdruesprit. Men slik er det når man kommer fra bonske strøk :p

Når jeg tenker over det så var ungdomstiden min også veldig rebelst.

Selv så begynte jeg ikke å drikke før jeg var i 16 årsalderen. Men jeg har smakt øl flere ganger siden jeg var 12 (har en del tyskere i familien, så en øl til maten er vanlig og at jeg da fikk et lite glass var helt ok).

At unger får smake eller prøve litt gjennom årene vil jeg tro er bedre enn et strengt nei. Nysgjerrigheten blir mindre og man vet faktisk hva man kan begi seg ut på.

Lenke til kommentar
Ungdomsårene er tiden for eksperimentering. I Norge har "fjortisfylla" blitt en del av det å vokse opp. Kan ikke akkurat påstå at jeg er direkte stolt over mine handlinger på slutten av 90-tallet, men jeg ville nok ikke vært det foruten.

Det eneste dagens unge bør holde seg langt unna er hjemmebrent som de ikke vet hvor kommer fra. Jeg grøsser når jeg tenker på hvor mye dårlig sprit jeg hadde i meg da jeg var ung og dum.

8879153[/snapback]

Kjenner meg veldig godt igjen. Kjøpte hjemmebrent og dunker med spanskdruesprit. Men slik er det når man kommer fra bonske strøk :p

Når jeg tenker over det så var ungdomstiden min også veldig rebelst.

Selv så begynte jeg ikke å drikke før jeg var i 16 årsalderen. Men jeg har smakt øl flere ganger siden jeg var 12 (har en del tyskere i familien, så en øl til maten er vanlig og at jeg da fikk et lite glass var helt ok).

At unger får smake eller prøve litt gjennom årene vil jeg tro er bedre enn et strengt nei. Nysgjerrigheten blir mindre og man vet faktisk hva man kan begi seg ut på.

8992208[/snapback]

Ja, jeg er også oppvokst på landet.... med hjemmebrendt og greier.

Begynte nok å drikke skvipet i 15-års alderen.... og det er nettopp derfor jeg er sterkt imot det.

Visst hadde vi det gøy, men det skjedde også masse faenskap på disse fjortissfestene som jeg ikke unner mine egne barn å få oppleve.

Ting som jeg nå i voksen alder kaller voldtekt og blind vold.

Lenke til kommentar

Det er utrolig plagsomt med småttiser / fjortiser 11 - 15-åriner som drikker seg dritings, og gjerne er stupe fulle 10-15 minutt ut i voerspielet, men jeg har selv vært en, og hvor jeg bor er det "skikk" at de begynner så tidlig, så bortsett fra at det er irriterende og frustrerende nå, så er det helt greit, siden jeg selv har vært gjennom det.

Lenke til kommentar
Det er utrolig plagsomt med småttiser / fjortiser 11 - 15-åriner som drikker seg dritings, og gjerne er stupe fulle 10-15 minutt ut i voerspielet, men jeg har selv vært en, og hvor jeg bor er det "skikk" at de begynner så tidlig, så bortsett fra at det er irriterende og frustrerende nå, så er det helt greit, siden jeg selv har vært gjennom det.

9027436[/snapback]

Ok..... så siden du har gjort det selv er det helt greit??

Hvis alle tenker sånn får vi jo aldri bukt med problemet.

Jeg føler liksom ikke for at min datter skal bli voldtatt eller oppbanka, nesten til det ugjenkjennelige.

Og ikke kom å fortell meg at sånt ikke skjer...... for det vet jeg at det gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...