cptCory Skrevet 16. juni 2007 Del Skrevet 16. juni 2007 Hei hei, jeg har et lite problem med bilen min. Som nevnt i topic er det snakk om en Opel Astra F 2.0i 8v 1992 hatchback motor: C20NE 85kw Ved belastning, altså når jeg gir gass så fusker motoren, den vil ikke dra skikkelig. Jeg skal prøve å beskrive så godt som mulig med ett eksempel: Jeg ligger i 70-80 på 5. gir bak en bil, når jeg skal kjøre forbi setter jeg den ned i 3. og gir full gass, da er det liksom som om motoren "sovner" og det skjer ingenting i ca. 1 sekund, varierer men ikke mye. Så når motoren til slutt skjønner att det hadde vært en god ide å gi meg litt effekt og begynner å dra så drar den veldig ujenvt som en berg og dalbane om dere forstår, drar på, slukner litt drar på, slukner litt. Veldig irriterende greier. Eneste feilene jeg har sett bare ved å åpne panser og sjekke instrumenter er som følger: Radiator/kjøle vifta ser ikke ut til å fungere. Vanntemperaturmåleren i dashbordet beveger seg ikke før motoren er veldig varm den ligger på bunnen av skalaen i det blå feltet under normal kjøring. Den går kun oppover etter bilen har stått noen minutter på tomgang, eller i bratte oppoverbakker med liten fart. Men da er motoren så varm att jeg vil tro nåla heller skulle nærmet seg rødfeltet på toppen av skalaen istedetfor å ligge litt under midten. Det er også en liten lekkasje i topplokket, der pakningen er, men dette var ikke noe alvorlig ifølge en kar hos NAF på lillehammer. Har dere noen tips, tester eller løsninger jeg burde gjøre for å finne fram til problemet eller kurere det helt ? På forhånd takk mvh Øystein Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Defekt termostat kan gi tempsymtomene du beskriver, fiks dette før du går videre. Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 (endret) takk for svar. hvor får jeg tak i en termostat og hvor mye vil en slik koste? edit: jeg fant jeg fant, 211,- hos mekonomen. Endret 17. juni 2007 av CoreTEC Lenke til kommentar
geirrs Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 takk for svar. hvor får jeg tak i en termostat og hvor mye vil en slik koste? edit: jeg fant jeg fant, 211,- hos mekonomen. 8881735[/snapback] Jeg hadde noe lignene på min Astra 96, 1.6i. Det viste seg at det var tennplugg-kablene. Bestilte nye til ca 650 spenn, og byttet de selv. Saken var biff... Problemet med temperaturen som du hadde, høres også kjent ut. Til meg var det temperaturføleren for kjølevannet som var gåen.... Kjekt med Opel.... Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 13. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2007 (endret) hvor får man bestilt tennkabler. og hvor finner jeg ut hvilken type som er best til akkurat min bil ? Endret 13. juli 2007 av CoreTEC Lenke til kommentar
staljin Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 hvor får man bestilt tennkabler. og hvor finner jeg ut hvilken type som er best til akkurat min bil ? 9069029[/snapback] Fortsetter du slik så ender du opp med en helt ny kjøle/tenning system staljin Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 14. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) mener du jeg burde teste alt som er av kabler og målere etc. før jeg bytter noe som helst ? hvordan finner man ut tilstanden på tennkablene da ? Jeg har volmeter med alt mulig rart av funksjoner på. Men vet jo ikke hvordan jeg skal bruke d. Endret 14. juli 2007 av CoreTEC Lenke til kommentar
geirrs Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) mener du jeg burde teste alt som er av kabler og målere etc. før jeg bytter noe som helst ? hvordan finner man ut tilstanden på tennkablene da ? Jeg har volmeter med alt mulig rart av funksjoner på. Men vet jo ikke hvordan jeg skal bruke d. 9071314[/snapback] Tror det er vanskelig å måle seg frem til dette. Prøving og feiling er nok det enkleste. Jeg gikk på torshov bil og bestilte de tennkablene som er standard for den modellen. Dette var det billigste alternativet der og da, så jeg begynte i den enden. Det kunne ikke skade i alle tilfelle. Dersom dette ikke hadde vært tilfelle, var planen å gå videre på andre, dyrere ting. Prisen på kablene ble rundt 650 - 700 kroner så vidt jeg husker. EDIT: Astraen jeg hadde er forøvrig solgt/byttet ut....den rustet på rot for å si det slik, så jeg gav opp det prosjektet. Tror jeg brukte 20 - 30 tusen på den før jeg ga meg. Endret 13. august 2007 av geirrs Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Lamdbaføleren kan være årsaken Lenke til kommentar
