Gå til innhold

"Greit" at 14 åringer drikker alkohol på fester?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man kan heller sette ned aldersgrensen på alkohol til 16 år som i Danmark?

8889870[/snapback]

Ser ikke helt hva det løser.

8890181[/snapback]

Mindre vil eksperimentere med det fordi det faktisk er lov. "Kjeeeeedlig!", vil drittungene tenke....hehe!

Lenke til kommentar

Det er selvfølgelig ille at fjortiser drikker alkohol! , det som er enda være er når du blir litt eldre og skal på firmafest/julebord og nyte en øl/drink. Da ligger enkelte fjortis foreldre i ca 50 årene drita fulle på gulvet i dressen sin og kryper rundt og spyr. Er det rart at ungene blir som de blir når de har slike foreldre som forbilder!

Lenke til kommentar
Jeg drikker ikke.

8891492[/snapback]

så du kritiserer uten å ha prøvd det.

8892217[/snapback]

Det er min fulle rett.

8892378[/snapback]

driter i kom det er din rett. det er utrolig dumt å si noe om noe man ikke har prøvd. "røyking er bare dårlig" "jeg hater ipod og mac"

Lenke til kommentar

Jeg beynte å drikke når jeg var 17 år.

For min del så hadde det ikke vært noen krise å ventet til det var lovlig å kjøpe det i tillegg, men jeg likte og liker smaken på blant annet øl og cognaq og det er sjelden jeg har slukt for mye.

14-åringer som drikker synes jeg er et trist syn. De fleste gjør det fordi det er tøft og hvor tragisk er det ikke å se en full 14-åring som påstår han har drukket 9 pils, men i relaliteten har drukket 4 (hvis du teller med den ene har helte ut).

Lenke til kommentar

naits360: røyking er da bevist skadelig. Og det er en plage for andre som er i nærheten.

Og du skader ikke andre om du bruker en ipod/mac hva du enn vil bruke. Så det å sammenligne røyking med ipod/mac holder ikke.

Angående drikking, her i byen begynte vel folk å drikke i 8-9 klassen. Jeg var en av de som dro på festene uten å drikke noe særlig. Var vel mest for den sosiale delen.

Men hvorfor drikker fjortisser? Kan vel kanskje ha noe å gjøre med at de vil være eldre enn de er. Tøffe seg og gjøre som de "store" gjør. Kulturen med drikkepress og det å gjøre som alle andre gjør bidrar vel også til tidlig debut alder.

Når min sønn/datter blir rundt 12 skal jeg gi han/henne en avtale om at hvis det ikke blir drukket eller røkt før 18års dagen, Så skal jeg kjøpe en bil eller noe sånt til han/henne.

Har forståelse for at de vil prøve. Men når prøvingen blir en vane da synes jeg noe har gått galt.

Lenke til kommentar
Jeg drikker ikke.

så du kritiserer uten å ha prøvd det.

Det er min fulle rett.

driter i kom det er din rett. det er utrolig dumt å si noe om noe man ikke har prøvd. "røyking er bare dårlig" "jeg hater ipod og mac"

Moderator har meninger om fenomenet krig, uten å ha vært i krigen. Synspunkter på kommunismen, uten å ha bodd i et kommunistisk land. Skal jeg prøve heroin før jeg uttaler meg om vi bør legalisere narkotika?

Det er lov å ha en mening om ting, og slett ikke dumt. Det er mye dummere å gå gjennom livet uten å mene noe om noenting. Det er nok av empiriske bevis på alkoholens skadevirkninger og påvirkning på umodne ungdommer til at folk som ikke drikker selv kan ha en mening om saken. Dumt blir det først om man uttaler seg skråsikkert om ting uten å ha grunnlag for det. Men det grunnlaget kan man skaffe seg på andre måter enn å prøve det selv.

Som en alkoholiker sa det i en debatt: Hadde drikkingen gitt innsikt, hadde jeg aldri blitt alkoholiker...

Uansett: Dette er et diskusjonsforum, og så lenge man argumenterer saklig for sine holdninger kreves ikke personlig erfaring. Ingen her var til stede i World Trade Center, og ingen var med på månelandingen, men det diskuteres nå friskt allikevel. Jeg skulle nok ønske at folk var mer åpne for tvil og andre holdninger i saker der de ikke har personlig erfaring, men dett er nå en gang slik på internett at alle vet best.

Hold dere til å diskutere folks argumenter og dokumentasjon (eller mangel på sådan).

Geir :)

Lenke til kommentar
Man blir avslappet, og i bedre humør av alkohol, og det er vel derfor de fleste drikker. 14-åringer drikker vel fordi de er nysgjerrig?

8896287[/snapback]

Kanskje det, men også at de blir presset til det vis andre drikker.

Sempron.

Lenke til kommentar
Man blir avslappet, og i bedre humør av alkohol, og det er vel derfor de fleste drikker. 14-åringer drikker vel fordi de er nysgjerrig?

8896287[/snapback]

Kanskje det, men også at de blir presset til det vis andre drikker.

Sempron.

8896308[/snapback]

jeg har aldri følt noe press, jeg var den som ville det, og jeg var veldig nysgjerrig.

Kasparov. har du bruk for psykolog? vi kan gå i gruppesamtaler siden vi begge blir i godt humør av alkohol :D

Lenke til kommentar
Hvis du drikke for å komme i godt humør trenger du psykologisk hjelp, ikke alkohol.

8891424[/snapback]

Les litt bedre neste gang, naits360.

Jeg synes fortsatt det er tragisk med 14 åringer som drikker seg snydens og helt tydelig mangler kontroll over seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg startet å drikke når jeg var tolv. Om det var smart tviler jeg på, men jeg er da det mennesket jeg er i dag.

Det er vel.. hmm hva skal jeg si? Som det menneske/den personen jeg er i dag og basert på prinsipper ville jeg ikke sagt at det var greit. Men jeg bryter jo selv de prinsippene.

Det er vel greit, jeg har ikke tatt noen skade av det enda, og hvis du trenger alkohol for å feks tørre å kysse en jente for første gang så bryr jeg meg egentlig ikke. Alkohol kan på en måte være en overgang, først kysser du i fylla, også når du er edru:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...