Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan skifte drivledd på toyota corolla 1,3 90?

kjeg1

Anbefalte innlegg

Heisann:)

Jeg har en toyota corolla 1,3 90 mod. Når jeg svinger til høyre så hører jeg dunkelyder på venstre siden. Jeg har sjekket ytre drivaksel mansjett, og den er revna. Så jeg tror kansje ytre drivledd kan være gåent. (Eller tar jeg helt feil?)

Det jeg lurer på er om det er vansklig å skifte den ut selv? Om noen kloke hoder kansje kunne kommet med en beskrivelse på hvordan jeg skal gjøre dette? :innocent: hehe.

Og er det da en slik en jeg bør kjøpe?: http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?A...tegoryType_ID=1

Endret av kjeg1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dunkelyder? Høres med ut som et lager, spør du meg... Hvis drivleddet er ødelagt, så blir det som oftest mer en "klikke-lyd" når du svinger. Har du sjekket lagrene?

8883455[/snapback]

Eller er mer klikkelydder, ikke dunke. Fant bare ikke et mer beskrivende ord der og da:)

Lenke til kommentar

Ok! Da er det nok drivknuten. :D

Det du trenger å gjøre, er å få løs drivakselen, demontere knuten, skifte mansjetten, fylle med grease og skru sammen igjen. Har du noe erfaring med skruing?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Ok! Da er det nok drivknuten.  :D

Det du trenger å gjøre, er å få løs drivakselen, demontere knuten, skifte mansjetten, fylle med grease og skru sammen igjen. Har du noe erfaring med skruing?

8885094[/snapback]

Nja ikke så mye erfaring der nei, men jeg har en kompis som har skrudd litt. :innocent:

Hvordan får jeg av løs drivakslen?

Lenke til kommentar

Du løsner sentermutteren på navet slik at akslingen er løs, så løsner du navet fra bærebroen ved å løsne mutteren på bærekulen og så endeleddet på styrestaget (ikke løs endeleddet fra staget, kun fra hjulopphenget!), slik at du har mulighet til å kunne bevege hele hjulopphenget fritt i alle retninger. Da kan du dra hjulopphenget mot deg, slik at du får akslingen ut av navet, for deretter å kunne "plassere hjulopphenget til siden" (pass på at du ikke sliter i bremseslangene). Fest hjulopphenget med et tau .e.l slk at det ikke blir hengende i veien. Sjekk om akslingen er skrudd fast eller om du kan slite den rett ut av differensialen. Dra ut akslingen.

Når du har skiftet leddet eller hele akslingen, så gjør du alt som står ovenfor i motsatt rekkefølge. Hvis det er noe jeg trenger å utdype, så bare spør. :)

P.s: Håper jeg har fått med alt (er ikke 100% inne på Toyota), men hvis kompisen din kan skru litt, så ser han fort hva han trenger å gjøre. Husk ordentlig verktøy!

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
Du løsner sentermutteren på navet slik at akslingen er løs, så løsner du navet fra bærebroen ved å løsne mutteren på bærekulen og så endeleddet på styrestaget (ikke løs endeleddet fra staget, kun fra hjulopphenget!), slik at du har mulighet til å kunne bevege hele hjulopphenget fritt i alle retninger. Da kan du dra hjulopphenget mot deg, slik at du får akslingen ut av navet, for deretter å kunne "plassere hjulopphenget til siden" (pass på at du ikke sliter i bremseslangene). Fest hjulopphenget med et tau .e.l slk at det ikke blir hengende i veien. Sjekk om akslingen er skrudd fast eller om du kan slite den rett ut av differensialen. Dra ut akslingen.

Når du har skiftet leddet eller hele akslingen, så gjør du alt som står ovenfor i motsatt rekkefølge. Hvis det er noe jeg trenger å utdype, så bare spør. :)

P.s: Håper jeg har fått med alt (er ikke 100% inne på Toyota), men hvis kompisen din kan skru litt, så ser han fort hva han trenger å gjøre. Husk ordentlig verktøy!

8895395[/snapback]

Tusen takk, det hørtes ganske greit ut :) Det neste spørsmålet er om denne er det jeg trenger?

http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?A...tegoryType_ID=1

(klikk å kikk :hmm: )

Endret av kjeg1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...