Mangellapp Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Prøving og feiling er nok det enkleste. Jeg er uenig, mener at det er enklest (og billigst) å spørre noen med kompetanse på aktuelt bilmerke. Tennpluggkabler til Opel er like billige hos Opel som hos en del forhandlere av uorginale deler. Orginale kabler har varmeskjold av metall på 2.-3-4. sylinder, kjøper man uorginale kabler til 8V-motorene uten disse skjoldene brenner man innmaten i plugghettene på 2. og 3. sylinder, og motoren vil ikke gå rent. Dette skjer også på orginale kabler, men etter meget lang tids bruk eller i forbindelse med pluggbytte. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Enig med C_o_t_r. Med så mange som det er på veiene av disse bilene, skal det mye til at du er den første som har en feil! Sjansen er dermed stor for at du treffer en mekaniker som har sett den samme feilen mange ganger før, og fikser det på kort tid uten å bytte "hele bilen". Lenke til kommentar
geirrs Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 For all del, har man tilgang på kyndige/erfarne folk som man kan spørre, er jo selvsagt det det aller beste. Det jeg mente her, var vel mer at det kunne være litt forskjellig som var årsaken, og at man kan begynne i den enkleste/billigste enden. Det skader jo ikke å bytte tennpluggkablene, etter som de likevel slites over tid. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det meste i en bil slites over tid, men jeg mener at det ikke har noen hensikt å bytte det før det faktisk er defekt. Feilsøking ved å bytte deler ut fra prislisten kan bli en langvarig og dyr affære. De fleste vil spare både tid og penger på å stikke innom et verksted, og enten be om få få en diagnose, eller få verkstedet til å utbedre feilen. Dette gjelder ikke feil som har en opplagt årsak, og som man kan utbedre raskt og sikkert selv. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Sjekk om konsollen i bilen er i orden ved å sette kontakten til føleren rett til jord (bare for sikkerhets skyld, siden det ikke koster en krone). Da skal nåla inne i bilen gå helt opp til rødt. Hvis det er tilfellet, så er konsollen i orden og da er det nok termostaten som er åpen hele tiden og det er nok også grunnen til at nåla kun øker på tomgang når du ikke har høyt nok turtall på motoren til at kjølingen er optimal! Radiatorvifta slår ganske enkelt ikke inn fordi motoren ikke blir varm nok til at termostatbryteren slår seg på. Du kjører m.a.o. med altfor kald motor hele tiden og derfor gir styreenheten for feit blanding og du opplever fusk når du kjører. Jeg vedder trusa mi på at du vil få dette ordnet ved å skifte termostaten, men det er nå en gang kun det jeg mener (med mindre jeg har misforstått ett eller annet i posten din)... Jeg skjønner i allefall ikke hvorfor du skal begynne med å bytte plugg-ledninger når kjølesystemet ditt ikke er i orden og motoren din ikke blir ordentlig varm... Endret 21. august 2007 av LiamH Lenke til kommentar
cptCory Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Sjekk om konsollen i bilen er i orden ved å sette kontakten til føleren rett til jord (bare for sikkerhets skyld, siden det ikke koster en krone). Da skal nåla inne i bilen gå helt opp til rødt. Hvis det er tilfellet, så er konsollen i orden og da er det nok termostaten som er åpen hele tiden og det er nok også grunnen til at nåla kun øker på tomgang når du ikke har høyt nok turtall på motoren til at kjølingen er optimal! Radiatorvifta slår ganske enkelt ikke inn fordi motoren ikke blir varm nok til at termostatbryteren slår seg på. Du kjører m.a.o. med altfor kald motor hele tiden og derfor gir styreenheten for feit blanding og du opplever fusk når du kjører. Jeg vedder trusa mi på at du vil få dette ordnet ved å skifte termostaten, men det er nå en gang kun det jeg mener (med mindre jeg har misforstått ett eller annet i posten din)... Jeg skjønner i allefall ikke hvorfor du skal begynne med å bytte plugg-ledninger når kjølesystemet ditt ikke er i orden og motoren din ikke blir ordentlig varm... 9327983[/snapback] Det skal jeg prøve. Kunne noen forklart hvor kontakten til føleren sitter og hvordan den er festet så jeg ikke ødelgger noe når jeg tar den av? Skal motoren gå eller skal bare tenninga stå på når jeg tester dette? Takk for alle innspill hittil. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 (endret) Med mindre jeg husker fullstendig feil, så skal "kontakten" som egentlig bare er en enkelt ledning med kabelsko, sitter ved dynamoen (på baksiden av kamakselhuset), ikke langt unna termostathuset. Den er tredd på en liten "gull-farget" giver som en skrudd ned i den ene kanalen/røret som kjølevæska går i. Det skal holde å ha på tenningen når du tester. Likevel, så tviler jeg sterkt på at det er konsollen inne i bilen det er noe galt med, men det er greit å være 100 % sikker. Endret 22. august 2007 av LiamH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå